Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotposer/overtrekkssko - Med plass til skisko eller kartank? Begge?


sneakyowl

Anbefalte innlegg

zimwalker skrev (24 minutter siden):

Navigator syns jeg blir for dyr

De har nok steget noe i pris ja. Jeg kjøpte mine for snart 4 år siden til 1299, og tilhørende EVA-innleggssåler til 9 kr per par! Hadde nok avstått fra å kjøpe disse til dagens priser selv, selv om jeg synes de er veldig gode. Hovedforskjellene mellom Adventurer og Navigator er vel at sistnevnte har utbrettbare gamasjer (forlengelse av skaftet), isolasjon og bittelitt grovere mønster i sålen, om jeg ikke tar veldig feil. Men drøyt med bortimot 2000 kr i prisforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Måssåbjønn skrev (34 minutter siden):

De har nok steget noe i pris ja. Jeg kjøpte mine for snart 4 år siden til 1299, og tilhørende EVA-innleggssåler til 9 kr per par!

Det meste har steget mye de siste årene ja. Prøver meg på et par Neos Voyager Stabilicer Overshoes til kr 999 hos Hekta. De er lavere, så ingen utfordring med leggene tenker jeg. De har pigger, og det er jo på snøføre de skal brukes, så ok (piggene kan alternativt skrus ut/samt erstattes med nye ved behov).

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (21 minutter siden):

Det meste har steget mye de siste årene ja. Prøver meg på et par Neos Voyager Stabilicer Overshoes til kr 999 hos Hekta. De er lavere, så ingen utfordring med leggene tenker jeg. De har pigger, og det er jo på snøføre de skal brukes, så ok (piggene kan alternativt skrus ut/samt erstattes med nye ved behov).

Og det ser ut som de skal være ekstremt varme ifølge Hekta sin beskrivelse da, nesten litt i overkant:

Sitat

Egent for bruk opp til - 18 C.

Opp til -18 °C der altså, ikke ned til 😉

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (2 timer siden):

Opp til -18 °C der altså, ikke ned til 😉

He he, men...kanskje det ikke er et minustegn, men et tankestrek de satt inn der?

bilde.png

Brukbar opp til 18 varmegrader m.a.o? At gradene angir punktet for når det vil koke i skoa og ispigger ikke lengre er nødvendig?

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ til kartanker i overtrekkssko/fotposer? https://ullkilden.no/butikken/ulltofler/ulltofler-morkgra/

Sitat

Ulltøfler laget av 100% deilig merinoull. Vi har valgt ull av kvalitet 500 g/m2, som gjør at tøflene holder formen bedre og gir deg mer ull for pengene. Vi har utviklet en sklisikker såle som også tåler vann. De kan brukes året rundt. De kan vaskes i maskin på ullprogram maks 30 grader.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (18 timer siden):

Alternativ til kartanker i overtrekkssko/fotposer? https://ullkilden.no/butikken/ulltofler/ulltofler-morkgra/

 

Ser ut som disse kanskje er noe «luftigere» strikka, og da ser jeg for meg at de kanskje er litt mindre slitesterke enn tovede kartanker? Mest synsing såklart, vanskelig å vurdere ut fra et bilde. Og litt begrensa hvor slitesterke kartanker til leirbruk trenger å være, i grunn. Har flere par strikka ulltøfler selv, har blitt masse brukt opp gjennom årene. Gode og varme de også, men ofte litt kortere oppover ankelen/leggen enn kartanker. Men kan sikkert funke bra i fotposer hvis de er høye nok til å dekke over ankelen.

Ser ellers at det også selges kartanker på Finn, blant annet denne (kun 27 cm størrelse, muligens litt for små?): https://www.finn.no/290930235

Veide over målte omtrentlig areal av mine kartanker, og de ser ut til å være ca. 750 g/m² (og de er ikke av de tykkeste kartankene som er å få tak i), så mulig 500 g/m² er noe tynt? Hvis man har ulljakka som Forsvaret bruker fra Woolpower, så er vel disse hhv. 400 g/m² og 600 g/m² til sammenligning. Da er jo f.eks. Woolpower Socks 800 en del tykkere og til en grei pris? Dog «bare» 70 % merinoull. Har et par liggende selv, men grunnet overflod i ulltøffel-beholdningen har de ikke blitt mye brukt 😅

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (11 timer siden):

Ser ut som disse kanskje er noe «luftigere» strikka, og da ser jeg for meg at de kanskje er litt mindre slitesterke enn tovede kartanker? Mest synsing såklart, vanskelig å vurdere ut fra et bilde. Og litt begrensa hvor slitesterke kartanker til leirbruk trenger å være, i grunn.

Jo, kartanker er nok tettere strikket, og mer slitesterke vil jeg også tro. Men om man ikke skal krysse Grønland med disse tøflene på beina, men bare holde seg varm i leir på noen helgeturer, så er som du sier slitestyrken kanskje ikke avgjørende.

