Gå til innhold
  • Bli medlem

Ta dekningskartet med forbehold


ArveS

Anbefalte innlegg

Jeg minner bare om at dekningskart fra f.eks. Telenor og andre må tas med forbehold. Forsøkte gjentatte ganger å få sendt og mottatt meldinger ved Rembesdalseter, og var på høyeste punkt innenfor de to røde sirklene. Men det var "ingen tjeneste" å få.

Fint å ikke basere seg på at det alltid er dekning der de sier fra, eller at en "må" ringe hjem for å si at alt er OK.

manglende dekning.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ArveS skrev (35 minutter siden):

Jeg minner bare om at dekningskart fra f.eks. Telenor og andre må tas med forbehold. Forsøkte gjentatte ganger å få sendt og mottatt meldinger ved Rembesdalseter, og var på høyeste punkt innenfor de to røde sirklene. Men det var "ingen tjeneste" å få.

Fint å ikke basere seg på at det alltid er dekning der de sier fra, eller at en "må" ringe hjem for å si at alt er OK.

manglende dekning.png

Nyttig å vite.

Jeg opplever at min over 10 år gamle samsung xcover knappetelefon har mye bedre dekning enn min iphone Xr og 14. Jeg har telenor bedrift og tvillingsim.

 

I områder med liten kapasitet kan abonnenter med prioritert abonnement bli prioritert. Kommer det mange innenfor samme stasjon detter da noen ut. (Så var det ihvertfall før).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har dekning prøv alltid å skru av wifi. Det gir litt mindre forstyrrelser i området.

 

Fungerer også bra andre veien, bruker Deeper Chirp Sonar en del og da får jeg alltid bedre rekkevidde av å skru av telenettet. (Det er forøvrig anbefalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra "(i) Dekning og hastighet" under dekningskartet fra Telenor:

Sitat

Informasjon om dekning er kun veiledende og vil ikke være en garanti for at det er dekning på enkelte steder.

[…]

Dekningen som er presentert er basert på teoretiske beregninger, og dekningen og hastigheten som oppleves kan variere fra det som indikeres på kartet. Dekningen kan variere blant annet som følge av antallet personer som ringer og surfer samtidig i det aktuelle området.

[…]

Slike beregninger antar jeg gjøres basert på basestasjonenes plassering og høyde, senderstyrke, samt en terrengmodell (og helt sikkert flere parametre). Uansett vil det alltid være tilfelle at slike teoretiske beregningsmodeller vil være en tilnærming til sannheten, og dermed mer å se på som en pekepinn enn en fasit. I tillegg vil jo dekninga også kunne variere ut fra antennestørrelsa i telefonen (som jeg har skjønt har blitt mindre med årene, da det er flere komponenter enn i gamle – dumme – telefoner?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Jeg opplever at min over 10 år gamle samsung xcover knappetelefon har mye bedre dekning enn min iphone Xr og 14. Jeg har telenor bedrift og tvillingsim.

Ja smart telefon er ikke altid så veldig smarte :-) Kan være lurt å endre på instillingene på telefonen til feks kun bruke kun 4G/3G/2G i stedet for 5G/4G/3G, da mobilen vil heller foretrekke å være på 5G i stedet for 4G, selv om 5G dekningen er elendig. Bruker aldri 5G på mobilen, da jeg ikke har behov for høy hastighet eller har behov for laste ned TB på mobilen. 

Jeg tenker også at dekningen som trådstarter viser til, vil være bedre i området om du er der i oktober i stedet for juli :-) Få basestasjoner og mye folk i terrenget i felles ferien :-) :-) Opplever selv dårlig dekning hjemme og på jobb nå i juli, kontra juni og mai. Tipper det har med alle bobilene og turistene som kjører forbi. Jeg har også telenor bedrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det nok ikke mer enn et titalls antall telefoner i området, så jeg tror ikke det hadde med det å gjøre. Det var heller ikke «dårlig» kontakt med basestasjon, det var null. Måtte opp noen hundre høydemeter mot Finse før det ble noen forsiktige streker i displayet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikkje ein eigen basestasjon ved Rembesdalsvatnet, i så fall hadde du hatt god dekning. Den basestasjonen som kan sende eit og anna signal opp i området, er nok i bruk av mange nedved fjorden ein plass, kanskje eit heilt cruisskip fylt med mobiltelefonar.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.