Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekte vs "fake" paracord?


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt 30 meter med grønn "paracord" fra Biltema som lignet veldig på 550 paracord'en jeg bestillte fra Paracord.no. Kjenner jeg veldig godt etter er kanskje paracord'en fra bBiltema bittelitt løsere i fisken. Ellers er dem identiske. 

Men så ser jeg AliExpress også har en drøss med 550 Paracords til hyggelige priser. Er det noen her som har kjøpt Paracord fra AliExpress som har sammenlignet? Er det verdt å kjøpe derfra, eller er det orginalen som gjelder?

Jeg tenker da i hovedsak til tarp bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har litt diverse liner fra ali etter en episode med "retail therapi" for et år siden. Noe virker ganske så fint, men en såkalt 550 paracord minner mer om skolisser (flat). Reflekterende bardunliner på henholdsvis 1.8mm, 2.0mm og 2.5mm virker bedre. Liker godt biltema sin bardunline/paracord, og 4mm rosa polypropylen. Har ikke sammenlignet med verifiserte tau. Kommenterer bare hvordan de kjennes i hånden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (2 timer siden):

Reflekterende bardunliner på henholdsvis 1.8mm, 

Detter har jeg brukt mye av, fra aliexpress/ebay.

Temmelig sterkt for tykkelsen. Jeg bruker det som barduner på Hilleberg Unna. De veier betydelig mindre og tar mine plass en repene fra Hilleberg. Mer enn sterkt nok, festene på duken ryker nok først. Men tåler nok mindre gnag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at Biltema sine er OK, men dem er LITT slappere i fisken enn de ekte. Dog finnes de i kun oransje og grønn. Jeg liker å sjonglere litt med farger og mønster... 

Jeg synes også Paracord 425 kanskje virker som en enda bedre allrounder enn 550. 425 er litt tynnere, mye fastere i fisken og tar i det hele tatt mindre plass. Sterkt nok er det uansett til tarp bruk tror jeg. 

Men man får ikke 425 i forskjellige mønstre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Til tarpbruk hadde (og har) jeg gått bort fra paracord, da det finnes bedre egnede liner til formålet. Som nevnt over er generisk 1,8 mm bardun (guyline) fra aliexpress og lignende bedre etter mitt syn, da de er tynnere, lettere og ikke suger til seg vann som paracord. Paracord strekker seg også en del under bruk. Jeg kan til nød bruke paracord som mønesnor, men ikke barduner. En 15-meters bunt med paracord veier fort like mye som hele bardunoppsettet på tarpene mine, og tar mye mer plass. Paracord funker, såklart, men er etter mitt syn ikke i nærheten av å være like praktisk som disse 1,8 mm bardunlinene. Og det er vel ikke noe stort poeng i å overdimensjonere bardunene med tanke bruddstyrke; det er bedre at en bardun eller to ryker enn at bardunfestet eller tarpen rives i stykker. Lettere og billigere å fikse, særlig om man er ute i felt.

Du vil nok finne ulike kvaliteter av barduner avhengig av hvor du handler, ja, men jeg tenker at det meste av paracord som er å oppdrive er godt nok hvis man er fast bestemt på å bruke paracord, av nevnte grunner.

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen original?

Jeg har googlet litt, og for meg, ser det ut som det finnes en original spesifikasjon(militær), men ikke en original produsent🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (16 minutter siden):

Til tarpbruk hadde (og har) jeg gått bort fra paracord, da det finnes bedre egnede liner til formålet. Som nevnt over er generisk 1,8 mm bardun (guy line) fra aliexpress og lignende bedre etter mitt syn, da de er tynnere, lettere og ikke suger til seg vann som paracord. Paracord strekker seg også en del under bruk. Jeg kan til nød bruke paracord som mønesnor, men ikke barduner. En 15-meters bunt med paracord veier fort like mye som hele bardunoppsettet på tarpene mine, og tar mye mer plass. Paracord funker, såklart, men er etter mitt syn ikke i nærheten av å være like praktisk som disse 1,8 mm bardunlinene. Og det er vel ikke noe stort poeng i å overdimensjonere bardunene med tanke bruddstyrke; det er bedre at en bardun eller to ryker enn at bardunfestet eller tarpen rives i stykker. Lettere og billigere å fikse, særlig om man er ute i felt.

