Gå til innhold
  • Bli medlem

Samojed vs Islandsk fårehund


Malin.

Anbefalte innlegg

Malin. skrev (14 minutter siden):

Hvor jeg er mest ute er relativt likt, men mtp at snøen er vanskeligere å komme seg til, er det mest bart føre jeg forholder meg til mest i hverdagen (bor i Stavanger regionen). Men får meg anledning til å spenne på meg skia og dra på pulktur, så skal du ikke be jeg to ganger ;) Når det gjelder temperatur på sommerturene mine, så er egt ikke dette et stort problem, fordi hvor ofte er det ærlig over 20 grader oppå fjellet? Jeg opplever det hvertfall ikke ofte (muligens bare jeg som er uheldig? ahha). Men uansett hvis det er varmt og jeg merker at det går litt sakte, så vil jeg bare ta litt vekt for hunden- ta en pause- kjøle ned hunden i vann- ta oss flere pauser.  Når det gjelder tidsbruk på hunden hver dag tenker jeg jo den typiske morgenturen, langtur ette jobb, så en kveldstur. Langturen kan bestå av kløv i turområdet eller trekking (for å skape variasjon). Men som sagt skal ikke hunden min fokusere på trekk, da jeg ønsker en god kløvhund. Videre når helgen kommer tar jeg meg en lengre tur med hunden. Når det gjelder det med å "trene bort" sauejaget, mener jeg ikke at jeg skal trene bort instinktet, men heller at hunden skal bli vandt med sau slik at sauer blir unteressante (slik som det er pratet om ovenfor). Men treningen dette vil kreve vil jo være avhengiv av individer. Men uansett vil jeg holde hunden i langline, fo å være på den sikre siden når jeg er på tur i fjellet (du vet aldri om bonden mangler noen sauer etter sankingen, eller om andre dyr i området kan friske hundens nese). 

 

Hva tenker du?

 

Jeg kan tenke mye rart men jeg brukte et par år for å finne riktig rase så bare ta deg god tid så finner du ut hva som passer seg best men kanskje islands fårehund uten at jeg heller kjenner den. 
Man skal være forsiktig med å kjøle ned hunder i vann mtp at hele pelsen blir våt og ganske fort så blir den våte pelsen varm igjen slik jeg har forstått det men å kjøle ned potene skal visst være relativt effektivt. Men jeg er ingen hundeekspert på hverken det ene eller det andre men vet hvord jævlig det er å bomme på rasevalg 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Malin. skrev (9 timer siden):

Finnes det da noen hunder som kan bære en tung kløv, men samtidig ikke vil reagerer sterkt på sau? 

Lapphund-rasene? De har dog gjeterinnstinktet men ikke jaktinstinkt mot sau. Kompakte bikkjer rundt 20 kg. Finsk lapphund er den med best pels sett opp mot Svensk Lapphund. Kan medbringes på telttur vinterstid uten å tenke på å kle på bikkja da de er avlet som helårs hund i polare områder som holder hardere klima enn her sør. Har sett bilder av en oppdretter som brukte finsk lapphund til å trekke pulk. Har ikke dette genet nødvendigvis men de var enkle å trene til det. Fordeler: Lette å jobbe med, godlynte, polarhund så rikelig med pels, lite pelsstell, håndterbar størrelse og utholdende hunder.

Ulemper: Ofte mye lyd (individuelle forskjeller selvfølgelig), polarhund så rikelig med pels (slipper ulla når sommeren kommer)

 

Det skal sies at jeg ikke har lapphund selv. Det var den jeg ønsket meg for 7-8 år siden men endte opp med mellompuddel. Kjekk hund det også, klarer fint 2 ukers fjelltur uten å slites ut men man kan glemme vintertur om man ikke kler dem mot kulda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malin. skrev (2 timer siden):

Men hvor utholden er rasen på lang sikt med kløven? Klarer hunden å gå typ 20km i flere dager med 5-6kg i kløven? Høres ut som en skjønne hund du har :D 

En finsk lapphund klarer du nok ikke å slite ut på tur med 5-6 kg i kløv. Gjeterhunder skal jo springe (riktig nok uten kløv) etter sau eller i dette tilfellet rein og jobbe med et vanvittig mye høyere tempo over lengre perioder enn når man går på tur. Alt må jo trenes inn selvfølgelig men blandt polare hunder som fint kan vintertelte uten problem tror jeg den er av de beste alternativene mtp det totale bildet.

