Gå til innhold
  • Bli medlem

Skredfare uten for løypen i skisenter


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurte på hvordan det er med skredfare utenfor løypene i ski senter.  Er det samme skredfare der som det er opplyst om på Varsom? 
 

dette er jo områder som blir oppkjørt og pakket nesten daglig.  Gjør det det mer stabilt? 
 

mvh Thomas 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil heller sei "med ein gong du køyrer utanfor løypene i bratt nok terreng til at det er definert som skredfarlig, bør ein gjere skredvurderingar".

TS: mogleg eg ikkje forstår spørsmålet ditt, men at delar av eit skianlegg er preppa gir ikkje "stabilitetsgaranti" for snøen som ligg upreppa i same skianlegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vossarhomas skrev (På 17.2.2024 den 19.15):

Hei

Jeg lurte på hvordan det er med skredfare utenfor løypene i ski senter.  Er det samme skredfare der som det er opplyst om på Varsom? 
 

dette er jo områder som blir oppkjørt og pakket nesten daglig.  Gjør det det mer stabilt? 
 

mvh Thomas 

Ja, når de har pakket snøen med preppemaskiner bindes den sammen, og man får ikke lag som kan gli ut. Rett utenfor det preparerte kan det være skredfare. 
Om du vil kjøre i terreng nær et skianlegg kan det være lurt å spørre de som jobber der. 
Brattkart som viser skredfarlige hellinger funker også rundt skianleggene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (På 18.2.2024 den 15.28):

 

TS: mogleg eg ikkje forstår spørsmålet ditt, men at delar av eit skianlegg er preppa gir ikkje "stabilitetsgaranti" for snøen som ligg upreppa i same skianlegg. 

Trur TS spør om områder utanfor løyane som vert køyrt opp av frikøyrarar. 
Gabs88 har vel svart på spørsmålet. Forøvrig er det ikkje nødvendigvis trygt i løypa heller. Løypa kan gå gjennom ei rasutløpssone.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gal Krokfot skrev (13 minutter siden):

Trur TS spør om områder utanfor løyane som vert køyrt opp av frikøyrarar

Ah, that makes sense! Det skjønte eg faktisk ikkje. Då rimar spørsmålet vesentleg betre 😅 

At ein risikerer ras med ein gong ein køyrer utanfor synes eg reint språkleg er noko misvisande, og godt kan nyanserast litt, så den står eg godt i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verserer ulike uttalelser rundt stabilitet på snø i offpisteområder som kjøres opp jevnlig, men det finnes kun ett fasitsvar på dette; Du må gjøre egne vurderinger rundt skredfare og risiko. Forhold endrer seg med vær og tid, hva andre har gjort tidligere teller ikke.

Det Jørgen sier her er verdt å lese:

https://www.hallingdolen.no/nyheiter/skredfaren-aukar-ver-forsiktig-og-hugs-at-varselet-ogsa-gjeld-omrada-naer-skiheisane/

Og fire råd i denne saken:

https://www.nrk.no/vestland/koyrar-du-offpiste-ma-du-tenkje-pa-snoskredfaren-1.16361874

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.