Du vil nok finne ulike kvaliteter av barduner avhengig av hvor du handler, ja, men jeg tenker at det meste av paracord som er å oppdrive er godt nok hvis man er fast bestemt på å bruke paracord, av nevnte grunner.

Kan du linke til den bardunen du nevner på AliExpress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (13 minutter siden):

Kan du linke til den bardunen du nevner på AliExpress?

Det finnes flere oppføringer for like barduner, da noen selger grønn og svart, andre kun rød, blå og gul.

Har blant annet kjøpt denne: https://www.aliexpress.com/item/32995698096.html

Jeg synes de funker fint på teltene der jeg har montert de, men det er nok en smakssak om man ønsker paracord eller ei :) Men særlig volum og vekt blir det stor forskjell på, vil jeg påstå. For de tynneste bardunene er det greit å være obs på at ikke alle strammere vil passe.

Har også kjøpt noen like barduner som de lenket over, bare 2.5 mm. Det er korte 20 meter de selger da, sånn omtrent 18,5–19 hvis husken stemmer.

De kan vel sikkert gå under paraplyen for paracord-begrepet disse også ut fra hvordan de er bygget opp, men langt tynnere og lettere enn "vanlig" paracord. Jeg kunne nok med fordel vært tydeligere på det tidligere.

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ut fra bildene så denne bardunen du linker til kanske "stiv" ut? Altså lite fleksibel...? 
 

jeg bestillte Paracord 275 fra paracord.no som er noe tynnere (2mm). Denne virker veldig fleksibel men samtidig sterk. Det er denne jeg har brukt på de løkkene på midten av bildet under: 

IMG_0544.thumb.jpeg.5602b1b6b8c5a2290e15c2e288d6981f.jpeg

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (1 time siden):

Ut fra bildene så denne bardunen du linker til kanske "stiv" ut? Altså lite fleksibel...? 
 

jeg bestillte Paracord 275 fra paracord.no som er noe tynnere (2mm). Denne virker veldig fleksibel men samtidig sterk. Det er denne jeg har brukt på de løkkene på midten av bildet under: 

IMG_0544.thumb.jpeg.5602b1b6b8c5a2290e15c2e288d6981f.jpeg

Det er samme 1.8mm barduner som jeg har brukt kanskje 100 meter av.

Vet ikke helt hvordan stivheten skal kvantifiseres, men den er stiv nok til at den ikke floker alt for lett, og myk nok til å knyte små knuter og løkker. Den har en hvit kjerne og farget strømpe med noen reflekterende tråder. Kveiles fint sammen på alle måter.

Når det gjelder elastikken er den ganske statisk, men ikke helt, vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (46 minutter siden):

Det er samme 1.8mm barduner som jeg har brukt kanskje 100 meter av.

Vet ikke helt hvordan stivheten skal kvantifiseres, men den er stiv nok til at den ikke floker alt for lett, og myk nok til å knyte små knuter og løkker. Den har en hvit kjerne og farget strømpe med noen reflekterende tråder. Kveiles fint sammen på alle måter.

Når det gjelder elastikken er den ganske statisk, men ikke helt, vil jeg påstå.

Jeg ser at i forhold til de su linket til over, så koster Paracord 275 som jeg har omtrent det samme pr. Meter fra paracord.no... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Paracord og paracord?

