Gå til innhold
  • Bli medlem

Forurensning i høyfjellsvann -- hva slags forurensning?


kbruaz

Anbefalte innlegg

Jeg var nylig på telttur ved et vann på høyfjellet her på Nordvestlandet, ca 860 moh. Jeg har overnattet der minst femten netter før, så jeg har svært god kjennskap til vannet og det omkringliggende terrenget. Det fins ingen hytter eller naust ved dette vannet, og eneste tegn på sivilisasjon er kraftlinjen som går like ved, og en liten åpen hytte et kvarters gange derfra. Det var fortsatt en del is og sørpe på vannet, for det ligger inneklemt mellom høye og bratte fjell som er nordvendte. 

Fasongen på dette vannet er ganske rund, men det har 1 "spiss" vik ikke langt fra utoset. I denne vika hadde det hopet seg opp store mengder forurensning på overflaten, og jeg fant i tillegg en død fisk som lå og fløt der, innerst i vika, like innenfor den tetteste konsentrasjonen av den skittenhvite substansen (som også inneholdt store mengder døde insekter). (Ingenting tydet på at fisken var håndtert av mennesker.) 

På tidligere turer har jeg aldri opplevd i nærheten av slike mengder forurensning i denne vika. Jeg har kanskje sett tendenser til det, men i år var det helt ekstremt. (Jeg har også sett svake tendenser til lignende forurensning i et annet lokalt vann her nå i år.) 

Det jeg lurer på er hva denne forensningen består av? Som sagt finnes det ingen hytter, naust eller båter ved dette vannet, og det blir sjelden besøkt av mennesker. (Legger ved noen bilder av forurensningen, samt et oversiktsbilde og et av den døde fisken.) 



357314670_834552404634602_4479441579553468047_n.thumb.png.a50cd276ace37b3bff3936ec8249b73f.png360132125_6852824094760447_281420151575037063_n(1).thumb.jpg.b1cc179869f59b15cf1350f5242ac302.jpg360037731_974396866942559_557959730918035158_n(1).thumb.jpg.e98b3ee7eeb6ba4f2bea4ade96bbf4fd.jpg360134290_1344957623069663_8340860334373156335_n(1).thumb.jpg.3f808558bf8f4dbe962ce2e4324de48f.jpg 

360127077_955965625657427_2296956224095640030_n (1).jpg

Endret av kbruaz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sannsynligvis ikke forurensing.
 

Skummet er skum som dannes naturlig pga smelting og bølgeskvulp.

Fisk dør også ofte under isen pga oksygenmangel i kaldt vann eller at det bunnfryser der de står.

Og det er også isløsing i vannet. Så fisken kan ha vert død i månedsvis men kommet til overflaten etter at isen gikk. Kanskje den har blitt liggende inne i selve isen, eller at innsekter har vert fraværende pga det kalde vannet og mangelen på oksygen.

 


 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg kan det være pollen fra skogen lengre ned, som har blåst med vinden innover fjellet. Det kan godt være fra pollenspredning tidligere på våren som har lagt seg på snøen på isen. Når isen smelter så vil vinden kunne drive pollen i overflatevannet inn i vika. Når det gjelder insektene så har nok det og en naturlig forklaring. Det kan være døde insekter som har fjoråret som har ligget frost i isen, eller som har død oppe på breen og føres ned av smeltevannet. Mange insekter har også kort levetid. Ligger de og flyter i vannflaten så vil også døde insekter blir ført av vinden inn i vika. En annen mulighet er at algesuppen er så klissete at noen blir sittende fast og dør i den.

Et par lenker:
https://www.statsforvalteren.no/vestland/miljo-og-klima/forureining/nar-forureining-har-ei-naturleg-forklaring/
https://www.yr.no/artikkel/hva-er-det-hvite-sloret-pa-vannet_-1.13535861

Legg merket til skyene med pollen i denne nyhetsartikkelen fra NRK:
https://www.nrk.no/trondelag/ekstreme-mengder-pollen-i-trondelag-skyldes-blomstringsar-for-gran_-hoye-temperaturer-og-godt-vaer-1.15521425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (54 minutter siden):

Skummet er skum som dannes naturlig pga smelting og bølgeskvulp.