Alaska Husky er jo avlet for å springe, men kan fint bære kløv. Dette er hundene Monsen har brukt på utallige av sine turer i både inn og utland. Disse er dog avlet fra jakthunder med høyt driv så de vil alltid ha litt instinkt. Så har du Grønlandshunder. De, ilag med Malamute og forsåvidt Sibirsk Husky er de mest kjente polarhundene. Avlet for å trekke hele kommunen på slede. Dog er Grønlandshunder og Malamute veldig store og sykt sterke. Grønlandshunder er nok de som er hardest i hodet når det kommer til arbeid i selen. Fine turkamerater men kan mistrives på sommeren pga varmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AASEDAASE skrev (5 timer siden):

En finsk lapphund klarer du nok ikke å slite ut på tur med 5-6 kg i kløv. Gjeterhunder skal jo springe (riktig nok uten kløv) etter sau eller i dette tilfellet rein og jobbe med et vanvittig mye høyere tempo over lengre perioder enn når man går på tur. Alt må jo trenes inn selvfølgelig men blandt polare hunder som fint kan vintertelte uten problem tror jeg den er av de beste alternativene mtp det totale bildet.

Alaska Husky er jo avlet for å springe, men kan fint bære kløv. Dette er hundene Monsen har brukt på utallige av sine turer i både inn og utland. Disse er dog avlet fra jakthunder med høyt driv så de vil alltid ha litt instinkt. Så har du Grønlandshunder. De, ilag med Malamute og forsåvidt Sibirsk Husky er de mest kjente polarhundene. Avlet for å trekke hele kommunen på slede. Dog er Grønlandshunder og Malamute veldig store og sykt sterke. Grønlandshunder er nok de som er hardest i hodet når det kommer til arbeid i selen. Fine turkamerater men kan mistrives på sommeren pga varmen. 

Helt fantastisk! Så nå står jeg da mellom en Finsk lapphund og Samojed! Tror ikke jef skal ha alaska husky, da denne er jo avlet opp for å trekke (noe jeg ikke kommer til å legge hovedfokuset mitt på, så føler det blir feil). Hva tenker du i forhold til de to rasene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malin. skrev (9 timer siden):

Men hvor utholden er rasen på lang sikt med kløven? Klarer hunden å gå typ 20km i flere dager med 5-6kg i kløven? Høres ut som en skjønne hund du har :D 

Tja, dette er jeg usikker på. Jeg går sjelden mer enn 10 km om dagen, med masse pauser underveis hvor vi fisker og koker kaffe etc. har aldri sett at hun har vært sliten av disse turene, men sånne lange etapper flere dager på rad med kløv har vi ikke gjort, så her skal noen andre med erfaring få mene noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AASEDAASE skrev (7 timer siden):

Lapphund-rasene? De har dog gjeterinnstinktet men ikke jaktinstinkt mot sau. Kompakte bikkjer rundt 20 kg. Finsk lapphund er den med best pels sett opp mot Svensk Lapphund. Kan medbringes på telttur vinterstid uten å tenke på å kle på bikkja da de er avlet som helårs hund i polare områder som holder hardere klima enn her sør. Har sett bilder av en oppdretter som brukte finsk lapphund til å trekke pulk. Har ikke dette genet nødvendigvis men de var enkle å trene til det. Fordeler: Lette å jobbe med, godlynte, polarhund så rikelig med pels, lite pelsstell, håndterbar størrelse og utholdende hunder.

Ulemper: Ofte mye lyd (individuelle forskjeller selvfølgelig), polarhund så rikelig med pels (slipper ulla når sommeren kommer)

 

Det skal sies at jeg ikke har lapphund selv. Det var den jeg ønsket meg for 7-8 år siden men endte opp med mellompuddel. Kjekk hund det også, klarer fint 2 ukers fjelltur uten å slites ut men man kan glemme vintertur om man ikke kler dem mot kulda. 

