otl Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Hva er det som setter begrensningen? Ramma? Bremser? En blanding? Tenkt litt på det der. La oss si det er ramma så avlastes vel den om en benytter seg av en henger? Står 130kg på sykkelen. Regner 30kg egenvekt på sykkel. Så da blir det 95kg med syklist. Da er det 35kg igjen. Vil det da si at maksvekt på hengeren kan være 35kg eller kan den være mer? 15kg i sidevesker og 35kg på hengeren f.eks. er det da bremsene det står på? Siter
Lompa Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Jeg veier ca 87 kilo og har knekt et par rammer. Det er gjerne sveisen som ryker. Aluminiumrammer blir svakere med årene. Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å legge til ekstra vekt på henger og gå over totalvekten på den måten. Det er jo mulig produsenten også tenker på bremsene for å gardere seg. 1 Siter
borgern Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Ofte er det ramma og hjulene. Bremser er som regel bra nok så lenge det er hydrauliske skivebremser. Bare ta litt pauser i lange nedoverbakker evt hvis du er usikker på om de blir for varme. Laste på henger bør være greit. Jeg er nå ca 100 kilo og har og har hatt div sykler. Ikke knekt noen ramme så langt. også kjørt med stor sekk på noen av de. har derimot røket eiker på noen hjul da felg ikke har vært sterk nok for vekt. 1 Siter
otl Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden (endret) Ja, da blir det slik at jeg ikke bryr meg så mye om det og bare lesser lette ting i sidevesker på sykkelen og hengeren kan jeg bare lesse på 👍 Takker for svar 😀 Endret 10 timer siden av otl Siter
elgen Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Jeg har kjørt en del tur på sykkel med telt, sovepose mv. Dvs med sykkeltasker på bagasjebrett med telt og pose oppå. Sykkelen blir noe baktung da og med stor vekt på bakhjulet inkl. min kroppsvekt (100 kg -klassen). jeg er ikke spesielt lettpakker Jeg har aldri opplevd at ramma har knekt. Derimot at eiker har knekt - selvfølgelig helst på gearhjulsiden, fordi der går eikene rett ned mot navet. På den annen siden har de mer paraplyform, så de fjærer noe bedre. Så på tur er det lurt å ha reserve eiker, eikenøkkel -OG verktøy for å fjerne gearhjul. Gammel type kan kreve avtrekker eller "whip". De fleste ny har not, så de kan dras ut. Man kan bruke samme bremseteknikk, som på semitrailer på Trollstigen: Bremse kortvarig - la kjøle - bremse. Tung henger gir en god del rullemotstand, så det er et valg om man vil bruke henger. Hvis man velger henger: legg det tunge der. Elgen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.