Smelting og bølgeskvulp er det jo hvert eneste år der oppe, men det er altså kun i år jeg har opplevd denne hvite substansen som flyter på overflaten. (Jeg har vært der på samme tid av året også i tidligere år.) 

Det kan godt hende det er pollen, men litt rart at det er så veldig mye mer pollen i år enn alle tidligere år jeg har vært der. 

Litt malapropos kan jeg jo si at jeg, som pollenallergiker (gress og bjørk), syns det er pussig at jeg noen dager opplever svært kraftig allergi, hvorpå jeg sjekker pollenvarselet og ser at det angivelig er null spredning av pollen i fylket den aktuelle dagen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, kbruaz said:


Smelting og bølgeskvulp er det jo hvert eneste år der oppe, men det er altså kun i år jeg har opplevd denne hvite substansen som flyter på overflaten. (Jeg har vært der på samme tid av året også i tidligere år.)

Jo, men forholdene trenger ikke å være like fordi om. Det kan feks være at snøen rundt akkurat hadde smeltet, eller at det er mer jord som har kommed ned i vannet enn vanlig under smeldingen.Eller at det rett og slett er et skikkelig pollenår.

 

For min del så hadde dette året vert veldig vått og kaldt med snøsmelting som er senere enn normalt. Så det kan være at feks mye har skjedd på kort tid kombinert med vind og at det derfor har dannet seg skum.

 

Jeg har i alle fall ofte sett slikt skum rundt om kring, gjerne hvis elver feks er brune og har mye jord i seg.

 

Denne nettsiden nevner også at skummet blir liggende lengre hvis vanntemperaturen er lavere: https://www.meteorologiaenred.com/no/Sjøsprøyt.html

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å se ut fra bildene, men for meg fremstår dette som pollen som ligger på vannet. Det får jo gjerne en gul/lysegul sandaktig farge, og veldig fine støvpartikler. Én død fisk trenger ikke nødvendigvis å ha sammenheng med dette, den kan ha dødd av et utall naturlige årsaker. Om det derimot hadde vært opptil flere døde fisker i samme vannet kunne man begynt å se etter en sammenheng her, men personlig synes jeg det blir litt for tynt grunnlag å konkludere med at det er en sammenheng. Det kan være, men sannsynligvis ikke, for da ville det nok vært et større omfang av fiskedød i vannet er min påstand. Skal prøve å huske å forhøre meg med noen fiskebiologer over ferien, de har nok enda bedre peiling på hvor mye som skal til før fisk dør på grunn av forurensninger/dårlig vannkvalitet. Ut fra det jeg vet om ørreten, så er det oksygeninnhold i vannet den er mest sensitiv for.

Ellers, angående skum som det har blitt nevnt en del om, så oppstår ikke dette i "rent" vann selv om det blåser. Man kan få såkalte skumtopper på bølger osv, men dette kommer av luftinnblanding, og forsvinner rimelig kjapt når lufta frigjøres fra vannet. Det vil altså ikke danne seg skum som blir liggende bare fordi at det blåser, man trenger noe mer inn i miksen for å få det til å skje. Om du kjører full hastighet på mikseren på kjøkkenet med litt vann vil du se det samme, luftboblene forsvinner kjapt. Litt på samme måte som at man trenger små partikler som vanndampen kan kondensere på (kondensasjonskjerner) for at skyer skal kunne oppstå, noe å "feste seg på". Såpe for kjøkkeneksperimentet for eksempel, da vil ikke skummet forsvinne like kjapt. Anbefaler å (skum)lese notatet Hvorfor skummer vannet i Akerselva (og andre elver) av og til? som ligger på Vannforeningens nettsider, skrevet av seniorforsker Dag Berge i Norsk institutt for vannforskning (NIVA) i 2011, hvor han tar for seg dette temaet.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tror også på pollen. Kommer man til rett sted til rett tid kan det bli seriøst mye pollen, og hvis det har blandet seg litt med sørpeis så kan jeg se for meg at det kan se akkurat slik ut som her:)

Hvis der var forurensing som drepte fisk, så hadde du sikkert sett mer enn 1 død fisk også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.