+Gabs88 Posted September 26 Share Posted September 26 For de som ikke er kjent med det står PLB for Personal Locator Beacon, hvis du ønsker å ha en PLB i Norge må du søke om det til NKOM, men godkjenning er raskt og enkelt og du får da utdelt en personlig frekvens slik at de vet hvem som har trykt på knappen om du skulle behøve hjelp. I motsetning til feks Garmin Inreach så kan man ikke sende meldinger med en PLB, kun er nødsignal. Men til gjengjeld koster der kun 560 kroner i året å ha den. En annen fordel er at batteriet på PLB enheter varer i årevis, med feks ResQMe og Ocean Signal PLB1 som varer i 5 og 7 år. Det var nettopp dette som overrasket meg når jeg fant denne nyheten, for de lover 11 års levetid på batteriet. Det betyr altså da at man kan ha denne i sekken i over 10 år uten noensinne å lade den, for så at man fremdeles kan forvente at den vil fungere i en nødsituasjon. I følge båtmagasinet bruker den også kun 2 minutter på å sende posisjonen, kontra 30-40 minutter som er nødvendig på eldre PLB sendere. https://www.batmagasinet.no/gps-nytt-nyttig-nod/rekordrask-nodpeilesender/889087 Den er på størrelse med en fyrstikkeske. 90mmx65mmx30mm og veier kun 150 gram. https://jotron.com/product/tron-sa20-plb-personal-locator-beacon/ For min del så virker dette som er veldig intressant produkt som jeg kan ende opp med å kjøpe til neste år. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aico Posted September 26 Share Posted September 26 Nå som vanlige mobiltelefoner begynner å få mulighet for satellitt-kommunikasjon tenker jeg at PLB blir ett stadig mer relevant alternativ som dedikert nødsender. Har forstått det som at iPhone f.eks. ikke har veldig bra satellitt-dekning her oppe i nord (upålitelig >62°N ref. Apple support), men det er jo til å leve med om man har en PLB i tillegg. Og kanskje blir det bedre med tida. Jeg har vurdert InReach lenge, men fortsatt ikke kommet ned fra gjerdet. Nå ser det mer og mer ut som jeg hopper over dette alternativet og går for en PLB/mobil-kombo. Foreløpig har jeg gammel mobil også, så jeg må lese meg litt opp på hvor realistisk dette er før det tas en avgjørelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
+sofasliter Posted September 26 Share Posted September 26 aico skrev (2 timer siden): Har forstått det som at iPhone f.eks. ikke har veldig bra satellitt-dekning her oppe i nord (upålitelig >62°N ref. Apple support), men det er jo til å leve med om man har en PLB i tillegg. Og kanskje blir det bedre med tida. Du får vel ikke nødmelding via satelitt i Norge med iPhone enda? Testet i Spania (med testfunksjon), med norsk telefon. Men her i Norge så får jeg ingen mulighet til dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
+Gabs88 Posted September 26 Author Share Posted September 26 3 hours ago, aico said: Nå som vanlige mobiltelefoner begynner å få mulighet for satellitt-kommunikasjon tenker jeg at PLB blir ett stadig mer relevant alternativ som dedikert nødsender. Har forstått det som at iPhone f.eks. ikke har veldig bra satellitt-dekning her oppe i nord (upålitelig >62°N ref. Apple support), men det er jo til å leve med om man har en PLB i tillegg. Og kanskje blir det bedre med tida. Jeg har vurdert InReach lenge, men fortsatt ikke kommet ned fra gjerdet. Nå ser det mer og mer ut som jeg hopper over dette alternativet og går for en PLB/mobil-kombo. Foreløpig har jeg gammel mobil også, så jeg må lese meg litt opp på hvor realistisk dette er før det tas en avgjørelse. PLB enhetene kobler seg til Cospas Sarsat nettverket som skal være det nettverket med best dekning og nøyaktighet. Dette er et nettverk spesifikt laget for nødsituasjoner. Har feks vert borti sjøfolk som når de er på sjøen hele tiden må ha med seg PLB enheter i tilfelle de for eksempel faller over bord. Apple enheter har vistnok ikke noen som helst nødfunksjon for Satelitt i Norge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aico Posted September 26 Share Posted September 26 sofasliter skrev (2 timer siden): Du får vel ikke nødmelding via satelitt i Norge med iPhone enda? Testet i Spania (med testfunksjon), med norsk telefon. Men her i Norge så får jeg ingen mulighet til dette. Jeg er fortsatt på en iPhone 11 som lever i beste velgående, så jeg aner ikke. Ingen mulighet til å teste. Apple skriver at det skal virke til 62°N Sitat Satellite connectivity might not work in places above 62° latitude, such as northern parts of Alaska Noe jeg tolker som at det bør fungere sør i Norge (sør for Dovre ca.), men at for mesteparten av landet er det bare flaks hvis det fungerer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
