Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen Østmarka-kjennere her som har lyst til å røpe et vann eller to hvor det er lite folk i helgene i sommerhalvåret? Jeg er villig til å gå langt – både bokstavelig og billedlig – for å finne et stille og vakkert sted hvor folk flest ikke gidder å dra.

Ideelt sett bør vannet være:

• Rent nok til å kunne brukes som drikkevann
  • Mulighet til å slå opp telt
  • Egnet til bading

Jeg ble tipset om Steinsjøen tidligere, og ja – det var nydelig. Men i helgene er det jo førstemann til mølla om teltplasser. Så jeg jakter fortsatt på det virkelig bortgjemte stedet.

Er det håp for oss som liker å være litt alene i naturen? Eller er Østmarka for travelt?

Tips mottas med stor takknemlighet!

Annonse
Skrevet

Sånn generelt, alle vann øst om Nord- og Sør-Elvåga, vest om 'Losbyvassdraget' og nord om Mosjøen har forholdsvis lite trafikk, i hvertfall sammelignet med de som ligger nært innfartspunktene til Østmarka. Det er mindre folk på Østsiden og Sørsiden av marka, så litt overrasket over at det er kamp om plassene rundt Steinsjøen. 

Dog, grunnet mindre trafikk så er det også mere vegetasjon rundt en del av disse vannene, noe som kan gjøre det utfordrende å finne bra teltplass, litt avhengig av hvilket telt du har. ( ett telt som f.eks. Hilleberg Unna eller Helsport Trolltind får du slått opp nesten hvor som helst i marka.)

Selv foretrekker jeg å bruke hengekøye fremfor telt i marka, da er det lett å finne seg en plass man kan 'gjemme seg unna'. Selv rundt de populære vannene.
Mange av høydene rundtom vannene har ikke særlig god topografi for å telte, så det er generelt lite folk på disse plassene.

Men ja, Østmarka kan innimellom være travel.

Lå under tarp en gang på sør-øst siden av Halssjøen i slutten av November måned, og våknet tidlig på morgenen av noe som snuste/slikket meg i trynet, før jeg fikk det som virket da som verdens sterkeste hodelykt-lys i øynene, var en kar med løs bikkje som var på morgentur... 

• Hehe 1
Skrevet

Fine vann i Østmarka er som regel flittig brukt i helgene over hele sommerhalvåret. Jeg har denne våren unngått vann og merkede stier. Der får du nyte Østmarka helt for deg selv, og det er mange fine leirplasser om du tar deg tid til å lete. Vann henter du i bekker, eller tar med deg. 

Ellers kan jeg nevne Svartkulp, vest for Skålsjøen. En leirplass på østsiden og en på vestsiden. Ikke det vakreste vannet, men mindre brukt.

PXL_20250418_1821439063.thumb.jpg.8e4ec07b3e3bd474c9f3c974b6b1aa5c.jpg

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.