Flere av de viste "paracord" oppgir ikke noen bruddstyrke fx Jula og Aliexp. Når jeg kjøper liner til ulik bruk, ser jeg først på bruddstyrken i forhold til tykkelse. For meg er det som regel likegyldig om det e line med strømpe eller ikke. Bare det ikke er for glatt og dermed noenlunde knutesikkert. Tau/line med strømpe er noe vanskelig å spleise - enklest er snoet tau. Verst er vajer, hvis det endelig skal være. Bardunliner trenger sikkert ikke den helt store bruddstyre. Det er bedre at linen ryker enn teltet! Og ja, jeg har litt maritim bakgrunn.

Simpel pressiningsnor av PP har relativ stor bruddstyrke/tykkelse, men er stygt! Noe er glatt annet er noenlunde knutesikkert. (500kg/6mm hos Biltema) Biltema har en de: Alt  fra hulflettet HMPE tau 6mm/3300 kg) Glatt som F..... Blå flettet med strømpe (6mm/350 kg) Så den rosa eller grøn/rød i 6mm/bare 160kg. 8mm teintau er forbausende sterk og stygg!(8mm/1200 kg). Endelig flettet polyesterline 5mm/400 kg. Jeg bruker 2,8mm/150 kg (doppelt) på hundesleden. Til huskyene bruker jeg normalt ikke noe under 750/500 kg bruddstyrke.

Dette er bare eksempler fordi biltema faktisk oppgir bruddstyrke som en må ta for god fisk i utgangspunktet. Og vesentlig billigere enn fra båbtutikk. Disse er ekstra dyre for jeg har kjøpt maken tau fx Roblon hos trålbinder eller fiskernes fellesinnkjøp mye rimeligere! Endelig finnes det også sertifiserte klatretau og liner til prusikstikk mm. med høy bruddstyrke.

Så kanskje "paracord" er litt oppskrydd??

Elgen  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (1 time siden):

Hei

Paracord og paracord?

Flere av de viste "paracord" oppgir ikke noen bruddstyrke fx Jula og Aliexp. Når jeg kjøper liner til ulik bruk, ser jeg først på bruddstyrken i forhold til tykkelse. For meg er det som regel likegyldig om det e line med strømpe eller ikke. Bare det ikke er for glatt og dermed noenlunde knutesikkert. Tau/line med strømpe er noe vanskelig å spleise - enklest er snoet tau. Verst er vajer, hvis det endelig skal være. Bardunliner trenger sikkert ikke den helt store bruddstyre. Det er bedre at linen ryker enn teltet! Og ja, jeg har litt maritim bakgrunn.

Simpel pressiningsnor av PP har relativ stor bruddstyrke/tykkelse, men er stygt! Noe er glatt annet er noenlunde knutesikkert. (500kg/6mm hos Biltema) Biltema har en de: Alt  fra hulflettet HMPE tau 6mm/3300 kg) Glatt som F..... Blå flettet med strømpe (6mm/350 kg) Så den rosa eller grøn/rød i 6mm/bare 160kg. 8mm teintau er forbausende sterk og stygg!(8mm/1200 kg). Endelig flettet polyesterline 5mm/400 kg. Jeg bruker 2,8mm/150 kg (doppelt) på hundesleden. Til huskyene bruker jeg normalt ikke noe under 750/500 kg bruddstyrke.

Dette er bare eksempler fordi biltema faktisk oppgir bruddstyrke som en må ta for god fisk i utgangspunktet. Og vesentlig billigere enn fra båbtutikk. Disse er ekstra dyre for jeg har kjøpt maken tau fx Roblon hos trålbinder eller fiskernes fellesinnkjøp mye rimeligere! Endelig finnes det også sertifiserte klatretau og liner til prusikstikk mm. med høy bruddstyrke.

Så kanskje "paracord" er litt oppskrydd??

Elgen  

Slik jeg har forstått det er det mange som mener Paracord er bra til alt, men aldri best/dårligst på noe. Men det er en veldig bare universalløsning og man får Paracord i alskens farger og fasonger. Til og med neonfarger og kamuflasjefarger. Jeg liker å organisere tauene litt med farger. 

