Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Explore 2-Section - siger nedover og holder ikke lengden


andrerav

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg nylig Åsnes Explore 2-Section til 1700,-, men sliter litt med at de ikke holder lengden. Jeg strammer dem så mye jeg klarer før jeg låser, men likevel siger de ganske fort nedover. Oppførselen er lik på begge stavene. Teleskopstavene mine fra Clas Ohlson til 299,- fungerer mye bedre enn dette (og blir brukt mye hardere), så jeg er både skuffet og overrasket :) Er det et hemmelig triks jeg må kjenne til for å få disse stavene til å fungere? Eller er det bare å sende i retur og kjøpe noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
andrerav skrev (25 minutter siden):

Jeg kjøpte meg nylig Åsnes Explore 2-Section til 1700,-, men sliter litt med at de ikke holder lengden. Jeg strammer dem så mye jeg klarer før jeg låser, men likevel siger de ganske fort nedover. Oppførselen er lik på begge stavene. Teleskopstavene mine fra Clas Ohlson til 299,- fungerer mye bedre enn dette (og blir brukt mye hardere), så jeg er både skuffet og overrasket :) Er det et hemmelig triks jeg må kjenne til for å få disse stavene til å fungere? Eller er det bare å sende i retur og kjøpe noe annet?

Har ikkje desse stavane, men kanskje eit dårleg fliplock-system på dei? Rart. Dei fleste fliplock bruka funke bra når ein har fått justert/stramma til skruen.

Om det ikkje funkar å stramme så ville eg sendt i retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på et par Free 2-section, så dette var kjedelig å lese. Er det noe fett eller lignende på over-/underrøret som kunne vært vasket bort med blårens e.l.?

Black Diamond Traverse stavene til guttene har fungert bra noen år nå, så da får jeg kanskje se på Traverse Pro eller Razor Pro, til erstatning for mine gamle Life Link som er blitt virkelig vanskelige å justere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha snakket med selger. Det kan være et dårlig parti, eller at du ikke strammer dem hardt nok. Det kan også være slitasje som en konsekvens av at de har vert for lite strammet i utgangspunktet. Men det er alltid best å kommunisere med selger skriftlig (i tilfelle du får noen tips angående løsninger som ender opp med å skade produktet). Send gjerne en video.

 

Det kan også være en ide å åpne stavene for å rense dem innvendig med feks isopropyl alkohol. Støv under fliplocken kan være årsaken til glidning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill :) Selgeren (Brukås) har foreslått å sende meg nye låsemekanismer, så jeg skal gjøre et forsøk med dem først. Blir spennende å se om det er noe forskjell i design på dem, eller om de er identiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg mottatt nye stramminger. Jeg var håpefull, for disse var designet noe annerledes enn de originale strammingene. Dessverre viste det seg at dette bare er skrot, for de nye strammingene fungerer enda dårligere enn de originale. I tillegg hadde den ene strammingen en produksjonsfeil (se bilder). Utrolig dårlig av Åsnes :) Så disse går rett i retur til Brukås. Jeg vil nok fraråde andre å kjøpe disse stavene.

DSC_3758.thumb.JPG.0d616ef914a41c5c27e51e72c37c71d8.JPGDSC_3760.thumb.JPG.118bf16a53ba4e62aec1b6b184b890f0.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Kristian Krane skrev (6 minutter siden):

Er røret helt under strammingene?

Uten en "sprekk" i røret vil jo ingenting virke noe særlig...

Det er kuttet "slits" i røret ja, du ser det såvidt på bildene hvis du zoomer inn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som pinnen i strammeren har jobbet seg utover, det er tagger i endene som skal bite seg fast i plasten. En tang vil kunne klemme den på plass, men det er ingen garanti for at den ikke kommer ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (15 minutter siden):

Ser ut som pinnen i strammeren har jobbet seg utover, det er tagger i endene som skal bite seg fast i plasten. En tang vil kunne klemme den på plass, men det er ingen garanti for at den ikke kommer ut igjen.

Disse pinnene er smeltet fast og sitter relativt godt fast. Og den har ikke jobbet seg ut -- dette er slik den kom fra fabrikken. Jeg vurderer det slik at den ganske sikkert kommer til å falle ut etter en tids bruk hvis man prøver å presse den på plass med en tang uten oppvarming :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ser helt forskjellig ut i forhold til bildene på nett. Er strammeren i plast og klemmen/det rundt i metall? Jeg antar at pinnen er presset på plass og at det er en produksjonsfeil her. Jeg ville bare tatt bilde og klemt den på plass etterpå, men det er jo andre problemer her. Klemmen/det rundt røret er jo helt lukket og da er det ikke rart om det innerste/nederste røret/delen ikke holdes tilstrekkelig fast. Det er antagelig mulig å legge inn en shims/noe i mellom klemmen og det øverste røret og få det til å fungere, men det skal ikke være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rokkitan skrev (3 minutter siden):

Disse ser helt forskjellig ut i forhold til bildene på nett. Er strammeren i plast og klemmen/det rundt i metall? Jeg antar at pinnen er presset på plass og at det er en produksjonsfeil her. Jeg ville bare tatt bilde og klemt den på plass etterpå, men det er jo andre problemer her. Klemmen/det rundt røret er jo helt lukket og da er det ikke rart om det innerste/nederste røret/delen ikke holdes tilstrekkelig fast. Det er antagelig mulig å legge inn en shims/noe i mellom klemmen og det øverste røret og få det til å fungere, men det skal ikke være slik.

Stemmer, som jeg nevnte er de nye klemme endret ifht de originale. Og det stemmer at klemmen "makses ut" slik at man ikke får lagt mer press på røret. Forslagene dine om shims kan sikkert være interessant for designerene i Åsnes, men jeg kommer til å returnere disse stavene uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrerav skrev (2 minutter siden):

Stemmer, som jeg nevnte er de nye klemme endret ifht de originale. Og det stemmer at klemmen "makses ut" slik at man ikke får lagt mer press på røret. Forslagene dine om shims kan sikkert være interessant for designerene i Åsnes, men jeg kommer til å returnere disse stavene uansett :)

Shims er bare for å få til å fungere midlertidig. Nye/korrekte klemmer må til og nye staver må komme med de. Er klemmen rundt røret i metall eller metallfarget plast?

Vi har to par Black Diamond Traverse teleskopstaver hvor både strammer og klemme er i plast, med en vanlig skrue for å stramme, og de ser ut til å fungere bra. Jeg skal se nærmere på de når jeg har anledning, men mekanismen er jo mye det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rokkitan skrev (Akkurat nå):

Shims er bare for å få til å fungere midlertidig. Nye/korrekte klemmer må til og nye staver må komme med de. Er klemmen rundt røret i metall eller metallfarget plast?

Vi har to par Black Diamond Traverse teleskopstaver hvor både strammer og klemme er i plast, med en vanlig skrue for å stramme, og de ser ut til å fungere bra. Jeg skal se nærmere på de når jeg har anledning, men mekanismen er jo mye det samme.

Ny klemmer må nok til ja, isåfall blir det et tredje forsøk for Åsnes :)

Klemmesett nr 1 (originalt som fulgte med): Innerrør i plast, klemme i plast, hendel i metall

Klemmesett nr 2 (mottatt fra Brukås): Innerrør i plast, klemme i metall, hendel i plast (avbildet over)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.