Gå til innhold
  • Bli medlem

Knute, eller frittløpende «Y», på pulkdraget?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sikkert tidenes dårligste emne, men jeg har ikke ordforråd som er rikholdig nok, så jeg bruker bilder :)

Jeg har montert på dedikerte fester til taudrag på Segebaden Berg pulken min.

Jeg har brukt slike:

IMG_4451.thumb.jpeg.892bc83f180d9314cc63ae778e41b48e.jpeg

Og selvsagt fant gramjegeren ut at man sparer både vekt og bråk/skranglende metall på å ta ut D-ringen. Det fungerte svært bra, og ser slik ut:

IMG_4444.thumb.jpeg.26f994c6eed98dc1f9cc7f133a5e4391.jpeg

De fleste gjør omtrent slik med taudraget nær pulken. En ring eller karabin løper fritt:

IMG_4445.thumb.jpeg.9ddc7d2d80e8b893f64982614793d178.jpeg

(trekkhund til venstre, pulk til høyre).

 

Om pulken går litt på siden av sporet ditt fordeles da kreftene på trekkpuktene slik:

IMG_4448.thumb.jpeg.a9dc6ae4e381833898fc23e7e78476f0.jpeg

Men jeg tenker at pulken følger deg bedre om man slår en knute på tauet, slik at om pulken ikke går rett bak deg vil  det bli større krefter på den siden som er lengst fra deg. Om det var dårlig forklart, vil det da se slik ut:

IMG_4450.thumb.jpeg.b08746115f0415cff8df76703012ebf8.jpeg

Hva foretrekker folket?

 

 

(edit: ved dragselen har jeg selvsagt «Y» med frittløpende karabinkrok)

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skrevet (endret)

Har ikke tenkt på dette før egentlig. Jeg tror du har rett, men også at det i enkelte tilfeller i litt bratt terreng kan gjøre at pulken velter lettere siden den bestemmer seg for å svinge brått istedenfor litt "roligere" de gangene pulken får større fart forbi deg. Kanskje det ikke har noe å si 😅

På Fjellpulken's taudrag-kit som jeg bruker er det noe ala første type du har bilde av.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (59 minutter siden):

Men jeg tenker at pulken følger deg bedre om man slår en knute på tauet, slik at om pulken ikke går rett bak deg vil  det bli større krefter på den siden som er lengst fra deg. Om det var dårlig forklart, vil det da se slik ut

Slår du en dobbel flaggstikk kan du kutte ut metallringen og sparer sikkert noen gram til 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Volum skrev (1 time siden):

Slår du en dobbel flaggstikk kan du kutte ut metallringen og sparer sikkert noen gram til 😉

Ja, hvis jeg skal ha fast knute og ikke noe som glir frem og tilbake kan jeg nok det ;) 

Men jeg tenker det er greit med litt vekt der, så har man noe som legger seg ned og pulken kjører på for å bremse. Jeg har tilpasset det slik at ringen havner litt under pulken når det blir slakk nok. Om det viser seg å være unødvendig, og jeg foretrekker knute, skal jeg love deg at ringen ryker ;) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (25 minutter siden):

Har ikke tenkt på dette før egentlig. Jeg tror du har rett, men også at det i enkelte tilfeller i litt bratt terreng kan gjøre at pulken velter lettere siden den bestemmer seg for å svinge brått istedenfor litt "roligere" de gangene pulken får større fart forbi deg. Kanskje det ikke har noe å si 😅

På Fjellpulken's taudrag-kit som jeg bruker er det noe ala første type du har bilde av.

Kan hende det også er ett godt poeng ja.

Sånne ferdigkjøpte greier er stort sett «feil», så det taler jo for at det er best med knute.😜

Forskjellen er kanskje ikke allverden, men nå har jeg dessverre betydlig mer skjerm-tid, enn på-tur-med-pulk-tid, så det blir lenge til jeg får testet dette ut i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd litt med og uten knute på midten, og foretrekker knute. 

