Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag til meg og noen ganger kjæresten


Anbefalte innlegg

Jeg ser etter nytt liggeunderlag, og er litt i tvil om jeg bør kjøpe et duo liggeunderlag eller et for kun meg. Jeg telter ca. halvparten av gangene alene og halvparten sammen med kjæresten. Det er en jungel av liggeunderlag, og jeg sliter litt med å bestemme meg. Det beste er vell å ha både duo og enkel, men det er litt utenfor budsjettet mitt per nå.
Når jeg telter er det stort sett ikke lenger enn 30-40 minutter gange til der jeg setter opp camp, så ikke så farlig med vekt. Men, jeg har kun 65L sekk, så greit om det ikke tar altfor mye plass.
Har sett meg ut disse to:
SynMat HL Duo Winter M
Exped SynMat 3-D 7 Medium

Veldig åpen for andre forslag. Budsjett er vell på rundt 3000 for duo eller 1600 for enkel. 
Skal sies at jeg bor i Tromsø, så mye av teltingen min på våren/høsten kan være nokså kald.

EDIT:
Til info er jeg 186cm og veier rundt 80kg. Kjæresten min er vell 155cm eller noe sånt og vekten spør jeg ikke om :P

Endret av AlfHou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min stemme er for to enkle. Enkle vil blant annet gi økt komfort på grunn av muligheten til å tilpasse lufttrykk til kroppsvekt. Med en dobbel kan det hende at det blir for lite luft for deg slik at du ligger helt ned på bakken og fryser, eller for mye for henne slik at underlaget blir alt for hardt.

Dobbelt kan være hyggelig men er også til en viss grad en gimmick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, AlfHou said:

Tusen takk for svar. Da går jeg for det.
Har dere noen andre anbefalinger for enkelt liggeunderlag? Tanker om noen av disse?:

DownMat XP 9 LW
Exped Versa 5R
Kjøp Falkeberg Cloud 9 Liggeunderlag
Exped MegaMat 10 Green LXW

Evt. noen andre anbefalinger?

 

Er ikke kjent med alt mulig som finnes i alle prisklasser, selv har jeg et Thermarest Xtherm som jeg kjøpte for ca 2200 kroner. Mener å huske at Marius kjøpte samme, XTherm NXT.

 

Du må nesten bare sjekke tester, det er mye bra tester på YouTube. En ting du bør tenke over er at formen på underlaget kan føre til at det blir varme og kalde soner på det. Det kan være billigere å kjøpe et bra et med en gang i stedet for å gjøre et bomkjøp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (1 time siden):

Min stemme er for to enkle. Enkle vil blant annet gi økt komfort på grunn av muligheten til å tilpasse lufttrykk til kroppsvekt. Med en dobbel kan det hende at det blir for lite luft for deg slik at du ligger helt ned på bakken og fryser, eller for mye for henne slik at underlaget blir alt for hardt.

Dobbelt kan være hyggelig men er også til en viss grad en gimmick.

Samd i at ein bør ha to separate og evt eit felles seinare når ein synes økonomien tillet det.

I høve luftmengder er det ikkje problem, eg og sambo har stor vektforskjell, men vår Exped duo let oss justere lufttrykk separat på kvar vår halvdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Tessatroll said:

Samd i at ein bør ha to separate og evt eit felles seinare når ein synes økonomien tillet det.

I høve luftmengder er det ikkje problem, eg og sambo har stor vektforskjell, men vår Exped duo let oss justere lufttrykk separat på kvar vår halvdel.

Gir mening :)

Har bare testet et slikt et en gang og det er leeeenge siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (2 timer siden):

Om man er plaget av at 2 separate gjør at man havner på gulvet mellom når man er 2 så hadde i hvert fall Exped sammenkoblingskit for 2 underlag tidligere. NEttopp for å unngå den problematikken. 

Stemmer, og no minte du meg på at eg har eit slikt kit liggande å slenge. Det er omsetteleg for ei stor plate mjølkesjokolade og porto.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Exped oppblåsbare liggeunderlag kan du bruke stoltrekk. Stoltrekk har klips i siden for å koble sammen. Støtter de som anbefaler Wide, jeg startet med vanlig bredde, og for meg så blir armene hengende litt på utsiden når jeg ligger på ryggen. Med wide unngår jeg dette.

Underlagene er stadig på tilbud, så let litt rundt når du har bestemt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.