Gå til innhold
  • Bli medlem

Farge fjällräven bukse


heiheiho

Anbefalte innlegg

Hei

Har dere erfaringer med å farge fjellreven keb buksa evt jakka? Har lyst å farge buksen svart med dylon tekstilfarge. 

En del av buksa er en blanding mellom bomull og nylon, så er usikker om den tar til seg farge.

Dylon skriver dette om produktet deres:

● Tøyfargene er optimalisert for tekstiler i bomull, lin og viskose. Artikler i de tre materialene blandet med polyester får en lysere fargenyanse.

●Ull, silke, 100 % kunstfiber/syntetiske materialer, artikler med nylonsting og stoffer som krever kjemisk rens, bør aldri farges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har farget en bomullshatt, den var sydd med syntetisk tråd, og tråden beholdt sin opprinnelige farge. Å krølle den ned i en bøtte var heller ingen god ide, da ble fargen litt ujevn.

Er stoffet bomullsblanding (ofte er det 65-35 fordeling), er det ikke godt å si hvor gjennomfarget stoffet blir.

Uansett, syntetiske materialer tar ikke til seg farge, ikke krøll plagget i fargebadet, bruk et stort nok kar så det kan foldes nedi for å prøve å unngå skjolder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David S. skrev (På 30.1.2024 den 20.36):

Har tenkt på dette tidligere på min Keb Gaiter bukse. Bestilte akkurat to stk DyeMore, så vi får se om dette fungerer.

Hei. Kult! Gi gjerne oppdatering på hvordan det går 😁 sikkert lurt å ta av skinnreven først om du ønsker å beholde den originale farven på den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (På 30.1.2024 den 14.58):

Rit har en serie som heter DyeMore for syntetiske materialer. Jeg har brukt disse for å farge knivskaft i glasforsterket nylon - funker knall. Tekstiler har jeg aldri farget, så der har jeg lite erfaring å dele. 

https://hobbyhimmelen.no/products/rit-dye-more-syntetfarge-graphite

Takk for råd! Skal vente å høre på hvordan det blir når David tester dyemore før jeg gjør det selv 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (På 30.1.2024 den 12.22):

Jeg har farget en bomullshatt, den var sydd med syntetisk tråd, og tråden beholdt sin opprinnelige farge. Å krølle den ned i en bøtte var heller ingen god ide, da ble fargen litt ujevn.

Er stoffet bomullsblanding (ofte er det 65-35 fordeling), er det ikke godt å si hvor gjennomfarget stoffet blir.

Uansett, syntetiske materialer tar ikke til seg farge, ikke krøll plagget i fargebadet, bruk et stort nok kar så det kan foldes nedi for å prøve å unngå skjolder.

Takk for råd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg prøvd å farge buksa. Jeg var ikke så nøye på oppskriften, så om noen vil gjøre dette så er det kanskje greit å lese bruksanvisningen først. Kokte opp nesten 10 liter vann, hadde oppi en liten dæsj Zalo og en flaske Rit DyeMore. Når dette småkokte så la jeg buksa i kjelen og rørte rundt i ca 45 minutt og prøvde å holde vannet nærmest mulig kokepunktet. Jeg brukte sikkert litt liten kjele (10 liter), så jeg prøvde å snu og vende på buksen så ofte som mulig.

Etterpå så skylte jeg av buksa i vasken til vannet ble blankt, og hengte den på tørk.

Jeg synest fargeforskjellen var større i virkeligheten enn på bildene. Logoen på ene låret krympet også en del. Ellers så tror jeg det gikk greit.

IMG20240212205534.jpg

IMG20240213220716.jpg

IMG20240213220745.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
David S. skrev (På 13.2.2024 den 22.53):

Da har jeg prøvd å farge buksa. Jeg var ikke så nøye på oppskriften, så om noen vil gjøre dette så er det kanskje greit å lese bruksanvisningen først. Kokte opp nesten 10 liter vann, hadde oppi en liten dæsj Zalo og en flaske Rit DyeMore. Når dette småkokte så la jeg buksa i kjelen og rørte rundt i ca 45 minutt og prøvde å holde vannet nærmest mulig kokepunktet. Jeg brukte sikkert litt liten kjele (10 liter), så jeg prøvde å snu og vende på buksen så ofte som mulig.

Etterpå så skylte jeg av buksa i vasken til vannet ble blankt, og hengte den på tørk.

Jeg synest fargeforskjellen var større i virkeligheten enn på bildene. Logoen på ene låret krympet også en del. Ellers så tror jeg det gikk greit.

IMG20240212205534.jpg

IMG20240213220716.jpg

IMG20240213220745.jpg

Hei! Takk for oppdatering, syns det ser bra ut! Jeg prøvde å farge med dylon beregnet bomull, og det gikk ikke bra. Den gule buksa ble grønn med gule sømmer. Hadde forventa at sømmene ble gule, men håpte at stoffet skulle bli svart. Nå skal jeg bestille dyemore! 

Fjällräven merket var det eneste som ble svart 😢

17102399613541561282272053621585.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David S. skrev (På 13.2.2024 den 22.53):

Da har jeg prøvd å farge buksa. Jeg var ikke så nøye på oppskriften, så om noen vil gjøre dette så er det kanskje greit å lese bruksanvisningen først. Kokte opp nesten 10 liter vann, hadde oppi en liten dæsj Zalo og en flaske Rit DyeMore. Når dette småkokte så la jeg buksa i kjelen og rørte rundt i ca 45 minutt og prøvde å holde vannet nærmest mulig kokepunktet. Jeg brukte sikkert litt liten kjele (10 liter), så jeg prøvde å snu og vende på buksen så ofte som mulig.

Etterpå så skylte jeg av buksa i vasken til vannet ble blankt, og hengte den på tørk.

Jeg synest fargeforskjellen var større i virkeligheten enn på bildene. Logoen på ene låret krympet også en del. Ellers så tror jeg det gikk greit.

IMG20240212205534.jpg

IMG20240213220716.jpg

IMG20240213220745.jpg

Brukte du denne? https://hobbyhimmelen.no/collections/tekstilfarge-til-polyester/products/rit-dye-more-syntetfarge-graphite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
David S. skrev (På 12.3.2024 den 11.46):

Ja, det stemmer. Brukte en flaske på en bukse.

Hei igjen David. Har mottatt fargen og skal farge buksa i dag. Lurte på om det ble mye søl? Er det trygt å styre med dette i et hvitt kjøkken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.