Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmenn er Verdensmestre i Unødvendig turutstyr.


tshansen

Anbefalte innlegg

15 hours ago, Elliie said:

Jeg reflekterer litt over det friluftsutstyret jeg hadde i tenårene og oppover i 20 årene, målt opp mot det jeg har nå.

Hvordan jeg enn vrir og vender på det, er det opplagt at forholdet mellom nå og da,   er nærmest galskap og fullstendig unødvendig.

 

Nja, når jeg var i tenårene gikk det helt fint å gå i shorts og flipflops midt på vinteren. Så hardfør er jeg rett og slett ikke nå for tiden. :)

Og det menes ikke kun som en spøk, i 20 årene brukte man det man hadde, man hadde sterk rygg og var i sitt livs beste form samtidig som man rett og slett ikke hadde råd til noe annet. Og det ble noen skikkelig røffe turer på den tiden.

Men nå vil jeg ha et kokesett som passer turen, skal man lage mat, eller bare varme, skal man ut en dag, eller 7, alene, eller sammen med andre? Teltet skal gjerne ha lavere vekt, man vil ikke belaste knærne mer enn strengt talt nødvendig. Soveposen til 999 kr har blitt til en Quilt til 5000. Liggeunderlag i skumgummi har blitt til en svindyr luftmadrass med høy R-verdi, selvfølgelig med elektrisk pumpe. Packraften skal også med, sånn i tilfelle. Fiskeutstyret har gått 5 gangeren i prisklasse, men gud så deilig følelse man får av en skikkelig todelt stang med kvalitetssnelle. Sekken har også blitt dyrere, må jo tenke på stabilitet og bærekomfort.

 

Og mens utstyret man hadde da man var ung fungerte, så er jeg slettes ikke sikker på om jeg hadde vert like mye ute hvis jeg fremdeles kun hadde det gamle utstyret. Og jeg er langt mindre sikker på om jeg hadde klart de turene jeg gjerne tar, den dag i dag, men det utstyret jeg hadde i mine yngre dager. For verken føttene, ryggen, musklene eller knærne holder den samme kvaliteten som de en gang gjorde. Men med godt utstyr skal jeg klare å holde turgleden gående i mange år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Genrellt er det et voldsomt overforbruk innenfor klesbransjen! Og det forplanter sig vel videre til friluftslivet, hvor det ganske riktigt både skal mote og spesialiserte kær til hva som helst. 

Jeg har padler kajak på konkurranse nivå i ungdommen med badeshorts, diverse nylonjakker, ullgensere, treningsdrakt mm- også om vinteren. Har stadig frostskade i den ene langfinge! Jeg har gått i kKebnekaise området i Olabikse og militærstøvler. Telt, sovepose var faktisk i orden. Det var en våt sommer, hvor GTX skalklær ville ha vært veldig bra, men de var altså ikke oppfunnet ennå! De lokal gikk med gummistøvler!

Så i tidens løp har jeg også samlet en del differensieret turutstyr, MEN jeg vedlikerholder og reparerer det. Nå er jeg dagligen ute på husky -hundeturer, som krever litt ulike klær etter årstid og temperatur. Dagens sledetur var i -10-12 C i herlig sol, men kallt var det og varme hansker og klær var nødvendigt. De uslitelige Thinsulate sledebuksene  er så faktisk fra engang midt i 1990-tallet!! Buksene stammer fra et alpin sett med jakke, som Dressmann solgte i sin tid, da de kom på markedet.

Den kloresikre ytter bomullsanorakk fra Norrøna fra samme tid!! Den er selvfølgelig sterkt bleket og noe frynsete på ermene, men kloresikker panser! Under en nyere tynn dunjakke da - må innrømmes. Men slik skal en hundekjører vel se ut?? - Eller skal de har alskens pseudosamisk-indiansk pelsgreier? Det er mote innefor de kretse også. Noe av det er varmt og godt skal dog innrømmes!

Har en brenner, fordi jeg som nevnt i tråder om dette har sterke meninger om hva som er bra - ikke nødvendigvis lettest. Men fru Elginnen hadde altså også en del turutstyr inne vi ble par. Så en gassbrenner finnes da i huset + litt andre dubletter. Bra støvler, bra sekk, sovepose, -underlag, telt er viktig, så kan det være av eldre dato og godt bleket - det vil bare vise, at her har vi erfarne fjellffolk. 

Selvfølgelig har jeg da også overflødige duppedingser, men stort sett har vedlikerholder og reparer jeg utstyr og kjøper gjerne brukt. Min utdaterte storsek med utvendig ramme og ingen glidelåser - takk og pris! er kjøpt brukt. Noe av det overflødige (div småsekker) er reklame/-gaver. 