Jeg synes det da er lettere å styre pulken under nedkjøringer der jeg har den på siden av meg. Jeg har kortere tau i front enn hva du har, så jeg holder som regel rett bak der strikken er montert på selve dragtauet, og så følger pulken kjapt bevegelsene om jeg styrer den mot høyre eller venstre.

Pulken blir også litt mere retningsstabil og svinser ikke så mye til høyre eller venstre bak meg. 
Med knute så ligger den som regel rett bak meg og ikke slik som på bildene nedenfor (oppsettet var; ikke knute, karbinkrok som glir lett på tauet)

For "Y'en" mot dragselen foretrekker jeg uten knute slik at jeg får fordelt lasten mest muligh på begge sidene. 

image.png.28aeebf85226f5ede16b3fefc014a5e4.png

image.png.134ac715066effeddbc0bb12db55b85d.png

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (1 time siden):

Jeg har prøvd litt med og uten knute på midten, og foretrekker knute. 

Jeg synes det da er lettere å styre pulken under nedkjøringer der jeg har den på siden av meg. Jeg har kortere tau i front enn hva du har, så jeg holder som regel rett bak der strikken er montert på selve dragtauet, og så følger pulken kjapt bevegelsene om jeg styrer den mot høyre eller venstre.

Pulken blir også litt mere retningsstabil og svinser ikke så mye til høyre eller venstre bak meg. 
Med knute så ligger den som regel rett bak meg og ikke slik som på bildene nedenfor (oppsettet var; ikke knute, karbinkrok som glir lett på tauet)

For "Y'en" mot dragselen foretrekker jeg uten knute slik at jeg får fordelt lasten mest muligh på begge sidene. 

image.png.28aeebf85226f5ede16b3fefc014a5e4.png

image.png.134ac715066effeddbc0bb12db55b85d.png

Okey, da var jeg kanskje ikke helt på villspor :) 

Men du har altså kortere avstand mellom pulken og knuten enn det jeg har laget? Har du eksperimentert med forskjellige avstander mellom pulk og knute, og sett om det er noen forskjell?

Pulken fulgte meg slik som på bildene dine sist tur, og da begynte tankene å kverne på vei hjem om dette med knute ville utgjøre en forskjell…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Men du har altså kortere avstand mellom pulken og knuten enn det jeg har laget? Har du eksperimentert med forskjellige avstander mellom pulk og knute, og sett om det er noen forskjell?

Ja har det mye kortere.  Har hatt lengre tau tidligere på ett av de første taudragene jeg brukte, som fulgte med den ene pulken min. 
Men ble det knotete å holde pulken under nedkjøringene siden jeg måtte holde to tau istedenfor ett, i tillegg ble det litt konflikt med beddingen under nedkjøring.

Dvs, under stort sett alt av nedkjøringer, selv de små, så drar jeg pulken frem på siden av meg og holder i dragtautet rett under der strikken på taudraget er, slik at jeg kan holdet tauet stramt ned til pulken. For at jeg skal slippe å holde armen så høyt, så er "V'en" i "Y'en" kort. 

Litt avhengig av føret, så kan jeg dermed løfte fronten på pulken og på den måten bremse farten når snøen er løs nok til at bakenden på pulken synker ned i snøen.

Enkel strektegning fra paint som kanskje forklarer bedre (vinkelen på armen er dog mye mer rett ned)

Så har derfor ikke eksperimentert med forskjellige lengder på "V'en" 

Kortere V med knute gjør den mere 'kneppen' på styringen, mens ett lengre vil gjøre mindre 'kneppen'  (Kneppen = nord norsk for brå eller noe i den duren)

image.png.283db21361077bb1c5eb3747b8f4000a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vei,

jeg mener jo at stivt drag, kanskje allerhelst krysset stivt drag?,  styrer pulken best, men mange mener at det har ulemper ved pause mm. 