+sofasliter Posted September 26 Share Posted September 26 Jeg befinner meg langt sør for Dovre, på ca 60° ... Men Apple har bare åpnet for nødmeldinger via satellitt i enkelte land, Norge er ikke ett av dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aico Posted September 26 Share Posted September 26 aha. Det er jo stappteit, men kan håpe at det kommer etterhvert 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swiss John Posted September 27 Share Posted September 27 (edited) Veldig interessant produkt, spesielt med tanke på størrelse, vekt og lang batterilevetid. Jeg har hatt en PLB på fjellturer siden 2011 og en Garmin InReach MINI (samt PLB) siden 2018. Jeg bruker denne PLB fra McMurdo: https://www.boatoon.com/de/shop/mcmurdo-fastfind- 210-plb-mit-gps-1985.html Sammenlignet med dette nye produktet er vekten den samme (150g), men den nye er mindre og har mye lengre batterilevetid (11 år sammenlignet med 6 år). Batteritiden er også en kostnadsfaktor, da enheten skal sendes inn til nasjonal distributør og gjennomgår en full funksjonstest etter batteribytte (kostnad her i Sveits CHF 174 i 2018 = ca. NOK 2,170). En nyere versjon fra McMurdo har «ReturnLink»-funksjonen, det vil si at du mottar en bekreftelse på at signalet ditt er mottatt. FastFind 210 og 220 har ikke denne funksjonen. Jeg har akkurat nå sett etter McMurdo-nettstedet, men finner det ikke lenger – noe som virker rart. Kanskje et forummedlem kan kaste lys over dette. Batteriet til FastFind 210 skal nå fornyes, og jeg ville blitt fristet til å kjøpe en ny PLB i stedet for å betale den høye prisen for fornyelse. Edited September 27 by Swiss John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
+Marius Engelsen Posted September 28 Share Posted September 28 Gabs88 skrev (På 26.9.2024 den 2.35): For de som ikke er kjent med det står PLB for Personal Locator Beacon, hvis du ønsker å ha en PLB i Norge må du søke om det til NKOM, men godkjenning er raskt og enkelt og du får da utdelt en personlig frekvens slik at de vet hvem som har trykt på knappen om du skulle behøve hjelp. I motsetning til feks Garmin Inreach så kan man ikke sende meldinger med en PLB, kun er nødsignal. Men til gjengjeld koster der kun 560 kroner i året å ha den. En annen fordel er at batteriet på PLB enheter varer i årevis, med feks ResQMe og Ocean Signal PLB1 som varer i 5 og 7 år. Det var nettopp dette som overrasket meg når jeg fant denne nyheten, for de lover 11 års levetid på batteriet. Det betyr altså da at man kan ha denne i sekken i over 10 år uten noensinne å lade den, for så at man fremdeles kan forvente at den vil fungere i en nødsituasjon. I følge båtmagasinet bruker den også kun 2 minutter på å sende posisjonen, kontra 30-40 minutter som er nødvendig på eldre PLB sendere. https://www.batmagasinet.no/gps-nytt-nyttig-nod/rekordrask-nodpeilesender/889087 Den er på størrelse med en fyrstikkeske. 90mmx65mmx30mm og veier kun 150 gram. https://jotron.com/product/tron-sa20-plb-personal-locator-beacon/ For min del så virker dette som er veldig intressant produkt som jeg kan ende opp med å kjøpe til neste år. Jøss. jeg skal skifte batteri i min ocean signal om ett par år. Da skal den jo på service, pakkes om, og trykktestes samtidig. Kanskje like greit å oppgradere i stedet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
+Gabs88 Posted September 28 Author Share Posted September 28 1 hour ago, Marius Engelsen said: Jøss. jeg skal skifte batteri i min ocean signal om ett par år. Da skal den jo på service, pakkes om, og trykktestes samtidig. Kanskje like greit å oppgradere i stedet? Godt mulig, hvis denne holder det som den lover så vil den være en verdig oppgradering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
