Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Niak, Saor DCF (Trekkertent) eller noe helt annet?


Globerotta

Anbefalte innlegg

Globerotta skrev (1 time siden):

Og vipps, så har jeg kjøpt Unna også. Fikk 20% avslag hos Nunateq. :D Leste en plass at man kan kjøpe karbonstang til Unna, for å minimere vekten. Hvor? Andre ting som kan gjøres for å redusere vekten på Unna?

🙂

Klipp av bråkete metallglidere, tynnere barduner, klipp av merkelappen, lettere plugger. Mitt veier 2,0kg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
langen skrev (1 time siden):

Det ser ut som karbonstengene fra Easton har samme ytre diameter hele veien, og i så fall bør det gå greit å kutte ja. (Noen av Featherlite-stengene fra DAC har nemlig ikke samme diameter utvendig…)

Jeg ville sendt dem en e-post og sjekket for sikkerhets skyld. Husk å bestille med riktige endestykker og strikk også!

Husker du hva du bestilte? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jofa19 skrev (På 26.8.2023 den 8.42):

Har brukt Snota i sommer og er fornøyd ift mitt bruk. 
Stort fortelt og godt med rom for å lage mat fra senga. 
Grei vekt på 1,4-1,5 kilo. 
Teltet er valgt på alle turer fremfor mitt Hilleberg unna😮

 

 

 

 

Hvordan er det med kondens? Andre ulemper? Har nå kjøpt både Snota og Unna. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (1 time siden):

 Har nå kjøpt både Snota og Unna. :D

Spent på hva favoritten din blir av disse to.

Har hatt lyst på et lettere telt enn Unna, som jeg nå har, og har sett på Hilleberg Enan. Men så kom Snota og jeg ble nyskjerrig på det.. Fikk se det hos XXL og det er jo et fint telt, men tar opp mye areal på bakken, det var mye større enn jeg trodde..! Og ulempen med Enan og Snota for min del, er at de ikke er selvstående, som er en fordel Unna har, jeg har blitt veldig glad i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (5 timer siden):
Jofa19 skrev (På 26.8.2023 den 8.42):

Hvordan er det med kondens? Andre ulemper? Har nå kjøpt både Snota og Unna.

Skiller vel ikke mye mellom Snota og unna ift kondens. Jeg opplevde det værre med Enan🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (8 timer siden):

Andre ting som kan gjøres for å redusere vekten på Unna?

Jeg har alltid med en liten dagstursekk fra S2S, som brukes til dagsturer fra basecamp. Legger igjen trekket til teltet og pakker teltet i S2S sekken. Sparer noen gram der. 
man kan også vurdere å legge igjen noen plugger, eller skifte 4-6 plugger til titanplugger. 
For helt spesielt interesserte så kan man kappe størrelsen på innerteltet, eller legge igjen dette hjemme… 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (3 timer siden):

Har hatt lyst på et lettere telt enn Unna,[...] [...] ulempen med Enan og Snota for min del, er at de ikke er selvstående, som er en fordel Unna har, jeg har blitt veldig glad i.

Da vet du hva du liker og egentlig vil ha, så da foreslår jeg Niak - når været tillater, og Unna resten av året. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Da vet du hva du liker og egentlig vil ha, så da foreslår jeg Niak - når været tillater, og Unna resten av året. :)

Egentlig ett bra forslag.

Men totalbesparelsen på sekken blir jo bare noen få hundre gram. Det er jo egentlig ikke merkbart, så hva er da vitsen med å kjøpe Niak om man skal ha Unna? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (3 timer siden):

Da vet du hva du liker og egentlig vil ha, så da foreslår jeg Niak - når været tillater, og Unna resten av året. :)

Men Niak mangler jo en av hovedtingene som gjør at Unna er så flott, det å kunne åpne HELE langsiden på både innertelt og yttertelt.
Åpningen på innerteltet på Niak er et av punktene som gjør at jeg ikke liker det teltet.
Jeg er og glad i et telt som har yttertelt helt ned til bakken, gjør det veldig mye lunere. Og så kan man løfte opp hvis man vil om man vil ha mer luft.
Luftingen i toppen er og noe jeg liker med Unna, som Niak ikke har.

Og som Marius nevner, kjøper ikke Niak bare for å spare noen hundre gram, det blir noen dyre gram, med tanke på at Niak er dyrere enn Unna.
Blir mer interesant om man kan nesten halvere vekten, og kanskje litt mindre pakkvolum, og er derfor jeg har vurdert Enan.

