Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forsvaret har lansert en håndbok for overlevelse vinterstid. Denne kan lastes ned alle :-)

Et bra poeng mener jeg:

"Den beste måten å håndtere en overlevelsessituasjon på er å unngå en overlevelsessituasjon, men om du skulle havne i en slik situasjon så husk at overlevelse ikke er en selvfølge. Ingen er en overlever før man er blitt reddet eller har reddet seg selv"

Pressemelding: https://www.forsvaret.no/aktuelt-og-presse/aktuelt/overlevelse-handbok

Kan lastes ned her: https://regelverk.forsvaret.no/view/doccard/version:25831565?attachments=[25831593%2C+25831566]

• Liker 7
Annonse
Skrevet

Bra tips, og fint å få bekreftet det jeg alltid har trodd om snøhuler - Det er ikke for nødstilfeller :). Da er det mye mer effektivt å lage en flatmarksgrop og lage et tak over denne. Jeg har enda til gode å prøve en natt i en flatmarksgrop, men planlegger en helgetur kommende vinter med det som mål.

Jeg lurer litt på: Istedenfor å bygge taket med snøblokker så har jeg alltid tenkt at det enkleste må være å legge jervenduken flatt over med en liten glippe i ene enden for luft og plugge den ned + Legge litt snø på. Er det noen gode argumenter mot dette? I kraftig snøføyke kan jeg ikke se for meg at det legger seg fryktelig mye snø på "taket" så lenge det ligger såpass flatt langs bakken.

Skrevet
Lompa skrev (11 timer siden):

(...) som alt Forsvaret leverer, solide og gjennomprøvde. 

Slik de leverte Helge Ingstad til andre sjøfarende?

(Sorry, men Alt Forsvaret gjør er ikke alltid like gjennomtenkt).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.