+sofasliter Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) I år gikk vi deler av Norlandsruta, fra Umbukta til Sulis. Jeg brukte mine splitter nye Durstongear Iceline Poles. Svært lette og behagelige å gå med, jeg har versjonen med løkker til hendene uten at det har betydning. Etter ca 130km så brekker plutselig nedre seksjon på den ene staven, jeg går på sti, og det er myk/fuktig jord å sette staven i. Passer ekstremt dårlig da jeg bruker staven til å sette opp X-Mid teltet. Ved neste stopp blir det feltreperasjon, for å ha en komplett stav til å sette opp teltet med, en bit av en bjørkekvister blir grei spjelk, men ikke til å gå med. Når vi så har fullført 260+km, så ser jeg at tuppen på gåstaven som ble brukt alene på resten av turen mangler og jeg har slitt nedover på selve karbonet i staven. MAO begge stavene feilet for meg. Dette er for dårlig stavene må kunne tåle normal bruk i norske fjell. Endret 17 timer siden av sofasliter Gått avstand korrigert 2 1 Siter
Kjell Iver Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Er det ikke mye forlangt at staver som veier 135 gram skal tåle så mye? Jeg tolker de der ekstrem lette stavene som teltstenger som også kan brukes til staver i nød - ikke til kontinuerlig bruk over så lang tid/distanse. De får mye juling. Jeg er notorisk til å brekke staver og det er langt mer solide staver enn de der mine veier 4 gang så mye og jeg har brukket mange. Hvis aktiv bruk av stav er viktig ville jeg personlig satset på aluminium staver? 1 Siter
+Gabs88 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 10 hours ago, sofasliter said: Dette er for dårlig stavene må kunne tåle normal bruk i norske fjell. Jeg er helt enig i at dette er skuffende, men samtidig så må man huske på at Durstongear primært er et merke utviklet for UL hikers i USA som gjerne går Appalanchian Trail eller liknende. De går hele turen på sti, og går gjerne ikke utenfor i skikkelig natur noensinne, de har til og med ikke lov til å sette opp telt utenom oppmerkede plasser. Dette er også en sti som blir gått på av et antall mennesker tilsvarende halve norges befolkning hvert eneste år, og vedlikeholdet og standarden settes deretter. Så standarden Durston sitt utstyr utvikles for er ikke Norsk, merket selges teknisk sett ikke i Norge i det hele tatt men må importeres av privatpersoner. Jeg har kjøpt et telt og er godt fornøyd med det, men det holder jo ikke samme standard med tanke på soliditet som feks Hilleberg Yellow Label gjør, ikke i nærheten en gang. Så av og til er det viktig å tenke godt over om utstyret faktisk passer den bruken man har tiltenkt det til. Kan nevne at mine Swix-vandrestaver knakk omtrent like fort som dine staver gjorde, til tross for at de er langt mer solide så tålte de ikke 3 turer i Jotunheimen. Legger for morro skyld med et bilde av det som er noe av det grovere de fleste brukerene av slike staver faktisk vil komme borti. 1 Siter
+sofasliter Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden At en stav knekker kan selvsagt skyldes litt uheldig belastning. Staver henger fast og bendes, mot stener, jeg forsøker likevel å minimere slik ekstra belastning. Men at tuppen skal falle av, er ikke bra, så tøft er ikke underlaget i Norland. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.