Støtter det du sier om pels. vår lapphund røyter to ganger om året, og da går støvsugeren varm til tider. Vår lapphund lager bortimot ingen lyd, bare litt piping når hun vil inn. men det er mulig vi har vært heldige med vår. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (5 minutter siden):

Tja, dette er jeg usikker på. Jeg går sjelden mer enn 10 km om dagen, med masse pauser underveis hvor vi fisker og koker kaffe etc. har aldri sett at hun har vært sliten av disse turene, men sånne lange etapper flere dager på rad med kløv har vi ikke gjort, så her skal noen andre med erfaring få mene noe. 

Vil du si at Finsk lapphund er mer en selskapshund, og mindre enn brukshund? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malin. skrev (8 minutter siden):

Vil du si at Finsk lapphund er mer en selskapshund, og mindre enn brukshund? 

tja, det spørs vel hva som menes med begrepene selskapshund og brukshund. Vår hund er en familiehund og turhund. Den skal jo egentlig brukes til gjeting av rein, men det er det ingen av oss som driver på med. Det kan ikke brukes som trekkhund, men den kan brukes som kløvhund. Den fungerer nok dårlig som jakthund, sporthund og vakthund. Det som gjør at det er en veldig god turhund er at den ikke stikker av og holder seg alltid i nærheten av meg, så jeg har den alltid løs på tur helt frem til  jeg ser rein. Jeg oppfatter alltid reinene mye tidligere enn henne, så det er aldri noen fare for at hun stikker av og jager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (6 minutter siden):

tja, det spørs vel hva som menes med begrepene selskapshund og brukshund. Vår hund er en familiehund og turhund. Den skal jo egentlig brukes til gjeting av rein, men det er det ingen av oss som driver på med. Det kan ikke brukes som trekkhund, men den kan brukes som kløvhund. Den fungerer nok dårlig som jakthund, sporthund og vakthund. Det som gjør at det er en veldig god turhund er at den ikke stikker av og holder seg alltid i nærheten av meg, så jeg har den alltid løs på tur helt frem til  jeg ser rein. Jeg oppfatter alltid reinene mye tidligere enn henne, så det er aldri noen fare for at hun stikker av og jager.

Hva var det som gjorde at dere valgte den rasen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker bare å understreke at det er enormt forskjell på Alaskan huskyer. Jeg har erfaring med flere, og har to selv. Den ene jeg har er en sterk hannhund. Han skal framover for enhver pris. Drar tung pulk eller bærer solid kløv. Kan springe mil etter mil. Sterkt jaktinstinkt, på alt fra spissmus til elg. Spesielt sau blir han helt mongo av. 

Og så har jeg ei ganske forsiktig og tafatt lita tispe. Kan gå løst og går da helt oppi hælene på meg, stikker aldri av. Ikke særlig jaktinstinkt. Skikkelig godt pelset. Trekker jevnt, men ikke samme fysiske utholdenhet eller styrke. 

Jeg foreslår ikke at du velger alaskan husky, tror andre raser vil passe deg bedre. Men ønsket å understreke at det er stor forskjell blant alaska huskyer (noe som er naturlig når rasen ikke er i regi av noen kennelklubb med faste standarder). Så om du finner den riktige huskyen kunne det sikkert vært supert, men er vanskelig å vite hvordan de blir som voksne om det er valp du går til anskaffelse av.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (3 minutter siden):

Ønsker bare å understreke at det er enormt forskjell på Alaskan huskyer. Jeg har erfaring med flere, og har to selv. Den ene jeg har er en sterk hannhund. Han skal framover for enhver pris. Drar tung pulk eller bærer solid kløv. Kan springe mil etter mil. Sterkt jaktinstinkt, på alt fra spissmus til elg. Spesielt sau blir han helt mongo av. 

Og så har jeg ei ganske forsiktig og tafatt lita tispe. Kan gå løst og går da helt oppi hælene på meg, stikker aldri av. Ikke særlig jaktinstinkt. Skikkelig godt pelset. Trekker jevnt, men ikke samme fysiske utholdenhet eller styrke. 

Jeg foreslår ikke at du velger alaskan husky, tror andre raser vil passe deg bedre. Men ønsket å understreke at det er stor forskjell blant alaska huskyer (noe som er naturlig når rasen ikke er i regi av noen kennelklubb med faste standarder). Så om du finner den riktige huskyen kunne det sikkert vært supert, men er vanskelig å vite hvordan de blir som voksne om det er valp du går til anskaffelse av.