+Marius Engelsen Posted September 29 Share Posted September 29 Gabs88 skrev (9 timer siden): Godt mulig, hvis denne holder det som den lover så vil den være en verdig oppgradering. Men hvor lang tid bruker en Ocean signal PLB på å sende posisjon? Den er jo relativt moderne, så det er kanskje ikke store forskjellen, annet enn at batteritiden går fra 7-11 år? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
+Gabs88 Posted September 30 Author Share Posted September 30 On 9/29/2024 at 8:35 AM, Marius Engelsen said: Men hvor lang tid bruker en Ocean signal PLB på å sende posisjon? Den er jo relativt moderne, så det er kanskje ikke store forskjellen, annet enn at batteritiden går fra 7-11 år? Usikker, og det er jo også veldig avhengig av signalstyrke der du er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swiss John Posted September 30 Share Posted September 30 (edited) 4 hours ago, Gabs88 said: On 9/29/2024 at 8:35 AM, Marius Engelsen said: Men hvor lang tid bruker en Ocean signal PLB på å sende posisjon? Den er jo relativt moderne, så det er kanskje ikke store forskjellen, annet enn at batteritiden går fra 7-11 år? Usikker, og det er jo også veldig avhengig av signalstyrke der du er. Det har ingenting å gjøre med signalstyrken som for en PLB som sender på 406 MHz er standardisert til 5w utgangseffekt. Siden 2017 må alle nye PLBer overføre posisjonsdata (GPS-posisjon). Dersom man aktiverer en PLB i Sør-Norge bør tiden det tar fra aktivering til signal mottas ved Joint Rescue Coordination Center (JRCC) i Sola/Stavanger være mindre enn 10 minutter. Hvis man ønsker bekreftelse på dette er det ingenting i veien for å sende en e-post til Sola og spørre dem: https://www.hovedredningssentralen.no/ En redning i Nord-Norge vil normalt bli koordinert av JRCC i Bodø, men hver av de to JRCC-ene kan overta arbeidet til den andre dersom den andre er opptatt av en større redning, som for eksempel Viking Sky-hendelsen i mars 2019, da et turistcruiseskip kom i vanskeligheter i tung sjø utenfor kysten ved Hustadvika: https://www.vg.no/spesial/2019/viking-sky-evakuering/ Edited September 30 by Swiss John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
+Marius Engelsen Posted October 2 Share Posted October 2 Swiss John skrev (På 30.9.2024 den 13.39): Det har ingenting å gjøre med signalstyrken som for en PLB som sender på 406 MHz er standardisert til 5w utgangseffekt. Siden 2017 må alle nye PLBer overføre posisjonsdata (GPS-posisjon). Dersom man aktiverer en PLB i Sør-Norge bør tiden det tar fra aktivering til signal mottas ved Joint Rescue Coordination Center (JRCC) i Sola/Stavanger være mindre enn 10 minutter. Så dersom prisen på batteribytte sett opp mot levetid er billigere på min ocean signal, er det ingen hensikt å bytte denne når den skal inn til batteriskift og service? Det er jo en enhet jeg kjenner, og jeg kjenner testprosedyren ganske bra etterhvert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aico Posted October 2 Share Posted October 2 Marius Engelsen skrev (1 time siden): Så dersom prisen på batteribytte sett opp mot levetid er billigere på min ocean signal, er det ingen hensikt å bytte denne når den skal inn til batteriskift og service? Jeg hadde nok ikke byttet bare pga. de forbedringene Jotron har. Praktiske forbedringer, men fundamentalt sett ikke veldig forskjellig. Jeg ble nylig oppmerksom på at noen nye PLBer for maritimt bruk har AIS sender. Mulig at dette gjør de litt større og tyngre, jeg har ikke sett på spesifikke modeller. Om jeg padlet mye havkajakk ville jeg heller vurdert noe sånt når tiden er inne for oppgradering/utbytting. Hvis alle (større) båter innen rekkevidde får opp nødmelding og posisjon på AIS/ECDIS vil det potensielt gå mye raskere å få hjelp enn om en må vente på at redningstjenesten skal mobilisere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swiss John Posted October 2 Share Posted October 2 3 hours ago, Marius Engelsen said: Så dersom prisen på batteribytte sett opp mot levetid er billigere på min ocean signal, er det ingen hensikt å bytte denne når den skal inn til batteriskift og service? Det er jo en enhet jeg kjenner, og jeg kjenner testprosedyren ganske bra etterhvert. Enheten din er relativt ny, så det kan være verdt det å få service/batteribytte og så er du dekket i ytterligere 6 eller 7 år. I mitt tilfelle er enheten 13/14 år gammel og teknologien har gått videre i mellomtiden. Jeg har nettopp mottatt en e-post fra distributøren her og