Når det kommer til bruddstyrke så spiller egentlig ikke det så stor rolle hvis hovedmålet er for å bruke det til å binde opp tarp og slå opp telt. 

Man får sikkert tak i mer dedikert gode barduner til det man skal bruke det til hvis man kjøper noe annet, men da mener jeg man må ha litt spesielle behov. Feks at vekten på tauet er svært viktig, eller at tauet overhodet ikke må trekke vann etc. 

Men til generellt bruk rundt campingplassen tror jeg paracord for de fleste av oss er det "beste". Spesielt hvis man tar prisen med i betrakning. 

Den typen Biltema selger ser veldig lik ut den jeg jeg kjøper på paracord.no. Like mange "strenger" inni strømpen etc. Men Biltema sin paracord blir fortere løsere i fisken og blir mer "pløsete". Men det betyr selvsagt ikke at den ikke duger til mitt bruk. Men det er ikke noe spesielt dyrere og kjøpe Paracord fra paracord.no uansett, så da gjør jeg det :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min "ridgeline" for tarp:

- 12 meter 425 paracord

- Hemper med 275 Paracord

Vekten er på 70g. Ja, jeg har krympeplast på hempene, men noe må man jo gjøre en lørdagskveld! Jeg er enig at paracord ikke er 100% ideelt, men jeg synes håndteringen er fin, selv når man er litt frossen. 

 

IMG_1143.jpeg.a50e5cb58d4fb599f982b4a5a80a6516.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen SS skrev (1 minutt siden):

Her er min "ridgeline" for tarp:

- 12 meter 425 paracord

- Hemper med 275 Paracord

Vekten er på 70g. Ja, jeg har krympeplast på hempene, men noe må man jo gjøre en lørdagskveld! Jeg er enig at paracord ikke er 100% ideelt, men jeg synes håndteringen er fin, selv når man er litt frossen. 

 

IMG_1143.jpeg.a50e5cb58d4fb599f982b4a5a80a6516.jpeg

Jeg bruker faktisk Paracord 750 som mønesnor og Paracord 275 til hemper. Paracord 550 bruker jeg som barduner til å feste tarp til trær etc. Skal jeg feste tarpen til bakken å bruke teltplugger så bruker jeg neongul Paracord 425.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen SS skrev (På 22.5.2024 den 11.00):

Her er min "ridgeline" for tarp:

- 12 meter 425 paracord

- Hemper med 275 Paracord

Vekten er på 70g. Ja, jeg har krympeplast på hempene, men noe må man jo gjøre en lørdagskveld! Jeg er enig at paracord ikke er 100% ideelt, men jeg synes håndteringen er fin, selv når man er litt frossen. 

 

IMG_1143.jpeg.a50e5cb58d4fb599f982b4a5a80a6516.jpeg

Høres fornuftig ut. Jeg har endel 550 liggende, men det er overkill til det aller meste av bardunbruk. Jeg mener, hvis de holder det de lover skal de ha en bruddstyrke på 250 kg (550 lb). Jeg bruker 550 til mønesnor, men vil velge lettere tau når det jeg har er modent for utskifting. Til alt annet går det i 1,8mm bardunsnor (av ulike varianter fra ulike steder, alt gjør jobben).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

550 er nok overkill ja når det kommer til bardunering, men hovedgrunnen til at jeg velger 550 er fordi jeg får dem i mange forskjellige farger og mønstre. 550 er en god allrounder og ikke SÅ mye dyrere enn tynnere paracords. 

Jeg liker at ting er litt robust. På en måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid 10-15 meter paracord i lokket på sekken. I går  trengte jeg å forlenge en teltbardun med 3 meter  for å nå bort til et sted jeg fikk ned en teltplugg. Da er man fornøyd med at man alltid har med litt 550 (kunne selvsagt vært noe annet og tynnere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.