Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Breidablikk vs. Kongsvold - kjøreegenskaper


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har trålet eksisterende temaer på forumet, men ikke helt funnet noen som svarer godt på problemstillingen min. Jeg skal gå til anskaffelse av nye fjellski uten stålkant, med Xplore-binding og (trolig) Alfa Free kjøreorienterte fjellskistøvler. Målet er at oppsettet skal kunne benyttes på "enkle" toppturer, samt lengre turer med pulk/slede, og således med mye fokus på kjøreopplevelsen, nærmere bestemt egnethet til å sette gode telemarksvinger på nedkjøringene. Jeg er godt vant med toppturer på randonnee-utstyr med midtbredde 85-110mm, så jeg er ikke så veldig bekymret for bredden på Kongsvold.

Kjør debatt og erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpt meg spontant nye breidablikk waxless idag (har ikke testa de enda), fordi jeg ønsker uten stålkanter og smørfri, da jeg sannsynligvis aldri kommer til å få bruk for feller når 99% skikjøringen skjer bak pulken og med 3-4 bikkjer forann i trekk. Har haug med andre ski jeg kan bruke som er bedre om jeg drar på topptur alene. Det lille jeg har sett på Kongsvold er at denne er litt breier på midten og er mye stivere på midten som gjør at man kan velge kortere ski uten komprimiss med kjøreegenskapen og flyt. Jeg har kjøpt 190 av breidablikk, men burde ideelt sett ha gått for 200. Breidablikk skien har vært på marked en stund og det er ski som har vært laga for å gå utenfor løypa i kupert terreng i forbindelse med jakt. Disse skiene har alltid vært litt mjuke, siden disse har vært uten stålkanter, men som har vært ekstra breie i forhold til vanlige fjelleski. Mjuke ski er generelt ikke gode kjøre engenskaper etter min mening. Men digger mjuke og korte ski bak pulken, spesielt i harde skuterspor og på slusjen med bikkje som gir bånn gass. Når jeg snørkjører og det silkeføre med 10 - 15 cm løst, så bruker jeg treski 210 :-)

Slik jeg tolker det er nok Kongsvold bedre løsning om du ønsker en ski som skal brukes både på topptur uten bikkjer og med bikkjer bak pulken, spesielt om når du svir av noen tusen ekstra på Xplorer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Breidablikk og explore. Fungerer utmerket men jeg stoler ikke helt på bindingene enda. Har mistet skia et par ganger når de har vært fullpakket med snø. Men gode bortover og nedover. Ikke i nærheten av rando men gode.

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (På 16.2.2024 den 17.17):

Har Breidablikk og explore. Fungerer utmerket men jeg stoler ikke helt på bindingene enda. Har mistet skia et par ganger når de har vært fullpakket med snø. Men gode bortover og nedover. Ikke i nærheten av rando men gode.

tore

Ville nok ikke kjørt med explorer pulk/slede med bikkjer. Ikke med mine iallefall :-) Vurderte å sette på 75 mm med kabel en gang, men hvis jeg må ta av og på skia, så har jeg ikke mange sekundene før bikkjene drar meg over ende. For meg må det være enkelt og ta av og på. Feks når det pakker seg med snø under støvel/binding. Har faktisk opplevd flere ganger å miste ski med 75 mm binding på grunn av is/snø denne sessongen. Kjenner til hvor mye knot det kan være å trø inn i topptur bindinger når det er mye kladde snø. Så explorer for meg er totalt uaktuelt. Om jeg ikke tar helt feil, kjørte Bengt Are Barstad med explorer, denne sessongen kjører han med 75 mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg ikke helt igjen i at det er reelt å "miste" ski med Xplore. De x antall første turene med bindingen må man bare bli kjent med bevegelsen som kreves og hvilken lyd/feeling du ser etter for å vite om skien klikker og faktisk sitter på. Det hender at man tror man har klikket seg inn, men at det bare er halvveis og skien ramler av etter to steg. Når man først er kjent med skoene/bindingene opplever jeg aldri dette lenger. Cluet er å trå rett ned, og dermed vrikke litt sideveis på støvelen til man får de tydelige klikkene  om de ikke kom på første bevegelse. Et ekstra rist på foten skader ikke for å bekrefte.

Å trå inn og ut av bindingene er uendelig mye enklere enn BC med tanke på at det eneste behovet for å bøye seg ned er for å eventuelt fjerne pakket snø eller is under utløseren når man skal trå ut av de. I de fleste forhold holder det å trykke på utløsere med staven (vi over 30 setter pris på dette 😅).

Når man trer inn i bindingen ved mye snø holder det å ta et lett spark i den andre støvelen, så er man good to go til å klikke seg inn, helt hands-free. Ikke noe kødding med is i bøylen osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (3 timer siden):

Kjenner meg ikke helt igjen i at det er reelt å "miste" ski med Xplore. De x antall første turene med bindingen må man bare bli kjent med bevegelsen som kreves og hvilken lyd/feeling du ser etter for å vite om skien klikker og faktisk sitter på. Det hender at man tror man har klikket seg inn, men at det bare er halvveis og skien ramler av etter to steg. Når man først er kjent med skoene/bindingene opplever jeg aldri dette lenger. Cluet er å trå rett ned, og dermed vrikke litt sideveis på støvelen til man får de tydelige klikkene  om de ikke kom på første bevegelse. Et ekstra rist på foten skader ikke for å bekrefte.