Ja har veldig lyst på en form for husky som hund nr 2! Er en rase som kan jobbe hardt på tur! Men ja er nok ikke den rasen jeg skal ha i første omgang :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen innspill til hunderaser, men vil oppfordre til å vurdere en omplasseringshund, feks fra FOD-gården. Man får kanskje ikke den hunderasen man har sett for seg, men man kan kanskje få en hund som er klar til arbeid på kort tid og man gjør ikke minst en god gjerning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (4 minutter siden):

Jeg har ingen innspill til hunderaser, men vil oppfordre til å vurdere en omplasseringshund, feks fra FOD-gården. Man får kanskje ikke den hunderasen man har sett for seg, men man kan kanskje få en hund som er klar til arbeid på kort tid og man gjør ikke minst en god gjerning!

Ja det har jeg absolutt vurdert! Så mye på hun skjønne Lita. Så en omplasseringshund kommer jeg til å anskaffe meg en gang senere i hundereisen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malin. skrev (1 time siden):

Hva var det som gjorde at dere valgte den rasen? 

det var nok kombinasjonen familievennlighet og en pels egnet for vinterturer, og med et håp om litt trekkhjelp på vinterturer med pulk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malin. skrev (3 timer siden):

Vil du si at Finsk lapphund er mer en selskapshund, og mindre enn brukshund? 

http://www.vintervidda.com/text1_25.html

Legger ved en link til en av oppdretterne av rasen. De bruker hundene til alt fra kløv, pulk, agility, spor, søk osv. 

Når jeg leser om Samojed ser jeg at størrelsesmessig er de to rasene nesten like store men jeg kjenner til to som har Samojed og de var adskillig mye større enn lapphund. 

Det koker ned i hva du foretrekker selv😅men begge to er jo fantastiske hunder. 

Begge er avlet til å være brukshund fra gammelt av men de fleste blir nok brukt mest som selskapshund i dag. Altså, familie og turhund. Men jeg tror nok de krever en god mengde aktivitet og aktivisering. 

Men sjekk ut linken. De skriver allsidig og godt om rasen og hva de har brukt hundene til så du får et veldig godt syn på hva Finsk Lapphund kan brukes til. Deriblant kløv og pulk.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett noe på puddel? 

de er ofte undervurdert som brukshund. Egentlig er de vann aporterende, men jeg har intrykk av at de er utrolig allsidige. Vi hadde en liten blanding som var mest preget av puddel siden, og det var en sykt imponerende hund!

Har selv siberian husky, og tror ikke en polarhund passer deg så godt...

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Kristian Krane skrev (10 minutter siden):

Har du sett noe på puddel? 

de er ofte undervurdert som brukshund. Egentlig er de vann aporterende, men jeg har intrykk av at de er utrolig allsidige. Vi hadde en liten blanding som var mest preget av puddel siden, og det var en sykt imponerende hund!

Har selv siberian husky, og tror ikke en polarhund passer deg så godt...

 

 

Har sett noe på puddel ja, men ser at de krever mye pelsstell (noe av grunnen til at jeg valgte bort rasen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (2 timer siden):

Jeg har ingen innspill til hunderaser, men vil oppfordre til å vurdere en omplasseringshund, feks fra FOD-gården. Man får kanskje ikke den hunderasen man har sett for seg, men man kan kanskje få en hund som er klar til arbeid på kort tid og man gjør ikke minst en god gjerning!

Jeg tok en omplasseringshund nettopp fordi jeg ville ha en som kunne begynne å jobbe relativt fort og da fikk jeg også prøve hunden først. Jeg skulle egentlig ikke ha alaska husky men nå har jeg en alaska husky og angrer ikke et sekund. Jobber godt nok ute og er en drøm å ha inne. Er rolig og stresser ikke eller lager noe lyd. På grensa til like krevende som en golden retriever vil jeg nesten påstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malin. skrev (2 minutter siden):

Har sett noe på puddel ja, men ser at de krever mye pelsstell (noe av grunnen til at jeg valgte bort rasen)

Endel pelsstell må du nok regne med på de fleste raser som takler uteklima godt, samojed er vell også en av dem tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Kristian Krane skrev (12 minutter siden):

Har du sett noe på puddel? 

de er ofte undervurdert som brukshund. Egentlig er de vann aporterende, men jeg har intrykk av at de er utrolig allsidige. Vi hadde en liten blanding som var mest preget av puddel siden, og det var en sykt imponerende hund!

