Gå til innhold
  • Bli medlem

WM Kodiak som vinterpose?


Anbefalte innlegg

Hei!

Litt snevert tema kanskje, men håper noen har litt innsikt :)

Er på jakt etter vinterpose, men med 206cm i strømpelesten er utvalget ganske magert 😔

WM Kodiak kommer i ekstra lang utgave som størrelsesmessig nok hadde vært perfekt, men spm er om den er varm nok som skikkelig vinterpose?

Den har en «WM rating» på -18, men EN Comfort rating på «bare» -11. Comfort på -11 synes jeg er for snaut for en skikkelig vinterpose, selv om man kan booste den med en topquilt/Jervenduk/etc. 

Et alternativ er en custom Teneqa 1000 eller Alaska 1300 fra Cumulus (Comf -19 på begge), men jeg innbiller meg at de ligger et knepp eller tre under WM på «kvalitet»..

 

Noen som har litt innsikt å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Kodiak selv, brukt den i -27 i telt og -20 under åpen himmel. Før så var den spesifisert med -20 WM rating , og den gang oppga de ikke EN comfort rating av prinsipp. 
 

Kjøpte denne selv pga det var eneste som passet meg uten å føles klaustrofobisk , god skulderbredde. Lengden kan jeg ikke gi deg noe tips om men det forklarer de nok godt på hjemmesiden. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å si på kvaliteten fra Cumulus, og det får du ting i ønsket størrelse på bestilling. Med mindre du vil ha tøfler, da gidder de ikke… Har både klesplagg og har hatt quilt fra de. God kundeservice hvis det er noe. Hadde en søm i en lomme på jakken som gikk opp eller så var den ikke skikkelig sydd. DHL frem og tilbake uten noen kostnad i stort fart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testet min Kodiak GWS til 30 blå i fjor vinter. Den sto med glans.

Lå da med ullundertøy, StS Reactor Liner, og WM HotSac VBL, resultatet var at det ble en tanke varmt for meg, og siden jeg lå i en tett VBL, så endte det med at jeg lå med posen delvis åpen for å unngå for mye svetting. Denne dagen hadde vi virkelig kjørt oss ned med en skikkelig tung etappe ( 8-9 km på 9 timer..) så jeg var redd det kom til å bli en kald natt da formen var ræva og jeg var ganske dehydrert. 

Kodiak'en ble innkjøpt pga at den er veldig romslig (jeg snurrer rundt og herjer på inni posen i løpet av natten) og WM Pump'n jeg har, har visst seg å være for varm i mange tilfeller. 

Det er vanskelig å si om den kommer til å være varm nok for deg. Det er ganske individuelt hvor varmt eller kaldt man sover, selv sover jeg veldig varmt og ligger med en flis av en helårsdyne, mens madammen operer med sommer og vinterdyne, der sommerdynen hennes er 3 gang så tykk som min helårsdyne. (Hvilket også er en av grunnene til at Kodiak'en ble innkjøpt og jeg beholder Puma'en. I tilfelle jeg skulle få med madammen på vintertur)

Kodiak'en blir med som vinterpose under denne vinterens ukestur også. Har med jerven mini-hunter, så i nøden kan man eventuelt supplere med den om det skulle bli kaldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Selv om jeg er en passelig warm sleeper, og det er ting som tyder på at Kodiak'en yter bedre enn specs skulle tilsi, er det litt skummelt å kjøpe en såpass dyr (vinter)pose som kanskje ikke holder når det blir ordentlig kaldt.

Kanskje det gir meg det lille puffet jeg trenger for å sy meg en form for Apex quilt.. Da får jeg både en varmere setup, OG flyttet duggpunktet vekk fra dunet :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (26 minutter siden):

Min erfaring med Kodiak og Apex-pose var veldig god.

Er det Pro eller Light varianten du har brukt da? Hvis Apex-pose betyr Halite Overbag :D

Endret av langen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (På 20.1.2024 den 20.26):

Ikke noe å si på kvaliteten fra Cumulus, og det får du ting i ønsket størrelse på bestilling. Med mindre du vil ha tøfler, da gidder de ikke… Har både klesplagg og har hatt quilt fra de. God kundeservice hvis det er noe. Hadde en søm i en lomme på jakken som gikk opp eller så var den ikke skikkelig sydd. DHL frem og tilbake uten noen kostnad i stort fart. 

Har også Cumulus - to poser. Kjempefornøyd.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

langen skrev (På 20.1.2024 den 18.35):

Hei!

Litt snevert tema kanskje, men håper noen har litt innsikt :)

Er på jakt etter vinterpose, men med 206cm i strømpelesten er utvalget ganske magert 😔

WM Kodiak kommer i ekstra lang utgave som størrelsesmessig nok hadde vært perfekt, men spm er om den er varm nok som skikkelig vinterpose?

Den har en «WM rating» på -18, men EN Comfort rating på «bare» -11. Comfort på -11 synes jeg er for snaut for en skikkelig vinterpose, selv om man kan booste den med en topquilt/Jervenduk/etc. 

Et alternativ er en custom Teneqa 1000 eller Alaska 1300 fra Cumulus (Comf -19 på begge), men jeg innbiller meg at de ligger et knepp eller tre under WM på «kvalitet»..

 

Noen som har litt innsikt å dele?

Cumulus har meget god kvalitet, og du kan skreddersy din egen pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

langen skrev (1 time siden):

Jaja.. Buy once, cry once. Er det ikke det det heter?

Ganske voluminøse greier 🤩🤩

IMG_1612.jpeg

Ble det GWS eller MF versjonen ? 

Uansett, grattis med kjøp av en superb pose!

Jeg har selv 4 soveposer, 1 par booties, VBL HotSac,  1 bukse og 2 jakker fra WM.

Jeg er veldig veldig fornøyd med produktene deres. Kvalitet tvers igjennom.

Dog skal det nevnes at jeg har vært heldig og fått kjøpt alt utenom Kodiak'en med 30-70% rabatt. Kodiak'en ble kjøpt fra Tyskland til en betraktelig lavere pris enn Norge, så kan jo nesten regne det som en rabatt 😏

Men etter å ha brukt produktene til WM, så kommer jeg nok til å bite i det sure eplet og batalte det det koster om jeg en gang måtte erstatte noen av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (2 minutter siden):

Ble det GWS eller MF versjonen ? 

MF - det var den de hadde hos den lokale pushern. Hyggelig å handle over disk når det faktisk er en option 👌

Så nå må det bare se til å bli kaldt igjen 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.