Jump to content

Telt til store vennlige kjemper over 2 meter!

DueMetri

Recommended Posts

Jeg har selv bikket 200 cm og dette er en kjent problemstilling.

Har endt opp med en konklusjon at teltene jeg bruker vår, sommer og høst (Hilleberg Staika og Barnents Trollheimen 3 UL) er gode telt for meg. I begge teltene vil fotenden som regel ha kontakt med innerteltet, men ser ikke på det som et problem utenom vinter. Trollheimen har én rett vegg, mens Staika har to skråvegger (ganske bratte riktignok). Har nettopp gått til innkjøp av Barents Snota, har stor tro på at jeg vil få grei plass inni dette også, men foreløpig ikke utprøvd. 

Vinterstid bruker jeg Hilleberg Keron 3 GT som er dedikert vintertelt, med to rette vegger. Dette pga kondens og kontakten mellom sovepose/innertelt kan bli et problem. Fungerer utmerket! Teltet er tungt, men vinterstid er vekt et fremmedord. 

Annonse
21 hours ago, langen said:

Jeg har kun brukt det alene, men du finner nok bøttevis av info om plass på reddit etc.
Forteltene er ikke kjempestore, hvis man er vant med store fortelt i tunnelltelt. Igjen - sikkert massevis av info på youtube, reddit, etc der du kan finne info om dette.

Bestilling gikk fint. Jeg bestilte fra Kaviso siden man ikke kunne bestille rett fra Durston, men jeg vet ikke hvordan dette er idag.
Husk at du også må ha stenger! Jeg kjøpte rene karbon teleskopstenger siden jeg ikke bruker gåstaver, men nå har Durston kommet med de nye Iceline gåstavene som ser snasne ut...

Takk.

Jeg bruker gåstaver så det blir kun telt. 

Men  sommeren kommer fort så jeg vurderer å prøve Lanshan 2 som jeg kan bestille i Norge. Kanskje neste år, da vurderer jeg dynema versjonen på 500-600g. 

Dersom jeg plutselig skulle få sansen for å telte ute på vinteren og/eller i heftig værforhold så spanderer jeg på meg en Hilleberg Staika på det tidspunktet. 

DueMetri skrev (15 minutter siden):

Jeg endte opp med å kjøpe Helsport Reinsfjell Superlight 2. Gleder meg til å ta det med ut og håper mine 203 cm kan trives. 

Grattis... hva endte du opp med å betale for det? 

5 minutes ago, DueMetri said:

Dersom jeg plutselig skulle få sansen for å telte ute på vinteren og/eller i heftig værforhold så spanderer jeg på meg en Hilleberg Staika på det tidspunktet. 

Du blir nok godt fornøyd med Reinsfjell 2. 

Jeg har selv brukt Staika på vinteren, et bunnsolid telt som tåler både storm og tung belastning av snø. Grei plass til 1 person med vinterutstyr. Kjekt med to åpninger hvis snøen har samlet seg på en side av teltet.

(Selger faktisk et på Finn nå as we speak, https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=342066378).

• Like 1

tshansen skrev (6 minutter siden):

Grattis... hva endte du opp med å betale for det? 

Hei, betalte 7.399,- på Fjellsport. Regner med det dukker opp i løpet av en dag eller to. Jeg trengte å ta en avgjørelse, også får jeg heller innse at det neppe blir mitt siste teltkjøp i livet. :-)

• Like 1

DueMetri skrev (9 timer siden):

Jeg endte opp med å kjøpe Helsport Reinsfjell Superlight 2. Gleder meg til å ta det med ut og håper mine 203 cm kan trives. 

Jeg er bare 199, og har det godt i et telt hvor 198 av centimetrene trives. Her bør hele du få god plass. Et praktisk telt. 

• Like 1

DueMetri skrev (På 3.6.2024 den 15.18):

det neppe blir mitt siste teltkjøp i livet. :-)

Apropos, og med fare for å gi deg buyers remorse:

Exped Orion 2 UL er akkurat samme type telt som Reinsfjell. Høyere, bredere og litt tyngre.
Samme liggelengde, så spm er hvor skrå endeveggene er på de to teltene..

• 2 weeks later...

Etter første natt ute i nytt telt er konklusjonen klar - et perfekt telt for meg.
Jeg er ufattelig glad for at jeg ikke kjøpte enmannstelt. Det ville uten tvil blitt klaustrofobisk. Og hvor skulle jeg hatt tingene mine?

Dette teltet har god plass til meg samtidig som jeg kan ha alt av klær og ting og tang liggende ved siden av meg. Sekken havner i det ene forteltet, og sko og annet utstyr i det andre. 

Jeg er som sagt 203 cm og bruker opplåsbart liggeunderlag fra Amok som måler 220 cm og sikkert 10 cm i høyden. Jeg kunne allikevel ligge helt rett uten å berøre teltet. Om noe kanskje tærne såvidt var bortpå innerteltet, men jeg sover uansett aldri i maks strekk. 

Teltet var lett å sette opp, og luftingen fremstod som god. Det var relativt bløtt der jeg slo opp teltet uten at det på noe tidspunkt ble vått i teltet. Det regnet også mer eller mindre hele natten, men det var ingen kondens å spore. 

Nydelig første natt ute i nytt telt. Gleder meg til neste runde. 

Espen_Mattur_Oyvannet01.jpg

Espen_Mattur_Oyvannet02.jpg

Espen_Mattur_Oyvannet03.jpg

• Like 8