Har selv siberian husky, og tror ikke en polarhund passer deg så godt...

 

 

Jeg har puddel. Hadde storpuddel når jeg var ung og kjøpte en mellompuddel i 2017. Storpuddelen hadde vannskrekk men jeg gikk tretimers tur med den 3-4 ganger i uka. Veldig sprek og veldig allsidig hund. 

Har i dag mellompuddel. Og som Malin skriver er det pelsstell. Men ikke noe mer enn andre vil jeg si. Vi børster han ikke så ofte som vi kanskje burde som gjør at vi får litt mer jobb når han skal klippes. Men dette gjør vi fint selv. Polarhunder, ihvertfall om de skal være tidvis inne må/bør børstes en gang i blant, røyter mye og slipper også pelsen. Så man får en del arbeid med en polarhund også men ikke på samme måte selvfølgelig. Vi gikk etter størrelsen på hunden, 8-10 kg. Kommer fra brukslinjer så jeg har tilgode å slite han ut på 1-2 uker på fjellet. Nåværende hund elsker vann. Dykker gjør den og. Det er en utrolig allsidig hund. Bærer med seg sin egen frysetørket mat i kløv på tur. Er allergivennlig, røyter ingenting og man må ikke stelle pelsen hver uke. Men, og det er et vesentlig MEN: jeg anbefaler ikke puddel til folk som vil ha et aktivt liv vinterstid. Da tenker jeg lengre turer med pulk og overnatting i telt. Det er et styr å måtte kle på hunden, hunden trenger hvilen for å hente seg inn til neste dag så går energien med til å holde varmen. Man trenger sovepose, ulldekken osv. Pelsen er ikke optimal for snø om vinteren. Det klumper seg fort, et lag med hår gjør også at klumpene kan legge seg inntil huden og kan gi frostskader. Potene er veldig utsatt og veldig skjøre sett opp mot andre hunder. 

Jeg går ofte turer om vinteren. Og er ikke redd for en pulktur om tempen viser -30. Jeg har hatt med Ruffen på flere turer vinterstid men det er langt fra en vinterhund. Dagsturer ut fra hytta i jul, vinter og påskeferien er utmerket. Trekker godt, koser seg men sover inne. 

Jeg er uenig. Jeg tenker at en polarhund er utmerket for hennes del. Men selvfølgelig, kanskje ikke en Grønlandshund, Malamute eller Husky. Men det finnes flere hunder fra polarområdene/Nordkalotten som har samme egenskaper som de nevnt over bare de er fysisk mindre, mer familievennlige (fra gammelt av) og gjerne mindre jaktinstinkt. 

Jeg skal ikke avskrive puddel for andre, men jeg kan, med 15 års erfaring fra puddel si at denne hunden ikke er optimal for trådstarter sine kriterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AASEDAASE skrev (2 minutter siden):

Jeg har puddel. Hadde storpuddel når jeg var ung og kjøpte en mellompuddel i 2017. Storpuddelen hadde vannskrekk men jeg gikk tretimers tur med den 3-4 ganger i uka. Veldig sprek og veldig allsidig hund. 

Har i dag mellompuddel. Og som Malin skriver er det pelsstell. Men ikke noe mer enn andre vil jeg si. Vi børster han ikke så ofte som vi kanskje burde som gjør at vi får litt mer jobb når han skal klippes. Men dette gjør vi fint selv. Polarhunder, ihvertfall om de skal være tidvis inne må/bør børstes en gang i blant, røyter mye og slipper også pelsen. Så man får en del arbeid med en polarhund også men ikke på samme måte selvfølgelig. Vi gikk etter størrelsen på hunden, 8-10 kg. Kommer fra brukslinjer så jeg har tilgode å slite han ut på 1-2 uker på fjellet. Nåværende hund elsker vann. Dykker gjør den og. Det er en utrolig allsidig hund. Bærer med seg sin egen frysetørket mat i kløv på tur. Er allergivennlig, røyter ingenting og man må ikke stelle pelsen hver uke. Men, og det er et vesentlig MEN: jeg anbefaler ikke puddel til folk som vil ha et aktivt liv vinterstid. Da tenker jeg lengre turer med pulk og overnatting i telt. Det er et styr å måtte kle på hunden, hunden trenger hvilen for å hente seg inn til neste dag så går energien med til å holde varmen. Man trenger sovepose, ulldekken osv. Pelsen er ikke optimal for snø om vinteren. Det klumper seg fort, et lag med hår gjør også at klumpene kan legge seg inntil huden og kan gi frostskader. Potene er veldig utsatt og veldig skjøre sett opp mot andre hunder. 

