otl Skrevet fredag kl 12:47 Skrevet fredag kl 12:47 Hva er det som setter begrensningen? Ramma? Bremser? En blanding? Tenkt litt på det der. La oss si det er ramma så avlastes vel den om en benytter seg av en henger? Står 130kg på sykkelen. Regner 30kg egenvekt på sykkel. Så da blir det 95kg med syklist. Da er det 35kg igjen. Vil det da si at maksvekt på hengeren kan være 35kg eller kan den være mer? 15kg i sidevesker og 35kg på hengeren f.eks. er det da bremsene det står på? Siter
Lompa Skrevet fredag kl 13:47 Skrevet fredag kl 13:47 Jeg veier ca 87 kilo og har knekt et par rammer. Det er gjerne sveisen som ryker. Aluminiumrammer blir svakere med årene. Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å legge til ekstra vekt på henger og gå over totalvekten på den måten. Det er jo mulig produsenten også tenker på bremsene for å gardere seg. 1 Siter
borgern Skrevet fredag kl 14:58 Pålogget Skrevet fredag kl 14:58 Ofte er det ramma og hjulene. Bremser er som regel bra nok så lenge det er hydrauliske skivebremser. Bare ta litt pauser i lange nedoverbakker evt hvis du er usikker på om de blir for varme. Laste på henger bør være greit. Jeg er nå ca 100 kilo og har og har hatt div sykler. Ikke knekt noen ramme så langt. også kjørt med stor sekk på noen av de. har derimot røket eiker på noen hjul da felg ikke har vært sterk nok for vekt. 1 Siter
otl Skrevet fredag kl 18:08 Forfatter Skrevet fredag kl 18:08 (endret) Ja, da blir det slik at jeg ikke bryr meg så mye om det og bare lesser lette ting i sidevesker på sykkelen og hengeren kan jeg bare lesse på 👍 Takker for svar 😀 Endret lørdag kl 00:25 av otl Siter
elgen Skrevet lørdag kl 04:06 Skrevet lørdag kl 04:06 Jeg har kjørt en del tur på sykkel med telt, sovepose mv. Dvs med sykkeltasker på bagasjebrett med telt og pose oppå. Sykkelen blir noe baktung da og med stor vekt på bakhjulet inkl. min kroppsvekt (100 kg -klassen). jeg er ikke spesielt lettpakker Jeg har aldri opplevd at ramma har knekt. Derimot at eiker har knekt - selvfølgelig helst på gearhjulsiden, fordi der går eikene rett ned mot navet. På den annen siden har de mer paraplyform, så de fjærer noe bedre. Så på tur er det lurt å ha reserve eiker, eikenøkkel -OG verktøy for å fjerne gearhjul. Gammel type kan kreve avtrekker eller "whip". De fleste ny har not, så de kan dras ut. Man kan bruke samme bremseteknikk, som på semitrailer på Trollstigen: Bremse kortvarig - la kjøle - bremse. Tung henger gir en god del rullemotstand, så det er et valg om man vil bruke henger. Hvis man velger henger: legg det tunge der. Elgen Siter
borgern Skrevet 4 timer siden Pålogget Skrevet 4 timer siden En ting som er greit å huske på ved lasting av sykkel er at den blir baktung. Spes hvis ting er i sekk og på bagasjebærer. Kan være hjelp ha en styreveske med noe med litt vekt oppi. Greit å tenke på hvis man sykler på løst underlag. Fort gjort at forhjul kan skli litt. jeg pleier lene meg litt over styret i svinger og hvis jeg skal bytte hjulspor. 1 Siter
+Bryggekar Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Det er dom regel hjulene som er svakeste punkt i den børende konstruksjonen. hvis du har en sykkel med for lav tillatt totalvekt, ville jeg først og fremst vurdert nytt hjulsett, ikke ny sykkel. Siter
+Bryggekar Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden otl skrev (På 1.8.2025 den 14.47): Hva er det som setter begrensningen? Ramma? Bremser? En blanding? Tenkt litt på det der. La oss si det er ramma så avlastes vel den om en benytter seg av en henger? Står 130kg på sykkelen. Regner 30kg egenvekt på sykkel. Så da blir det 95kg med syklist. Da er det 35kg igjen. Vil det da si at maksvekt på hengeren kan være 35kg eller kan den være mer? 15kg i sidevesker og 35kg på hengeren f.eks. er det da bremsene det står på? Det er som regel verken ramma eller bremsene. Men 30 kilo, da snakker du vel om en elsykkel? Da -kan- det hende bremsene har noe å si, men mest sannsynlig er det hjulene som er hovedsaken. Siter