batteriskiftet ville normalt koste (tilsvarende NOK) 2690 kr, men fordi jeg allerede er kunde hos dem har de tilbudt å gjøre det for 2365 kr. Derimot, enheten som trådstarteren har presentert her kan bestilles fra Tyskland for 3885 kr (uten VAT). Det ville være en ekstra kostnad for den første programmeringen og jeg måtte betale for en ny lisens fra telekommyndigheten her. Selv om McMurdo er en pålitelig enhet, er jeg fristet til å kjøpe en ny McMurdo med Return Link-funksjon eller den norske Jotron. Noen linker, for sammenligning: Jotron Tron SA20: https://www.svb24.com/en/jotron-tron-sa-20-plb-emergency-device-with-rls-function.html McMurdo FastFind 210: https://www.boatoon.com/de/shop/mcmurdo-fastfind-210-plb-mit-gps-1985.html McMurdo FastFind Return Link: https://www.boatoon.com/de/shop/mcmurdo-fastfind-returnlink-plb-23144.html Ocean Signal Rescue Me PLB 1: https://www.compass24.ch/ocean-signal-rescueme-plb1-seenotsender-242642/plb?sPartner=google_products&gad_source=1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swiss John Posted October 2 Share Posted October 2 6 hours ago, aico said: Jeg ble nylig oppmerksom på at noen nye PLBer for maritimt bruk har AIS sender. Mulig at dette gjør de litt større og tyngre, jeg har ikke sett på spesifikke modeller. Om jeg padlet mye havkajakk ville jeg heller vurdert noe sånt når tiden er inne for oppgradering/utbytting. Hvis alle (større) båter innen rekkevidde får opp nødmelding og posisjon på AIS/ECDIS vil det potensielt gå mye raskere å få hjelp enn om en må vente på at redningstjenesten skal mobilisere. Det er flere bærbare sendere designet for maritim bruk som bruker AIS, men ikke mange ser ut til å fungere som PLB. Her er ett eksempel, som jeg tror er den eneste slike enheten for øyeblikket: https://oceansignal.com/products/plb3/ Større vekt (190g) og den betydelig større størrelsen er kanskje ikke så viktig i en kyakk (eller en pulk), men hvis du, som meg, bærer enheten i en ryggsekk, er størrelsen og vekten viktige faktorer. Her er en interessant oversikt over ulike SOS-enheter på markedet for tiden: https://www.yachtingworld.com/yachts-and-gear/best-personal-locator-beacons-and-ais-units-top-options-for-boating-137237 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Iver Posted October 2 Share Posted October 2 Gabs88 skrev (På 26.9.2024 den 2.35): I motsetning til feks Garmin Inreach så kan man ikke sende meldinger med en PLB, kun er nødsignal. Dette gjør også at produktet kun er aktuelt om man trenger en ren nødsender. Jeg ser ikke helt lyset når det gjelder slike dingser som ligger i tursekken som dødvekt i åresvis. Det må vel snart være 10år siden vi begynte å bruke personlige nødpeilesendere på offshoreflyginger - dette inkluderer også AIS https://www.hansenprotection.no/productpdf/Product-sheet-1-63.pdf , og de senderne veier ikke mye heller. Jeg syntes ikke 150 gram er spesielt lett. Med en Garmin InReach kan man sende sporing og meldinger som vanlig - i tillegg til nødmeldinger, så det er et helt annet bruksområde. Det er nettopp muligheten det er å sende meldinger og sporing og motta værvarsel som gjør at man får et aktivt eierforhold til enheten, og trygghet for at den virker om man trenger den. Om man brekker en ski eller mister skistavene eller teltet blåser overende eller man søker nødly i en hytte eller lignende så er dette med å sende melding hjem viktig, og muligheten for å få svar. 90% av meldingene man har "akutt" behov for sende gjelder situasjoner der man egentlig ikke er i nød. Slik er det i hvertfall for meg. Valget mitt er i hvertfall helt klart - heller en InReach liggende i sekken enn disse. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swiss John Posted October 2 Share Posted October 2 (edited) 5 hours ago, Kjell Iver said: Dette gjør også at produktet kun er aktuelt om man trenger en ren nødsender. Jeg ser ikke helt lyset når det gjelder slike dingser som ligger i tursekken som dødvekt i åresvis............ Valget mitt er i hvertfall helt klart - heller en InReach liggende i sekken enn disse. Jeg bærer både i sekken, en PLB og en InReach. InReach er ment som et supplement til PLB – ikke som en backup eller en erstatning. I løpet av 14 år med turer i norske fjell (mest på ski) har jeg bare hatt tre nødsituasjoner (en i år i mars og to i fjor i mars). Jeg var i stand til å håndtere alle tre situasjonene uten å tilkalle redning, men hvis jeg noen gang var i en situasjon der livet mitt, eller noen andres liv, var i fare, ville jeg ikke nøle med å aktivere begge enhetene. Begge enhetene sender signaler per satellitt, men det er viktig å være klar over forskjellene mellom de to. PLB: Dette systemet er en avtalt internasjonal standard, støttet av flere nasjoner (satelitter og Ground Stations). Det internasjonale samarbeidet har fungert veldig bra, selv under den kalde krigen (USSR var en av de grunnleggende nasjonene). En PLB sender et sterkt 5w signal på 406MHz som kan behandles av alle GPS (31), Glonass (24) og Galileo (30) satellitter, samt noen andre vær- og vitenskapelige satellitter. InReach: Disse enhetene sender et mye svakere (1,6w) signal og kommuniserer kun gjennom Iridium-satellittnettverket (66 operative satellitter). Iridium er et privat selskap, ikke støttet av nasjonale myndigheter, og som vi vet kan private selskaper forsvinne fra den ene dag til den andre. Hovedfordelen med satellite messengers er 2-veis kommunikasjon, men hvis du noen gang har testet InReach ved å sende en test e-post eller SMS til deg selv, har du kanskje lagt merke til hvor lang tid det kan ta før meldingen kommer igjennom. Som de sier på (dårlig) engelsk: "Ya pays yer money, ya takes yer choice". Edited October 2 by Swiss John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aico Posted October 2 Share Posted October 2 Swiss John skrev (4 timer siden): Her er ett eksempel, som jeg tror er den eneste slike enheten for øyeblikket: https://oceansignal.com/products/plb3/ Det trur jeg er både riktig og feil ACR har også en, men den er klin lik. Og ingen av de to "produsentene" er veldig ivrige på å dokumentere country of origin, så stor sjanse for at hvem som helst kan kjøpe denne fra en sørøst-asiatisk OEM og klistre navnet sitt på den. https://www.acrartex.com/products/resqlink-ais-personal-locator-beacon/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swiss John Posted October 2 Share Posted October 2 1 hour ago, aico said: Det trur jeg er både riktig og feil ACR har også en, men den er klin lik. Og ingen av de to "produsentene" er veldig ivrige på å dokumentere country of origin, så stor sjanse for at hvem som helst kan kjøpe denne fra en sørøst-asiatisk OEM og klistre navnet sitt på den. https://www.acrartex.com/products/resqlink-ais-personal-locator-beacon/ Same company: “The company acquired Ocean Signal in May 2015” https://en.wikipedia.org/wiki/ACR_Electronics 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
+Gabs88 Posted October 2 Author Share Posted October 2 7 hours ago, Kjell Iver said: Dette gjør også at produktet kun er aktuelt om man trenger en ren nødsender. Jeg ser ikke helt lyset når det gjelder slike dingser som ligger i tursekken som dødvekt i åresvis. Det må vel snart være 10år siden vi begynte å bruke personlige nødpeilesendere på offshoreflyginger - dette inkluderer også AIS https://www.hansenprotection.no/productpdf/Product-sheet-1-63.pdf , og de senderne veier ikke mye heller. Jeg syntes ikke 150 gram er spesielt lett. Med en Garmin InReach kan man sende sporing og meldinger som vanlig - i tillegg til nødmeldinger, så det er et helt annet bruksområde. Det er nettopp muligheten det er å sende meldinger og sporing og motta værvarsel som gjør at man får et aktivt eierforhold til enheten, og trygghet for at den virker om man trenger den. Om man brekker en ski eller mister skistavene eller teltet blåser overende eller man søker nødly i en hytte eller lignende så er dette med å sende melding hjem viktig, og muligheten for å få svar. 90% av meldingene man har "akutt" behov for sende gjelder situasjoner der man egentlig ikke er i nød. Slik er det i hvertfall for meg. Valget mitt er i hvertfall helt klart - heller en InReach liggende i sekken enn disse. Det spørs hvor du ferdes, i min erfaring så kan jeg vanligvis finne områder med dekning innimellom, og jeg har skjelden behov for å sende akuttmeldinger. Det jeg er redd for er risikoen ved å feks slå meg og knekke noe eller sette fast foten i en steinrøys. Men for andre vil nok en Inreach gi mer mening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.