Endret av Kristian V.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 28.8.2023 den 22.39):

Egentlig ett bra forslag.

Men totalbesparelsen på sekken blir jo bare noen få hundre gram. Det er jo egentlig ikke merkbart, så hva er da vitsen med å kjøpe Niak om man skal ha Unna? 🤔

600g forskjell iflg Hillebergs oppgitte totalvekt for de to. Med Niak får man ellers plass til "en hel" sambo, med Unna bare "en halv". Men dyre gram, ja det er det.
 

Kristian V. skrev (22 timer siden):

Åpningen på innerteltet på Niak er et av punktene som gjør at jeg ikke liker det teltet.

Ærlig sak det. Fikk bare inntrykk av at du var litt låst på selvstående etter erfaring med Unna, så da tenkte jeg Niak. Har selv Niak og liker det som et luftig sommertelt, men har jo også Unna som jeg stort sett fortrekker pga sin allsidighet.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (23 timer siden):

600g forskjell iflg Hillebergs oppgitte totalvekt for de to. Med Niak får man ellers plass til "en hel" sambo, med Unna bare "en halv". Men dyre gram, ja det er det.
 

Ok, jeg trodde det var mindre enn 600 gram. 600 gram er jo litt da.

Vet ikke om man kan lette på Niak like mye som Unna, men det kan man sikkert.

Jeg har med rephylsen og litt teip, ikke reserve-stangledder. Så har jeg klippet av de fleste av metalldragerne på glidelåsene, klippet vekk den store hvite lappen, byttet til lettere barduner, og har lettere plugger. Totalvekten er da ca. 2 kilo med. Ca 2,1 kilo med fullt sett originalplugger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jofa19 skrev (På 28.8.2023 den 21.10):

Jeg har alltid med en liten dagstursekk fra S2S, som brukes til dagsturer fra basecamp. Legger igjen trekket til teltet og pakker teltet i S2S sekken. Sparer noen gram der. 
man kan også vurdere å legge igjen noen plugger, eller skifte 4-6 plugger til titanplugger. 
For helt spesielt interesserte så kan man kappe størrelsen på innerteltet, eller legge igjen dette hjemme… 
 

Takker. Nettopp satt opp Unna, det ER romslig inne - men ikke mye plass til koking og annet utstyr i forteltet. Frister å kappe størrelsen på innerteltet. Skal bestille karbonstenger, tenkte jeg og gjerne også bytte noen plugger til titan. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (29 minutter siden):

Takker. Nettopp satt opp Unna, det ER romslig inne - men ikke mye plass til koking og annet utstyr i forteltet. Frister å kappe størrelsen på innerteltet. Skal bestille karbonstenger, tenkte jeg og gjerne også bytte noen plugger til titan. :)

Jeg ville ikke kappet innerteltet mindre. Der er bare å ha døren til ytterteltet åpen og legge ett skumunderlag som gulv i innerteltet nørmest åpningen. Da har du storplass til matlaging og det som er.

Evt. Kan du hekte av 2-3 hemper på innerteltet, så har du stort fortelt.

Det er utrolig godt å ha litt god plass i innerteltet, og det mister man om man reduserer størrelsen på det…

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (40 minutter siden):

Jeg ville ikke kappet innerteltet mindre. Der er bare å ha døren til ytterteltet åpen og legge ett skumunderlag som gulv i innerteltet nørmest åpningen. Da har du storplass til matlaging og det som er.

Evt. Kan du hekte av 2-3 hemper på innerteltet, så har du stort fortelt.

Det er utrolig godt å ha litt god plass i innerteltet, og det mister man om man reduserer størrelsen på det…

Gode poenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan være greit å få med seg at Barents Outdoor sitt Snota er på salg akkurat nå til kr 4.800 på XXL. Merkelig nok finner du det ikke om du søker på XXL sine sider, men du finner det om du googler: https://www.xxl.no/barents-outdoor-snota-1-ultralight-tunelltelt-bla/p/1218864_1_style?page=1
Jeg så det på Villmarksmessa og har egentlig ventet på et godt tilbud - nå kunne jeg ikke la være 😬 Er mye jeg liker med det teltet - plass versus vekt er nok klassens beste. God høyde i fotenden og avstand mellom Inner- og ytterduk har kommet på plass. Så har jeg god erfaring med Barents sitt Trollheimen Ultralight 3-Camp. Satt opp riktig tror jeg Snota holder det meste av vær selv på vidda (3 sesong)
Spørs om ikke mine lite brukte Helsport Trolltind 2 Superlight og Hilleberg Soulo dukker opp på Finn ganske snart 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling G skrev (1 time siden):

