Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarp over teltet ved vintertelting?


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg var ute i helga og hade en veldigt fin tur i kulden :) Jeg byggde opp en liten kuldegrop, presis ved inngangen, på den måten som Espen viste(tror jeg) i mitt lilla Soulo-telt. 

Reinskinnet var lengst ned, siden liggeunderlaget Exped dura 8r og lengst opp min Mammut Denali. Alt fungerte fint og jeg sov godt. Eneste greia var at sånn 07-08 våknede jeg og det hade da bildats noe kondens på innerveggene i teltet, og på utsiden av soveposen. Men det ble bedre da jeg åpnede den der lilla fliken som finnes på Soulon i toppen. Føler det ble bedre luft der inne da, og da sov jeg da videre til sånn 10.

Jeg har lest at en grunn til at Soulon bilder kondens er at dette telt er laget for arktiske klimat med mye storm. Og at det betyr at det er veldigt lite åpninger på teltet. Burde jeg derfor neste gang kanskje faktiskt plassere teltet mer i den åpne vinden? Og ikke grave ned det litt mer ved siden av et vann som nå? På plassen fanns en del naturligt ly og skydd for teltet.

Har også hørt at kondens kan bildas om soveposens fotende touchar innsiden på innerteltet(?) og at dette kan motvirkes litt av at man setter for eksempel en regnjakke eller typ regnskydd runt om fotenden på soveposen? Sån att fotenden ikke kommer bort i duken. Er det noen som har testet dette? Greia er ju at soveposen min er jaevligt stor. Så tror eventuellt at den toucher litt der nede på duken da jeg vrider meg og sover. Men jeg ble aldri våt inne i sekken. Men det bildades noe kondens på utsiden av sekken som gjorde at det ble litt kaldere inne i teltet sånn kring 07-08. Men ble bedre da jeg åpne litt i taket. Burde kanskje ha hatt den der lilla tak-fliken åpen hele natta egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å høre at turen gikk fint 😎

Som nevnt over, det er umulig å unngå - Men som du også er inne på selv så hjelper det å sette seg mer vindutsatt og ikke minst lufte godt. Taklukene i Souloen din burde være åpne. Det blir vesentlig mindre kondensdannelse på innertelt-duken og soveposen om du har en stødig ventilering igjennom teltet.

Selv om man _kan_ lukke innertelt-døra med solid materiale (og ikke bare mesh) kjører jeg nesten alltid kun mesh, med en full åpning i toppen for å ta ut det verste av kondensen av det jeg puster ut om natten.

Om du skal på tur over flere dager kan det være lurt med en ytterpose rundt soveposen i noe syntet-materiale for å flytte kondenslaget på soveposen litt lenger ut til noe som er lettere å tørke når man får muligheten til det. En sommersovepose (så lenge den ikke er for trang) eller Halite Overbag (light eller vanlig) funker bra til dette.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye du får gjort med kondens om vinteren :-) Alternativt at du sover med åpen teltdør. Men da blir det kanskje ekstra kaldt. Kjenner ikke til telt typen du har, men det høres logisk ut med tanke på at det er mye vind under ekstremforhold. Jeg opplever at det blir mye mer kondens i mitt telt når det er lite eller helt vindstille, mens det blir mindre kondens når det er mye vind, da lufta i telte sirkulere mye bedre når det er vind. Kondens rundt åpningen på soveposen får du ikke gjort så mye med, siden du må puste selv om du sover. Mange tror det er god ide å lukke åpningen i soveposen, men da får du bare fugtigheten på innsiden av soveposen i stedet for utsiden, som er enkelt å bli kvitt og lett å tørke av. Tørk/børst av rimet før det smelter!! Kondens i teltet kan være irriterende. Det kan være lurt å børste/tørke dette av før det begynner å smelte. Ikke ofte jeg gidder det, litt ekstra fyring og nå i slutten av feburar så har du nok sol på morgen som smelter og tørker kondens på innsiden :-)

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 12.2.2024 den 15.22):

Om du skal på tur over flere dager kan det være lurt med en ytterpose rundt soveposen i noe syntet-materiale for å flytte kondenslaget på soveposen litt lenger ut til noe som er lettere å tørke når man får muligheten til det. En sommersovepose (så lenge den ikke er for trang) eller Halite Overbag (light eller vanlig) funker bra til dette.

Presis. Dette er også noe jeg lurer på og som jeg har tenkt spørre dere om. Fordi om jeg vil gå på en tur over flere dager lurer jeg på om dere ser til at tørke alle tingen super-nøye innen ni drar videre til neste sted? Eller om ni godtar at pakke ned tingen når de er litt fuktige? Og da eventuellt kommer frem til neste turplass med en del våte ting? 

