Gå til innhold
  • Bli medlem

Kombinasjon av hengekøye og sovepose - Forretningside


Jakob DH

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og noen klassekamerater skal starte opp en ungdomsbedrift i forbindelse med faget entreprenørskap og bedriftsutvikling. Vi har lenge tenkt på ideer, og kommet fram til mange forskjellige. En av disse ideene går ut på å kombinere en hengekøye med en sovepose, et helt nytt produkt så langt som vi har sjekket.

Planen for en prototype er å trekke en hengekøye gjennom en modifisert sovepose, slik at du ligger i hengekøyen, omringet av soveposen som kan fungere som et slags underquilt. En annen tanke vi har hatt om prototype er å trekke en hengekøye gjennom en sovepose, slik at du ligger oppå soveposen som går rundt hengekøyen, og så feste en slags top quilt/ en annen sovepose over deg. 

Produktet tar utgangspunkt i problemet om at det å ha med både en sovepose + bag og en hengekøye + bag tar mye unødvendig plass i sekken, og gjør selve prosessen om å henge opp hengekøye og sovepose unødvendig komplisert. Produktet vil gjøre dette enklere, og i tillegg gjøre utendørssoving mer miljøvennlig og bærekraftig.

Vi ønsker gjerne å få innspill på vår ide fra dere, og tar mer enn gjerne imot forslag om produktet fra dere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen umiddelbare tanker:

Problemet som fremstilles blir bare mikroskopisk gjort noe med ved at man dropper én pakkpose for sovepose. Vekten og volumet av produktene kombinert vil jo uansett bli det samme. Kanskje det til og med blir vanskeligere, siden volumet for den ene kollien blir upraktisk stort. 

Å henge opp en hengekøye må man uansett med denne ideen. Så det "unødvendig komplekse" biten er kun å dra soveposen ut av trekket (gjort på noen skunder og noen få bevegelser)?

Litt praktisk å kunne rulle alt sammen i én kolli når man bryter camp - Men det kan man jo egentlig gjøre med vanlig hengekøye og pose hvis pakkposen er stor nok uansett.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid noen som har tenkt smarte tanker før, og med internett får vi desverre vite det ;-). La ikke dette ta motivasjonen fra dere. Det er ikke alltid den første som kommer opp med en god ide som vinner, men den som får den ut til folket. (Og det trenger heller ikke være bare en vinner.)

Jeg tror kanskje det du beskriver først, der du ligger inne i soveposen er det som kalles peapod. Noen liker dette, men det er vanskelig å ligge diagonalt i hengekøyen, og for andre blir det en showstopper. (Bilde stjålet fra internett https://sectionhiker.com/hyke-byke-antero-15-sleeping-bag-and-hammock-peapod-review/)

image.png.2df5f8017ca94e5881f2cb60be82f32a.png

Jeg har mest tro på det andre konseptet, der du moterer sammen under quilt og hengekøye. Dette tillater diagonalsoving, og reduserer antall kolli, men det løser samtidig to problemer som i alle fall nybegynnere opplever med underquilt. Quilt som glir til siden og bare dekker delvis, og luft som blåser inn mellom quilt og køye. 

Selv om Superior Gear muligens har laget dette allerede tror jeg det skal være rom for nyskapning i dette segmentet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motforestilling bærekraftsmessig. I dag har jeg et utvalg soveposer som velges til hengekøyebruk litt avhengig av når på året jeg henger. Følgelig bruker jeg en ekstrempose når jeg henger i -10 og kaldere på vinteren og en tynn sommerpose når det er +20. En mellomting på vår/høst.  Jeg ville unngått at konseptet har sammenmontert sovepose/køye som gjør det uakutelt å bruke samme posen på telttur i tillegg f.eks. Hvordan tenker dere løse det at bruk bare i Norge kan spenne over 50 grader i temperatur. Jo smalere bruksområdet er desto verre er det bærekraftsmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Jo smalere bruksområdet er desto verre er det bærekraftsmessig.

Enig, det virker lite bærekraftig både mtp. resursbruk og økonomien til brukeren.

Jeg har aldri klart å sove i hengekøye så dette har jeg ikke peiling på, men om jeg helt teoretisk skulle blitt begeistret for ett hengekøye-produkt, så måtte det vært noe ala det Zenbivy har gjort for de som bruker quilt i i telt - altså ett produkt som gir bedre komfort og mindre varmetap, men som fortsatt er modulært og kan tilpasses forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.