For egen del tenker jeg også, at man blir ikke yngre med årene. Så da spørs det hva eller hvem som "varer lengst", tingen som vurderes kjøpt versus brukeren som turgåer.  Tingenes antatte livslengde blir etterhvert ikke så avgjørende når man vurderer alternativer i et slikt perspektiv. :-) (kanskje ikke en så miljøvennlig tanke da, men...)

De tøflene er litt lave, men om de er nok til  å holde meg varm inni mine nye "overshoes", ...så holder de.  De har gummi-såle i tillegg til ulla, det isolerer mulig litt ekstra tenker jeg.

Endret av zimwalker
Thought for the day: Proofread carefully to see if you any words out
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
zimwalker skrev (På 2.12.2023 den 13.08):

Prøver meg på et par Neos Voyager Stabilicer Overshoes til kr 999 hos Hekta. De er lavere, så ingen utfordring med leggene tenker jeg.

Disse var i str XXL, tilsvare 49-50, passer til sko som er str 46-48 står det. Joda, mer enn romslig plass i fotavdelingen, men...med ullsokker, stilongs, tykke labber, vinterbukse og de nevnte ulltøflene (substitut for karatanker) - så var det så vidt jeg fikk bårrelåsen lukket helt opp. Truet med å glippe opp ved litt bevegelse. Så det ble retur på disse også.

Samtidig bestilte jeg et par Alfa Overtrekkstøvler i str 47-48 til kr 1529 fra XXL (som de nå har satt opp prisen på til 1799). Perfekt! Der får jeg  uten problem plass til godt påkledde føtter og mine tømmerstokker av noen legger. Snøring i stedet for bårrelås gjør de også mer fleksibel når det kommer til tykkelse på godt påkledde bein. Hurra!

Endret av zimwalker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjaalean skrev (På 20.11.2023 den 22.28):

 

Eneste problemet med denne løsningen for min del er at fotposene trekker til seg snø, som etterhvert smelter og gjør fotposene fuktige. I 😄

Bland baderomssilicon med White Spirit og pensle på. Tynn blanding blir usynlig, tykk blanding blir mer synlig.

Flere lag om nødvendig :)

 

Gjorde det faktisk nettopp på mine. Jeg har bare tatt sålen, de henger til tørk nå:

 

image.jpg
 

Og i fuktig vårsnø trenger man kanskje ikke fotposer med på tur. Det er ikke så kaldt. Tørre sokker er nok, skiskoene kan brukes ute :) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Sådan bare en presisering: tøfler og kartanker kan være utført i 2 ulike teknikker:

1. Strikket (i stor størrelse) og så tovet ved å vaske i alt for varmt vann for ull + fx Sunlight såpe og så gnikke som bare det på et tovebrett (likner på vaskebrett) til det krymper til passe størrelse.

2. Legge karteflor (ull) i kryssende lag på en mal i stor størrelse (votter/føtter) og så tove/filte det på samme måte som ovenfor. Jo flere lag kryssende karteflor (som i kryssfiner) desto tykkere blir det ferdige produkt. Dette blir FILT! Russiske filtstøvler er gjort på denne måten, hvis man ellers kan få tak i sådanne.

Jeg kan ikke strikke, men har fremstillet både votter og tøfler i tovet filt som julegaver! Kartanker er så bare en tøffel med høyt skaft, så dette vil jeg (og dermed mange)  kunne fremstille selv!

Hva som er varmest og mest slite sterkt vet jeg ikke helt - men kanskje det filtete?? Det avhenger av hvor hardt det er tovet/filtet. Man kan faktisk "lappe" filtete kartanker med karteflor og noen "filtenåler" som prikker igjennom de sørgelige rester og det overliggende karteflor sådan ca. 1 million ganger. Vel i hvert fall mange ganger.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 16.12.2023 den 21.19):

Bland baderomssilicon med White Spirit og pensle på. Tynn blanding blir usynlig, tykk blanding blir mer synlig.

Flere lag om nødvendig :)

 

Gjorde det faktisk nettopp på mine. Jeg har bare tatt sålen, de henger til tørk nå:

 

image.jpg
 

Og i fuktig vårsnø trenger man kanskje ikke fotposer med på tur. Det er ikke så kaldt. Tørre sokker er nok, skiskoene kan brukes ute :) 

Jeg smurte like godt inn hele fotposen. Sålen har fått 2 lag. De har en helt superb vannskrekk nå, og det er ikke synlig at de er behandlet når dette tørket 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, zimwalker said:

Juletilbud hos Protex nå: 30% på dyreste vare i handlekurven med koden "JULEGAVE23" (de selger bla. Mittet og kartanker, som tidligere nevnt i denne tråden). Tilbudet varer ut året. God Jul!

Takk for tips - nå kostet du meg prisen på et par Røroslobber!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.