Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped liggeunderlag, Ultra eller Dura


Anbefalte innlegg

Hei.

Hva tenker dere om Ultra vs Dura for turer om vår, sommer og høst på fjellet.

Ser at Dura er tyngre, men mer solid. Men er det verdt å dra på den ekstra vekta for litt bedre holdbarhet?

Noen som har prøvd begge som kan komme med noen synsinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et dura og et winterlite. Dura er bare brukt som ammestol med chairkit så langt, men liggekomforten blir ganske lik. Vet ikke hvordan stoffet på ultra er, men winterlite var en oppgradering fra en eldre ultralight jeg reklamerte på. Har brukt ultralight (som tilsvarer ultra nå) på varm vintertur. Gikk fint. 

Hvordan er tiltenkt bruk? Må nok ha et ultra når jeg en gang i fremtiden får med ungene på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å bruke det i telt på turer i fjell og skog om våren ,sommeren og høsten. Det skal bæres på rygg så vekt er jo viktig. 
Men samtidig er det jo kjedelig om underlaget ryker midt på vidda. 
 

fra før av har jeg en UL7, sikkert 10 år gammel modell. Den har virka greit, men i fjor så gikk den ene kanaldeleren opp så jeg fikk en stor grillpølse ved siden av de små wienerpølsene. Heldigvis var det helt på siden, hadde det vært midt på så måtte jeg kassert det. 
 

så da tenker jeg at om de nye ultralette underlagene er like svake så må jeg kanskje vurdere et som er litt mer holdbart. Men er Dura så mye mer robust at det er verdt økning i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Øystein_ said:

Jeg tenker å bruke det i telt på turer i fjell og skog om våren ,sommeren og høsten. Det skal bæres på rygg så vekt er jo viktig. 
Men samtidig er det jo kjedelig om underlaget ryker midt på vidda. 
 

fra før av har jeg en UL7, sikkert 10 år gammel modell. Den har virka greit, men i fjor så gikk den ene kanaldeleren opp så jeg fikk en stor grillpølse ved siden av de små wienerpølsene. Heldigvis var det helt på siden, hadde det vært midt på så måtte jeg kassert det. 
 

så da tenker jeg at om de nye ultralette underlagene er like svake så må jeg kanskje vurdere et som er litt mer holdbart. Men er Dura så mye mer robust at det er verdt økning i vekt?

Da har du samme problem med ditt UL som jeg fikk i 2018. Tror det ble kjøpt i 2014. Kan hende exped fortsatt annerkjenner reklamasjon på det (?). Var et kjent problem en periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, fjellrypa said:

Jeg har en Downmat, der dunen har flyttet litt på seg. Dette var ikke reklamasjonsgrunn, så jeg må slite med det. Er det noen som vet om det er forbedret i de nye (fortrinnsvis Ultra)?

Nettopp pga dette og generell pusing nødvendig for dun har jeg heller en Synmat 7-matte fra Exped og angrer ikke på valget 😎 Holder meg varm i massevis på vinterturer.

Det tilsvarer vel Versa-serien av de nye modellene? Opplever i hvert fall trekket på matten som svært robust også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt så har alle modellene syntetisk fyll for de med lavere R-verdi, også har de med høyest R-verdi dunfyll.

Jeg tenkte å kjøpe en med syntetisk fyll siden jeg ikke har tenkt til å ligge ute i 40 blå(enda ihvertfall).

Så blir det sikkert Ultralightmodellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ikke stor forskjell på Versa og Dura vektmessig. Jeg sammenlignet LW-størrelsen. Versa 5R LW veier 1090 gram (R-verdi oppgis til 5,2) og Dura 5R LW veier 1045 gram (oppgitt R-verdi 4,8. Så hva er egentlig forskjellen? 190 kroner i prisforskjell pr. nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.