Jeg går ofte turer om vinteren. Og er ikke redd for en pulktur om tempen viser -30. Jeg har hatt med Ruffen på flere turer vinterstid men det er langt fra en vinterhund. Dagsturer ut fra hytta i jul, vinter og påskeferien er utmerket. Trekker godt, koser seg men sover inne. 

Jeg er uenig. Jeg tenker at en polarhund er utmerket for hennes del. Men selvfølgelig, kanskje ikke en Grønlandshund, Malamute eller Husky. Men det finnes flere hunder fra polarområdene/Nordkalotten som har samme egenskaper som de nevnt over bare de er fysisk mindre, mer familievennlige (fra gammelt av) og gjerne mindre jaktinstinkt. 

Jeg skal ikke avskrive puddel for andre, men jeg kan, med 15 års erfaring fra puddel si at denne hunden ikke er optimal for trådstarter sine kriterier.

Å så greit å høre fra en med erfaringer! Ja jeg har blitt mer innstilt på en polarhund, hvor jeg skal trene konsekvent på sau og kløv. Men så ble jeg usikker nå som andre sier dette ikke passer. 

 

Jeg kom også over rasen Yakutian laika. Hva er tankene om denne polarhunden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasevalg er jo alltid et spennende tema, man får minst like mange ulike innspill som antall hundeiere som svarer :P

Selv om overskriften egentlig bare omhandler 2, så skal jeg også komme med et helt annet forslag, uten at jeg har rasen selv .. men en jeg sterkt vurderer hvis jeg skal kjøpe meg valp (jeg bruker å ende opp med omplassering og da er det fort mer utvalget enn ønskene som ender opp med å være avgjørende)  

Har du vurdert lappsk vallhund? Basert på hva jeg har sett om rasen er dette er i utgangspunktet reingjetingas border collie, lærevillig, krever mye trim, lite pelsstell og trives ute selv i lave temperaturer, stor nok til å kløve med. Den må selvsagt trenes til å omgås sau og andre dyr, men den har ikke det jaktinstinket som gjør a man må holde polarhunden i bånd konstant. Så er det jo en spisshund så det kan vel være noe lyd i den.  

Tviler på om den laikaen har noe særlig mindre jaktinstinkt enn de andre polarhundene, står jo i rasebeskrivelsen at den ble regnet som en variant av Østsibirsk laika og det er jo en utpreget jakthund. 

 

Det ligger en gammel forumtråd om lapsk vallhund her

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malin. skrev (18 timer siden):

Hvor jeg er mest ute er relativt likt, men mtp at snøen er vanskeligere å komme seg til, er det mest bart føre jeg forholder meg til mest i hverdagen (bor i Stavanger regionen). Men får meg anledning til å spenne på meg skia og dra på pulktur, så skal du ikke be jeg to ganger ;) Når det gjelder temperatur på sommerturene mine, så er egt ikke dette et stort problem, fordi hvor ofte er det ærlig over 20 grader oppå fjellet? Jeg opplever det hvertfall ikke ofte (muligens bare jeg som er uheldig? ahha). Men uansett hvis det er varmt og jeg merker at det går litt sakte, så vil jeg bare ta litt vekt for hunden- ta en pause- kjøle ned hunden i vann- ta oss flere pauser.  Når det gjelder tidsbruk på hunden hver dag tenker jeg jo den typiske morgenturen, langtur ette jobb, så en kveldstur. Langturen kan bestå av kløv i turområdet eller trekking (for å skape variasjon). Men som sagt skal ikke hunden min fokusere på trekk, da jeg ønsker en god kløvhund. Videre når helgen kommer tar jeg meg en lengre tur med hunden. Når det gjelder det med å "trene bort" sauejaget, mener jeg ikke at jeg skal trene bort instinktet, men heller at hunden skal bli vandt med sau slik at sauer blir unteressante (slik som det er pratet om ovenfor). Men treningen dette vil kreve vil jo være avhengiv av individer. Men uansett vil jeg holde hunden i langline, fo å være på den sikre siden når jeg er på tur i fjellet (du vet aldri om bonden mangler noen sauer etter sankingen, eller om andre dyr i området kan friske hundens nese). 