otl Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden elgen skrev (På 2.8.2025 den 6.06): Jeg har kjørt en del tur på sykkel med telt, sovepose mv. Dvs med sykkeltasker på bagasjebrett med telt og pose oppå. Sykkelen blir noe baktung da og med stor vekt på bakhjulet inkl. min kroppsvekt (100 kg -klassen). jeg er ikke spesielt lettpakker Jeg har aldri opplevd at ramma har knekt. Derimot at eiker har knekt - selvfølgelig helst på gearhjulsiden, fordi der går eikene rett ned mot navet. På den annen siden har de mer paraplyform, så de fjærer noe bedre. Så på tur er det lurt å ha reserve eiker, eikenøkkel -OG verktøy for å fjerne gearhjul. Gammel type kan kreve avtrekker eller "whip". De fleste ny har not, så de kan dras ut. Man kan bruke samme bremseteknikk, som på semitrailer på Trollstigen: Bremse kortvarig - la kjøle - bremse. Tung henger gir en god del rullemotstand, så det er et valg om man vil bruke henger. Hvis man velger henger: legg det tunge der. Elgen Ja, listen over ting en skal ha med i tilfelle det skal skje noe på tur bare øker 😁 Fra før har jeg med ny slange, sykkelpumpe,mini momentnøkkel med bits, dekkspaker, kjede, smøremiddel og bremseklosser. En ting jeg vet jeg også skulle ha hatt er gearøre, men det vet jeg liksom ikke helt hva jeg skulle ha gjort med hvis det skulle ha skjedd noe med det, litt det samme blir det for meg med de eikene, men selvsagt her gjenstår det bare å opparbeide seg noe mer kunnskap. Har den ikke enda men den kommer vel kanskje etter hvert den også. En blir jo nesten sykkelmekaniker av dette. Kanskje ikke så dumt det, da jeg leverte sykkelen inn på service kostet det opp i mot 800kr og det de gjorde var å fylle i litt luft i dekket 😂. Så kanskje ikke så dumt å lære seg så mye som mulig. Etter den gang begynte jeg å se på det meste selv. Ja, jeg kommer å benytte meg av noen mindre sidevesker hvor jeg kan ha det mest nødvendige og lette i for så å ta resten på henger. Siter
borgern Skrevet 2 timer siden Pålogget Skrevet 2 timer siden Jeg har ikke med så mye verktøy etc når jeg er på tur. Ekstra slange(r), liten pumpe, sånn multiverktøy for sykkel, dekkspaker (avhengig hvilken sykkel, noen dekk kan tas med hendene). Klosser sjekker jeg og evt skifter før jeg drar. Ekstra kjede har jeg ikke men jeg har en liten kjedekutter og evt kjedelås. Heller ikke smøremiddel, slites ikke så mye hvis du ikke skal sykle veldig langt. 1 Siter
+rayun Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Veldig vanskelig å sikre seg mot alt som kan skje med sykkelen og derfor syns jeg det er greit å ikke overtenke. Skal du sykle på øde steder med håpløs langt til nærmeste hjelp, så tar man vanligvis med seg mer deler og verktøy og har kunnskap til å nyttegjøre seg det. Ellers syns jeg det er greit å ha med noe lett verktøy til å fikse småting, som å etterstramme skruer og bolter etc. Kjedekutter og hurtigkopling, lappesaker, pumpe, kjedesmøring etc. Lærer en seg å fikse dette kommer en langt. Girøre er utsatt, men sjelden behov for å gjøre noe med mindre sykkelen skulle gå i bakken på den siden, eller en slår bakgiret i noe når en sykler forbi. Bruk en pakkeliste og noter vekt på det du tar med. Da er det enkelt å se hvor mye du skal dytte opp lange bakker. Kan et plagg, eller ting gjøre mer en en ting sparer du vekt og volum, så tenkt vekt i alt du tar med. Siter
+rokkitan Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Sykkelrelaterte ting diskuteres gjerne best på sykkel.org Hvis du skal på en lengre tur så bør du kunne fikse enkle ting selv ja. Pass på at sykkelen er i god stand/vedlikeholdt inkluder bremseklosser som ikke er for slitt. Da skal pumpe, ekstra slange, lappesaker og dekkspaker, samt miniverktøy holde. Kjedesmurning er også bra på turer over flere dager. Kjedekutter hvis det ikke er del av miniverktøy og kjedelås kan også være kjekt hvis du liker å tråkke hardt på tunge gir. Sportsbutikker og transport (kollektiv/drosje) kan også være reserve i stedet for å ta med seg alt mulig i tilfelle, men det er ikke sikkert sportsbutikker kan hjelpe deg med en gang og med alt heller, samt at det koster litt. Det fullt mulig å knekke en ramme, men eiker og hjul er gjerne det som gir seg først. Bremseskiver kan bli veldig varme, så hold hud unna de. Endret 1 time siden av rokkitan Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.