Men vi og vår del av verden har et voldsomt overforbruk av det meste, som må settes ned, hvis våre barnebarn skal ha en tålelig tilværelse - og fred i verden! Jeg forsøker å gjøre min lite del.

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (9 timer siden):

 

Nja, når jeg var i tenårene gikk det helt fint å gå i shorts og flipflops midt på vinteren. Så hardfør er jeg rett og slett ikke nå for tiden. :)

Og det menes ikke kun som en spøk, i 20 årene brukte man det man hadde, man hadde sterk rygg og var i sitt livs beste form samtidig som man rett og slett ikke hadde råd til noe annet. Og det ble noen skikkelig røffe turer på den tiden.

Men nå vil jeg ha et kokesett som passer turen, skal man lage mat, eller bare varme, skal man ut en dag, eller 7, alene, eller sammen med andre? Teltet skal gjerne ha lavere vekt, man vil ikke belaste knærne mer enn strengt talt nødvendig. Soveposen til 999 kr har blitt til en Quilt til 5000. Liggeunderlag i skumgummi har blitt til en svindyr luftmadrass med høy R-verdi, selvfølgelig med elektrisk pumpe. Packraften skal også med, sånn i tilfelle. Fiskeutstyret har gått 5 gangeren i prisklasse, men gud så deilig følelse man får av en skikkelig todelt stang med kvalitetssnelle. Sekken har også blitt dyrere, må jo tenke på stabilitet og bærekomfort.

 

Og mens utstyret man hadde da man var ung fungerte, så er jeg slettes ikke sikker på om jeg hadde vert like mye ute hvis jeg fremdeles kun hadde det gamle utstyret. Og jeg er langt mindre sikker på om jeg hadde klart de turene jeg gjerne tar, den dag i dag, men det utstyret jeg hadde i mine yngre dager. For verken føttene, ryggen, musklene eller knærne holder den samme kvaliteten som de en gang gjorde. Men med godt utstyr skal jeg klare å holde turgleden gående i mange år til.

Jeg gikk hverken med shorts eller "flipflopp" tidligere. 

Jeg har faktisk tatt i bruk noe av det gamle utstyret mitt igjen.

"Hvordan jeg enn vrir og vender på det.........."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (6 timer siden):

Generelt er det et voldsomt overforbruk

Sånn!
Verdensmestre i oppussing

Verdensmestre i strømforbruk

Verdensmestre i sløsing

Verdensmestre i forbruk

Generelt har den norske rikdommen ført oss opp i verdenstoppen i forbruk. Vi har god råd! Vi kjøper nytt og fancy istedenfor å reparere på det gamle. Vi ønsker det nyeste, og siden vi har råd så kjøper vi gjerne det. Det vi sparer på én ting, brukes gjerne på noe annet. Min mor er så fornøyd med å slutte å røyke, at hun spanderer på seg to sydenturer i året for de pengene hun sparer.

At vi er i verdenstoppen i "unødvendig" turutstyr er bare en del av det større bildet, men det er jo egentlig ganske som forventa? Åtte av ti får turer i skog og fjell melder SSB. Når den generelle trenden er at vi er verdensmestre i forbruk, så er det ganske lett å plusse sammen to pluss to.

At vi bør bli bedre på gjenbruk og sirkulær økonomi? Absolutt! Vi er for dårlige! 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (11 timer siden):

Og mens utstyret man hadde da man var ung fungerte, så er jeg slettes ikke sikker på om jeg hadde vert like mye ute hvis jeg fremdeles kun hadde det gamle utstyret. Og jeg er langt mindre sikker på om jeg hadde klart de turene jeg gjerne tar, den dag i dag, men det utstyret jeg hadde i mine yngre dager. For verken føttene, ryggen, musklene eller knærne holder den samme kvaliteten som de en gang gjorde. Men med godt utstyr skal jeg klare å holde turgleden gående i mange år til.

Var heldig da jeg var ung på 90 tallet som fikk være med på tur og jakt med den eldre garden. De som hadde sine glanstider rett før og rett etter 2.verdens krigen. De gamle gutta hadde stort sett en kniv/lommekniv, en øks og det de fant i garasjen og på loftet, når de trengte det. 60 talls sekk og alltid noe hyssing og ståltråd i lomma, plastposer/søppelsekk og ett par strisekker som alltid lå i klart i sekken. Turklær var alltid klær som ikke lengre kunne brukes til hverdags eller søndagsklær. Som regel jeans eller solide bomullsbukse (som er klin umulig å få tak i dag). Greit nok var turen ikke av samme kalibir som det var 20 - 30 år før min tid og at det ikke gikk like fort nå som før, men gamle gutta benyttet hver anledning til å komme på fjellet eller i skogen, selv etter en hard dag i fjøset eller når det var en pause i lemminga. Utstyr var noe lunde det samme de hadde før og alltid brukt. Så utstyr trenger ikke være en begrensing når enn blir eldre, må kanskje moderer turen og at det tar lengre tid. Men turglenden var den samme uansett :-)