Å trå inn og ut av bindingene er uendelig mye enklere enn BC med tanke på at det eneste behovet for å bøye seg ned er for å eventuelt fjerne pakket snø eller is under utløseren når man skal trå ut av de. I de fleste forhold holder det å trykke på utløsere med staven (vi over 30 setter pris på dette 😅).

Når man trer inn i bindingen ved mye snø holder det å ta et lett spark i den andre støvelen, så er man good to go til å klikke seg inn, helt hands-free. Ikke noe kødding med is i bøylen osv.

Samd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Xplore i to år nå, og syns det er trist at det er mulig å tråkke inn i Xplore og tro at man sitter fast uten å gjøre det. Dette løses dog enkelt med å vri litt på hælen til du ser at begge sidene på bindingen sitter fast, men det er noe som må læres. Hvis man ikke har skjønt det selv eller fått det demonstrert, så kan man miste skiene/skøytene og jeg ble overrasket på første fraspark med de. Jeg lærte meg dog raskt hvordan jeg skal unngå problemet. Kona kommenterte senest i går hvor super Xplore bindingen er, og hun er en 75mm fan som ikke ville prøvd NNN-BC uansett. Uansett går det raskere å ta den på (eller av) enn 75mm tåbinding, selv med sjekk.

Jeg syns også den harde fleksen fungerer nesten overraskende bra til nedkjøringer (men ikke oppover/bortover). Sist helg så var jeg på Storhornet ved Oppdal, hvor nesten alle jeg så kjørte på randonee-utstyr. Turen er også mulig på fjellski, men jeg så ingen på det. Jeg hadde en fin nedkjøring med telemarksvinger på Alfa Free, Åsnes Falketind 62 X og hard fleks. Alternativet er "3-pin with cable" og stødige sko, men utvalget av sko til 75mm minker. Xplore er også bedre å gå med enn 75mm, bortover med standardfleksen og oppover med "free pivot plate" eller standardfleksen, samt uten ski på vei til og fra vann for å gå på turskøyter. Holdbarheten til sålen gjenstår dog å se: https://www.fjellforum.no/topic/60103-alfa-bc-skisko-dårlig-innfesting-av-bøyle/?do=findComment&comment=538252

Problemet med Xplore at man ikke sitter fast kunne kanskje vært unngått under utviklingen av systemet, men det er antagelig for sent nå. Holdbarheten til pinnene gjenstår også å se, men jeg har sett feil på både NNN-BC og 75mm. Uten å få statistikk fra produsentene så kan ikke jeg hevde at noen av de er bedre. Jeg syns dog Xplore virker mindre utsatt for brukerfeil i forhold til 75mm 3-pin og NNN-BC, i tillegg til å være enklere i bruk.

 

Endret av rokkitan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå.

Jeg går fremdeles på Explore faktisk. Var på 75mm en periode i fjor vinter pga ødelagte sko. For meg som er ute hele tiden er Explore en revolusjon. Lett og ta av og på og mere stabil med 5 hunder. Har mista flex kloss en gang, eller så har jeg ikke hatt problemer anna enn at skoene holder for kort. Men jeg er nøye med å fjerne snø fra bindingen, og tørker sko hver kveld og morgen. Har og gått over til stålkantski. Filer selvfølgelig ned kanten. Med stålkant blir skiene stivere og mere stabil! 
 

Turhilsen fra Bengt-Are, 2000 dager ute 

7EDA368A-C05C-424C-A7C7-1FF7EC3FFDB3.jpeg

010606FB-5B27-43B1-A15B-2B189CA67213.jpeg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fischer S-bound 98? Er du fornøyd med disse? Jeg er i markedet for nye fjellski, og disse er noen jeg alltid kommer tilbake til. Virker som en fin kombinasjon med bredde, stålkant, innsving, langt og "kraftig" smørefritt mønster og kortfellefeste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg syns Kongsvold er en mye morsommere ski enn Breidablikk, bruker den til både toppturer, snørekjøring med bikkjene i scooterløyper og gå med pulk. Syns den funker bra til alle de tingene. Selv med så korte ski som 170 (skulle vel hatt minst 190), så bærer de godt i løssnø også. Jeg har riktignok BC bindinger, men en kompis av meg har samme skia og har xplorer, han er kjempe fornøyd med de kontra BC bindinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått noen mil med Breidablikk. Ikke noe å usette på skia. Flyter veldig godt på snø, dog ikke testa på fjørlett pudder sne enda. Men fløyt overraska godt i 10 - 20 cm nysnø som var veldig våt og tung, selv med 10 cm for korte ski. Jeg har kjøpt WL og synes de har veldig godt grep, selv på hardt føre, samtidig at jeg har god gli. Fikk testa de på hardt føre med trekkvillige bikkjer og det funka vedlig bra med bremsing selv om det hadde vært 10 ganger behageligere med stålkanter. Slapp å ta meg skia i samtlige nedoverbakker. 

Men om jeg skulle kjøpt på ny og skulle hatt mer kjøreorienter ski, hadde jeg valgt Kongsvold. Basert på erfaringen med Breidablikk og infoen Åsnes oppgir om Kongsvold et hakk kvasser ski. Jeg kjøpte utelukkene breidablikk fordi jeg fikk den billig og at jeg står utelukkende bak hundene. Dennes sessongen har jeg ikke gått mange meter på ski uten hundene. Da er breidablikk mer enn god nok :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.