Blir kanskje dårlig stemning av at gå ned i en våt sovepose ikke sant? Men samtidigt virker det som at det meste av kondensen var på utsiden av soveposen, så det kanskje går fint at pakke ned den sånn?

Endret av Fjell-finnere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må til en viss grad akseptere at ting og tang blir fuktig, både på vinter tur og sommer tur. Men om fuktigheten trenger inn i soveposen og fryser til is, da har du en case! Bruker du dun sovepose, kan denne bli ubrukelig selv på sommeren om den blir fuktig, da dunet "kollapser". Da er syntetisk sovepose bedre, men ikke hvis det fryser til is. Tenker at det viktigste på tur er å holde soveposen mest mulig tørr og unngå at denne blir fuktig. En måte er som sneakyowl skriver. Klær, sokker, lue etc tørker jeg på kropp når jeg er ute eller inne i teltet. Skal du tørke alt super tørt, blir du sittende hele dagen og tørke før du drar videre. Har vært på felt øvelser i militæret hvor jeg opplevde at alt jeg hadde ble gjennomvåt og frøys til is, alt unntatt undertøyet som kun var gjennomvåt. Men heldigvis hadde jeg tørr sovepose. Fikk først tørka tøy og utstyr fri for is og tørka resten på kropp, da øvelsen var ferdig og vi var på vei hjem, var jeg tørr og fin fra topp til tå :-) Det handler om rutine, øvelse og mestring. Februar og -5 til -10, samt tørt vintervær, skal du være nokså uheldig å bli våt, om du ikke går gjennom is eller detter ut i et vann etc. Da skal du klare å holde deg selv og utstyr relativt tørr. I Sør-Norge er det såpass lyst og sola gir varme nå i slutten av februar, slik at teltet tørker av seg selv om den står i sola. Da kan du også tørke soveposen om du henger den ut i sola selv om det - 10 grader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Dompappen skrev (På 14.2.2024 den 16.06):

Du må til en viss grad akseptere at ting og tang blir fuktig, både på vinter tur og sommer tur. Men om fuktigheten trenger inn i soveposen og fryser til is, da har du en case! Bruker du dun sovepose, kan denne bli ubrukelig selv på sommeren om den blir fuktig, da dunet "kollapser". Da er syntetisk sovepose bedre, men ikke hvis det fryser til is. Tenker at det viktigste på tur er å holde soveposen mest mulig tørr og unngå at denne blir fuktig. En måte er som sneakyowl skriver. Klær, sokker, lue etc tørker jeg på kropp når jeg er ute eller inne i teltet. Skal du tørke alt super tørt, blir du sittende hele dagen og tørke før du drar videre. Har vært på felt øvelser i militæret hvor jeg opplevde at alt jeg hadde ble gjennomvåt og frøys til is, alt unntatt undertøyet som kun var gjennomvåt. Men heldigvis hadde jeg tørr sovepose. Fikk først tørka tøy og utstyr fri for is og tørka resten på kropp, da øvelsen var ferdig og vi var på vei hjem, var jeg tørr og fin fra topp til tå :-) Det handler om rutine, øvelse og mestring. Februar og -5 til -10, samt tørt vintervær, skal du være nokså uheldig å bli våt, om du ikke går gjennom is eller detter ut i et vann etc. Da skal du klare å holde deg selv og utstyr relativt tørr. I Sør-Norge er det såpass lyst og sola gir varme nå i slutten av februar, slik at teltet tørker av seg selv om den står i sola. Da kan du også tørke soveposen om du henger den ut i sola selv om det - 10 grader.

Intressant. Ikke tenkt på at man kan tørke soveposen ute i så kaldt vaer. Men makes sense. Bare det er litt lys burde den ju tørke litt. Kanskje sette den naere bålet og ? Men der har jeg klart at sette ild på mange fine merinosokker :) Så fan vet om jeg våger sjanse med at henge en så dyr sovepose naere intill bålet.

Lurer og på om noen bruker vintergassen sin til at varme opp teltet lit om kvelden? Kanskje det blir for liten varmekilde for at varme opp noe med den der lilla gasflammen? Vet ju at noen kjører med bensin men ikke kommet så langt enn.

Endret av Fjell-finnere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyring i telt er kos, men har noen klare ulemper. Blir veldig kaldt når du slukker brenneren. Fare for kullosforgifting og teltbrann. Varmeflase i soveposen gir god ekstra varme. Inntak av nøtter, sjokolade og feks Baconsvor får fart på forbrenningen. Jeg har flere ganger våknet helt svett på natta i -10. Vrengt meg ut av soveposen, for å få kjølt meg ned.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.