Fordelen med den gamle garden, var at de ikke visste bedre eller så de ikke noe poeng å kjøpe dyrt og avansert utstyr. Jeg føler at jeg er på samme nivå nå. Spesielt på ski utstyr. Liker fortsatt å smøre ski, har kjøpt ski med kortfeller, men endt opp med å kun bruke kortfellen et par ganger for å teste. Har ligget innerst i skapet etter det. Ikke tjangs i havet om jeg bytter ut mine 75 mm bindinger med explorer. Om jeg får den gratis, hadde jeg brent den opp på gårdsplassen i protest. Rent ræl spør du meg, likeså med den derre NTN binding som kom i 2007 (aldri prøvd og kommer aldri til å prøve). Kjører forsatt med telemarksbindingen jeg kjøpte i 2001 og har flere liggende både brukt og ubrukt i boden. 

Jeg mener at fokuset på dagens friluftslivet for mange er pri 1 utstyr og at turgleden er noskå sekundært. Ergo om man har penger og økonomi får man gleden av kjøpe, for de som ikke har penger eller økonomi og som kjøper på kreditt får den samme gleden, men sitter igjen med den sure kløen når innkassonen lander i postkassa. 

Endret av Dompappen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, noen av oss er kanskje verdensmester i dette. 
Men for oss som har ute/friluftsliv som hobby- vet ikke. Jeg vet da vitterligen mange som bruker mye mere penger på hobbyen sin enn meg. 

I forhold til noen av mine venninner, bruker de sinnsyke menger penger på uteliv, kjoler, stæsj og sminke- for det er deres hobby. Min helg i telt er omtrent gratis, for teltet mitt er 20 år og like helt, soveposen og underlaget mitt kostet vel det de bruker på ei helg ute på byen. 
Her kan det nevnes mange eksempler. Golf? Her hører jeg man kan betale opptil 12k i året for medlemsskap. Og jeg kan bare tenke meg hva antrekkene og utstyret koster. Og så har jeg ei venninne som driver med hest. Det tror jeg også koster mye mere enn mitt friluftslivutstyr.

Mitt inntrykk er at de som bare er ute en sjelden gang er mere opptatt av ihvertfall bekledningen enn de som er ofte ute. 
Jeg har to døtre, og den ene er ihvertfall opptatt av å se bra ut på tur, og hun er på fjelltur annenhvert år.
Hun ler litt av meg, som kjøper ting når hun trenger, helst på salg, og akkurat det hun trenger, selv om fargen på det hun trenger ikke matcher fargen på det hun har. 

Når det gjelder reparasjon, må det lønne seg for at jeg skal gjøre det. Jeg har f.eks en Helsport noenogfemtiliter sekk, som er ødelagt i et feste. Da jeg sjekka, mener jeg de skulle ha 700 for rep, pluss det det koste å sende den. Siden sekken var 12 år, var det ganske lett å heller kjøpe seg en ny som varer i nye 12 år isteden for å reparere, da den nye ble kjøpt på salg til 1800 krons.


Og ja, kanskje er vi verdensmestre, men nå tror jeg kanskje at nordmenn tilbringer gjennomsnittlig mere tid ute enn mange andre verdensborgere?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal være forsiktig med å rettferdiggjøre eget forbruk med at det er bedre eller mer høyverdig enn andres forbruk, eller at et nøysomt liv generelt skal unnskylde overforbruk på ett bestemt område. Sløsing er sløsing. 

Men noen ganger går regnestykket opp, og det er ikke alltid lett å forutse utfallet på forhånd. Det hjelper med realistiske intensjoner, men dette er heller ingen eksakt vitenskap.
Av og til er en ny, fancy sykkel det som skal til for at man orker å sykle til jobb hele året. Om man har en OK sykkel fra før, så kan dette se ut som overforbruk, men hvis det er den lille forskjellen mellom at man faktisk sykler istf. å kjøre hver dag, så snur regnestykket seg på hodet og du vil over tid ha betydelig miljø-, helse- og økonomisk gevinst. Og dette er overførbart til en drøss med turutstyr som kan gjøre at du; kommer deg ut oftere, orker å gå lengre, utvider sesongen osv.

Men om vi ikke er ærlige med oss selv, og ikke har realistiske intensjoner så fortsetter vi å kjøre til jobb - men nå med en svindyr sykkel i sykkelboden, i tillegg til den OK sykkelen du hadde fra før. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.