Gå til innhold
  • Bli medlem

Isforhold Hardangervidda vest - mid April i år


masjstovel

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenker gå Dyranut - Rauhelleren - Sandhaug området 18.april - 21.april. 
Ville blitt overrasket, men;

Noen som har vært der nylig/vet/har en formening om isen ikke er farbar i dette området i denne tida? 

Edit: I samme slengen; Er det noe problemer/noe man burde vite vedrørende parkering noen dager ved Dyranut? 

Endret av masjstovel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan kun svare på det siste: Jeg har latt bilen stå på Dyranut (på andre siden av veien) en helg midtvinters uten problemer. Leser også flere poster på forumet fra andre med tilsvarende erfaring om at det er helt ok å stå der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

masjstovel skrev (På 8.4.2024 den 10.57):

Hei,

Tenker gå Dyranut - Rauhelleren - Sandhaug området 18.april - 21.april. 
Ville blitt overrasket, men;

Noen som har vært der nylig/vet/har en formening om isen ikke er farbar i dette området i denne tida? 

Edit: I samme slengen; Er det noe problemer/noe man burde vite vedrørende parkering noen dager ved Dyranut? 

Det er jo en kar fra forumet her som krysser vidda fra Haukeliseter til Finse eller noe sånn. Han sitter nå på ei DNT hytte i kveld. Får høre med ham de neste dagene hvordan kvaliteten på snø og is er nå. Men med tanke på snømengde og temperatur burde det ikke være noe problem enda. Annet enn mye overvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk Dyranut - (nesten) Sandhaug - Rauhelleren - Heinseter - Fagerheim i helgen. Masse snø. Elven Djupa ved Rauhelleren og Klovsteinlove nord for Heinseter var åpne, men vannene holder nok en stund til. Smart å følge kvistingen som sikkert er lagt utenom inn- og utos.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://iskart.no/

Viser ikke de spesifikke områdene du leter etter, men hvis du ser på feks Halnefjorden så er den mye lik Langesjøen i størrelse, område og høyde. Så det kan gi en god pekepinn på hva du kan forvente. Tilsvarende vann i tilsvarende områder pleier å ha sammenlignbare forhold.

Du har også Copernicus Browser som kanskje har satelittbilder av områdene like før du skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (4 timer siden):

https://iskart.no/

Viser ikke de spesifikke områdene du leter etter, men hvis du ser på feks Halnefjorden så er den mye lik Langesjøen i størrelse, område og høyde. Så det kan gi en god pekepinn på hva du kan forvente. Tilsvarende vann i tilsvarende områder pleier å ha sammenlignbare forhold.

Nei, Halnefjorden og Langesjøen har ikkje samanliknbare forhold. Halnefjorden er regulert, og har følgeleg sine skumle parti, som vist på iskart.no. Langesjøen er uregulert og har sikker is til det nærmar seg våren.

Utosen i Langesjøen er vanlegvis åpen, og ein av mine faste plassar for å finne friskt vatn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 13.4.2024 den 11.15):

Jeg fant bare trygge vann, de er kvistet over enda. Regulerte vann og elveos må man være oppmerksom på.

En halvmeter under snøen finner du friskt og godt overvann :) 

Herlig! Kanskje litt mindre snøsmelting på oss da. 
Men fellene klarte seg fint uten å bli en våt kilo tyngre? 

Funfact: Legger jeg sammen 2 og 2 riktig nå,  så passerte jeg trekk-dekkene dine (fint merket med god forklaring) ved bommen ved en skogsvei her for en tid tilbake :)

Endret av masjstovel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

masjstovel skrev (33 minutter siden):

Herlig! Kanskje litt mindre snøsmelting på oss da. 
Men fellene klarte seg fint uten å bli en våt kilo tyngre? 

Funfact: Legger jeg sammen 2 og 2 riktig nå,  så passerte jeg trekk-dekkene dine (fint merket med god forklaring) ved bommen ved en skogsvei her for en tid tilbake :)

Å grave seg ned til overvann er gull verdt, synes jeg. Friskt og godt vann på ett øyeblikk. Tror jeg så en åpen bekk på turen (men jeg så mest ned i hetten på turen).

Jeg har en kloss tilfeldig glider (rosa glider), som jeg smører fellene med hver morgen etter de har tørket om natten. Samt at jeg bruker flytende impregnering før jeg dro hjemmefra. Det hjelper VELDIG mye, og mohairfellene mine takler våt snø, kram snø og fokksnø uten å klabbe. Så tørk fellene etter endt dag, og gnikk voks over de neste morgen, er mitt tips :) 

Ja, det er mine dekk som er merket i Åsebøskogen ja ;) Jeg tenkte faktisk på å ta de hjem for sesongen nå, for nå blir det nok mest padling framover, og sikkert noen få randoturer før skiene settes vekk for sesongen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.