Det er vel bare å eksperimentere med de ulike løsninger . Men umiddelbart ville jeg ha en hanefot (V-et) ved pulken i en vinkel ppå ca 60 grader,( så holder tauet nemlig sin dobbelt styrke med 2 tau. Og så bruke knuteløsning ved trekktauet for bedre styring.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (6 timer siden):

[For at jeg skal slippe å holde armen så høyt, så er "V'en" i "Y'en" kort. ]

[Kortere V med knute gjør den mere 'kneppen' på styringen, mens ett lengre vil gjøre mindre 'kneppen'  (Kneppen = nord norsk for brå eller noe i den duren)]

image.png.283db21361077bb1c5eb3747b8f4000a.png

Det ser kanskje ut som knuten er lengre fra pulken, enn den egentlig er, på bildet. For jeg blir også å holde i ett tau.

Tegningen er fin den, men jeg tror du må ta en tur til legen om hodet er så lavt og bredt 😂

Jeg tenkte også at kortere avstand til knuten vil øke styringen, og det samme vil nok kortere dragtau gjøre. Jeg får eksperimentere litt.

elgen skrev (4 timer siden):

[jeg mener jo at stivt drag, kanskje allerhelst krysset stivt drag?,  styrer pulken best, men mange mener at det har ulemper ved pause mm.]

Jeg har alltid gått med stivt drag, fordi det er så kupert her jeg går på tur. Men jeg synes det kjennes ut som pulken er 15 kilo lettere når jeg går med tau, og jeg glir mye bedre på flatene.

Men når det er bratt nedover er stivt drag klart best ja, og pulken ligger alltid rett bak. På fint føre er det helt uproblematisk å kjøre telemark med stivt drag ;) 

Jeg har tatt vekk standardfestene for stivt drag på pulken, for at det ikke skal være noe som tauet kan hekte i. Men jeg har beholdt to bøyler som jeg kan stroppe draget fast til, og så kan jeg knyte draget fast til de nye taufestene i tillegg. Litt klønete forklart, men jeg har fortsatt mulighet til begge deler.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd litt forskjellig og endt opp med at jeg ikke bruker knute i den hensikt å la pulken finne mer sin egen vei. Tenker at stadige retningsendringer av pulken (vridninger) koster energi. Tenker også at små "styringsimpulser" reduserer sannsynligheten for at pulken hele tiden blir kryssende fra høyre til venstre side bak. På kompakt snø i fjellet synes jeg det er mest behagelig med relativt langt drag og la pulken leve sitt eget liv.

Hvis du ønsker at pulken skal gå mer rett bak deg i sporet ditt kan det også hjelpe å korte ned totallengden på draget ditt. Gjør dette når jeg går i skog, veldig kupert, i brefall etc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Tegningen er fin den, men jeg tror du må ta en tur til legen om hodet er så lavt og bredt 😂

Hehe det er flere ting med den karikaturen som ikke er helt proposjonalt 😅😂

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vatn skrev (8 timer siden):

Har prøvd litt forskjellig og endt opp med at jeg ikke bruker knute i den hensikt å la pulken finne mer sin egen vei. Tenker at stadige retningsendringer av pulken (vridninger) koster energi. Tenker også at små "styringsimpulser" reduserer sannsynligheten for at pulken hele tiden blir kryssende fra høyre til venstre side bak. På kompakt snø i fjellet synes jeg det er mest behagelig med relativt langt drag og la pulken leve sitt eget liv.

Hvis du ønsker at pulken skal gå mer rett bak deg i sporet ditt kan det også hjelpe å korte ned totallengden på draget ditt. Gjør dette når jeg går i skog, veldig kupert, i brefall etc

+ 1. Har hanefot utan knute, likar at pulken "finn sin egen veg". Kortar ned til dømes i brefall eller terreng der eg vil ha meir kontroll. I unnabakke legg eg uansett pulken på leggen/held han tett på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.