Kan være greit å få med seg at Barents Outdoor sitt Snota er på salg akkurat nå til kr 4.800 på XXL. Merkelig nok finner du det ikke om du søker på XXL sine sider, men du finner det om du googler: https://www.xxl.no/barents-outdoor-snota-1-ultralight-tunelltelt-bla/p/1218864_1_style?page=1
Jeg så det på Villmarksmessa og har egentlig ventet på et godt tilbud - nå kunne jeg ikke la være 😬 Er mye jeg liker med det teltet - plass versus vekt er nok klassens beste. God høyde i fotenden og avstand mellom Inner- og ytterduk har kommet på plass. Så har jeg god erfaring med Barents sitt Trollheimen Ultralight 3-Camp. Satt opp riktig tror jeg Snota holder det meste av vær selv på vidda (3 sesong)
Spørs om ikke mine lite brukte Helsport Trolltind 2 Superlight og Hilleberg Soulo dukker opp på Finn ganske snart 😉

så denne videoen her.

Tilsynelatende ser det ut til at man har ett hav av plass. Og hvis man har hodeenden mot vinden kan man kokkelere i le for vind og regn med åpen ytterdør.

Ser bra ut dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling G skrev (3 timer siden):

Er mye jeg liker med det teltet - plass versus vekt er nok klassens beste. God høyde i fotenden og avstand mellom Inner- og ytterduk har kommet på plass. Så har jeg god erfaring med Barents sitt Trollheimen Ultralight 3-Camp. Satt opp riktig tror jeg Snota holder det meste av vær selv på vidda (3 sesong)
Spørs om ikke mine lite brukte Helsport Trolltind 2 Superlight og Hilleberg Soulo dukker opp på Finn ganske snart 😉

Tviler ikke på at det er et godt telt, men det kommer nok ganske langt ved på plass versus vekt, det er jo mer enn dobbelt så tungt som andre konkurenter med større innvendig volum i telt og fortelt om klassen er "Trekkertent".
I fohold til "det meste av vær" så lurer jeg litt på 30 grader og sol 24/7 på vidda uten muligheter for skygge i et telt som ikke kan åpnes på begge sider for gjennomtrekk? For noen brukere er varme et mye større problem enn kulde i teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (1 time siden):

30 grader og sol 24/7 på vidda uten muligheter for skygge i et telt

Nå har jeg ikke vært på vidda med lufttemperatur på 30 - det er nok sjelden... men 25 grader har jeg opplevd flere ganger. Svaret er at da har du det ikke greit i noe telt - det er rett og slett for varmt. På sånne dager er det nesten for varmt utenfor teltet også ettersom det ikke finnes skygge. I skog kan man kanskje løse dette med tarp over teltet som skygge, men det er vanskeligere å få til på vidda. 
Jeg har eid mer enn 40 telt - alltid på jakt etter det perfekte teltet. Alle er analysert innendørs, og noen har vært med på tur. Konklusjonen så langt er at det perfekte teltet for enhver anledning finnes ikke. Oftest prioriterer jeg komfort og tar med meg Barents Trollheimen Ultralight 3-Camp. Før var det Helsport Lofoten Superlight 3-Camp eller Reinsfjell. Snota er kjøpt inn for de turene hvor vekt teller mye uten at jeg trenger å gi fra meg hele kjøkkenet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 14.9.2023 den 11.55):

I sterk vind er det nok best å sette opp med fotenden mot vinden. Men det er vel ikke alltid det blåser så mye…

Jeg regner med det beste er å sette teltet opp med fotenden mot vinden. Og at teltet sånn sett tåler en del vind, tviler jeg ikke på.

Tenker mer på at jeg hadde vært ukomfortabel med å lage mat bak det vindfanget, hvis det var vind i lufta. Jeg tror ikke det hadde trengt og vært mye vind heller, før jeg hadde blitt nervøs for kast. Det kunne potensielt   lagt hodeenden ned over kokeutstyret. 

I en rolig kald høstbris er det nok fint å kokkelere bak den leveggen :)

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (18 timer siden):

å lage mat bak det vindfanget

Du har kanskje et poeng der... Tenker at problemet ev mest melder seg over tregrensa. Men blåser det så pass spørs det om jeg ikke lukker åpningen uansett... Så er vel matlaging i den smalere delen av forteltet også en opsjon... Tenker at det neppe blir noen showstopper. Blir kjekt å finne ut 🥘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.