 

Hva tenker du?

 

Samojeden bør ikkje gå på langline men vere skikkeleg kopla heile tida, av hensyn til vilt. Eg har ved to høve opplevd at mine trekkhundar har snappa av  solide liner, og ein gong også eit trekkbelte, berre så delane flagra. Eg tenker at for polarhundar er det nesten utan unnatak bandvtang heile året, og helst solid bånd :) 

Varmen er (som regel) ikkje eit problem i fjellet, men meir i høve trening i kvardagane, som det er mest av. Dette løyser ein som regel med å ha ein del treningsfri som sommaren, evt. korte turar tidleg morgon eller sein kveld/natt. Er det for varmt til å trekke (dei fleste eg kjenner sett ei grense for trening for polarhund på rundt 10 grader, 20 grader er altfor varmt!) er turar i hundeparken eller luffeturar alternativet. Luffeturar med trekkhund inneber ofte at hunden trekker meir enn den luffar 😅

I høve at du skriv at "Men som sagt skal ikke hunden min fokusere på trekk," så tenkjer eg at her ligg litt av nøkkelen til dine val. For det er altså diverre noko begrensa kor mykje du bestemmer kva hunden skal fokusere på....desse rasene er avla gjennom tusenvis av år på bestemte eigenskapar. Det er ikkje slik at dei vert trent opp til å ville trekke, dei er koda for det genetisk (sjølvsagt med litt variasjonar). Dersom ein gjerne vil unngå trekking og jakt, så bør ei prøve å kjøpe ein rase som ikkje er avla for det. Om ikkje er det ein fare for evig kamp, mistrivsel og usikkerheit. 

Gisle Uren har skrive ei god bok som heiter "Frossen friheit - håndbok i friluftsliv med polarhund". Her skriv han noko som eg synes oppsummerer godt, under "val av hund": "Skal du velge hund til et aktivt friluftsliv, så velg en hund som vil klare seg godt på grunn av sine egenskaper, ikke en hund som må klare seg til tross for dem". 

Eg trur at det beste valet best kan tas gjennom å snakke med dei ulike rasemiljøa spesifikt. Der er som regel veldig mange flinke folk, som er ivrige etter å hjelpe! Einskild personar sine anekdotiske observasjonar og erfaringar er verdifulle, men likefullt akkurat det; einskildpersonanes erfaringar og observasjonar. Rasemiljøa har som regel hatt meir av den bestemte rasen mellom hendene, og er dei fremste ekspertane på sine raser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malin. skrev (5 timer siden):

Å så greit å høre fra en med erfaringer! Ja jeg har blitt mer innstilt på en polarhund, hvor jeg skal trene konsekvent på sau og kløv. Men så ble jeg usikker nå som andre sier dette ikke passer. 

 

Jeg kom også over rasen Yakutian laika. Hva er tankene om denne polarhunden? 

I utgangspunktet er alle polarhundane godkjent som rase i Norge i dag opprinneleg avla for trekk, dei fleste med eit meget intakt jaktinstinkt. 

Her er litt informasjon om Yakutian laika.

Edit; ser at vi legg litt ulikt inn i begrepet polarhund. I min dagligtale er det tale om trekkhundar av type malamute, grønlandshund, sibirsk husky, laika og samojed (av dei ein finn i Norge). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med TS sine ønsker,  men kommer likevel med et lite innspill: Om mulig, ville jeg tatt med i betraktningen om rasen er førerorientert eller ikke. Vi har en blandingshund, storpuddel og jaktlabrador, som er mer opptatt av å holde flokken (familien) samlet enn fokus på fører. Dette kombinert med en hund som stadig blir lokket ut i sideterrenget av en undrende nese fører til vansker med å holde fokus på retning. Mye av dette er selvfølgelig trenbart, vi var ikke nok fokusert på dette i tidlig alder. Samtidig er noe genetisk betinget. Skal du gå mye på tur med hunden er det godt om du har en hund som har deg (fører) som fokus, og ikke alt det andre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.