banan Skrevet 16. april Skrevet 16. april Hei, Har en Primus Omnifuel som er rundt 20 år gammel, og i går ble det litt spenning under steking av pølser, tilkoblet gass. Fresingen av pølser var godt i gang og etter en liten stund sa jeg til min sønn, lukter det ikke litt gass her? Før jeg rakk å foreta meg noe mer stod justeringsskruen på toppen av gassdunken i flammer. Fikk etter hvert slokket, men justeringsskruen ble bra smeltet. Hva kan være årsaken til dette? Antar at det må ha oppstått en lekasje. Er det en Oring her som lekker? Siter
+Gabs88 Skrevet 16. april Skrevet 16. april O-ring er den mest sannsynlige kandidaten, metallet slites ikke ut uten videre, men plasten blir dårlig over tid. Siter
+sneakyowl Skrevet 16. april Skrevet 16. april Har du et bilde av skaden? Det hadde vært interessant å sett. Det er sikkert vanskelig å svare på, men hvor godt var slangen skrudd på gassboksen? Kan lekkasjen ha skjedd helt nede ved gassboks-gjengene, og flammen bare tatt tak i plastventilen? Det må ha lekket såppas mye at gassen først har blitt tent av brenneren (avstand boks/brenner?), og så vært vedvarende lekk nok til å sette fyr på plasten. Jeg ville koblet den på en gassboks med stengt ventil på brenneren og luktet/hørt meg frem til hvor det lekker slangen/koblingen/gassboksen. Siter
+zimwalker Skrevet 16. april Skrevet 16. april Ser for meg at gass har sivet ut fra boksen, når bort til brenneren, tar fyr, brenner seg tilbake og fortsetter å brenne i og rundt justeringsskruen som tar fyr/smelter. Tror også på O-ringen som skyldig her Siter
Omnilite Skrevet 16. april Skrevet 16. april O-ringen i koblingen kan du pirke ut med en nål og sjekke tilstanden på. Det er også en pakning der slangen er koblet inn mot koblingen/ventilen, det kan også lekke der. Da må slangen inkludert ventil byttes. Kan også være at boksen ikke ble skrudd nok fast til at det ble helt tett. Siter
banan Skrevet 16. april Forfatter Skrevet 16. april Takk for svar alle, skal ta et bilde når jeg kommer hjem fra ferie. Ville i verste fall flammene ha gått ned i boksen med et stort kabomb, eller vil ikke dette kunne skje? Siter
+Fjell64 Skrevet 16. april Skrevet 16. april (endret) banan skrev (2 timer siden): Takk for svar alle, skal ta et bilde når jeg kommer hjem fra ferie. Ville i verste fall flammene ha gått ned i boksen med et stort kabomb, eller vil ikke dette kunne skje? Nei, siden det ikke er noe oksygen inne i boksen. Men hvis det er brennbart materiale rundt boksen som kan begynne brenne slik at selve boksen varmes opp, så kan trykket inne i boksen øke så kraftig at boksen revner, med en eksplosjonsartet brann som resultat når all gassen slipper ut. Og uansett, hvis du ikke raskt hadde fått kontroll på brannen og lekkasjen, så hadde det klart vært tryggest å trekke seg unna. Endret 16. april av Fjell64 Føyde på presisering. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.