Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifeller som klabber


Øystein_S

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg nye Åsnes syntetiske skifeller (langfeller) i fjor. Brukte dem over Jostedalsbreen i pinsa. De klabba noe utrolig. Trodde jeg ble kurert for skifellebruk for godt, men de ligger da der.

Hvordan kan jeg behandle disse skifellene slik at de ikke klabber? Er det mulig?

Har hørt at det finnes impregnering, har også hørt at vanlig glider kan funke. Gode tips mottas med takk!

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Silikonspray varer overraskende lenge, og det er enkelt å spraye på etter behov. Du kan faktisk løse et helvetes problem på få minutter. Du må selvsagt børste godt bort snø som sitter fast før du sprayer. En liten snøbørste er kjekk å ha. Pass bare på at fellene sitter godt limt til skiene når du sprayer og at det ikke finnes glepper. Får du silikonspray på limsiden kan det føre til at limet blir inneffektivt. Ikke spray dem når de er klistret til plaststrimlene, for det er ofte mye glepper mellom fellene og plasten. Jeg har brukt å spraye mine hjemme før skituren og har vel aldri hatt behov for å etterspraye på selve turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en voks som du smører på, kjøpes på sportsbutikken, den er ikke dyr heller.

Denne voksen virker ofte ganske bra.

Klabbing på fellene oppstår ved spesielle temperatur og føreforhold.

Utover i mars - april, når det er mildt nede og fremdeles kald snø i høyden, så oppstår gjerne dette problemet ett eller annet sted underveis.

Klabbene blir da ofte store som mjølkekartonger under skia, og større med breiere ski såklart, det som virker best da er å bare gi blanke og gå videre, de faller av når de bare blir store nok, og så bygger det seg opp på nytt igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart Svein, bortsett fra at de færreste av oss tar seg råd til å investere i to sett med bamseskifeller pga prisen, i tillegg så veier de like mye som et par pinnski.

Virker dett forresten? Har du prøvd? Vil tro det fremdeles vil klabbe om man bommer på felletemperatur og tidspunkt for bytte.

Jeg har god erfaring med den antiklabbe-voksen, den virker ikke så verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd?

Ja jeg har prøvd, men gjør det ikke så ofte, som oftest så sliter jeg med kladdingen... :D Jeg har et par 50mm som er greie å bruke i våt/kram snø, når jeg kommer over grensen for tørrsnø skifter jeg til 67mm som jeg vanligvis bruker (skiene mine er vel ca 85mm på det smaleste). Et par 50mm verken koster eller veier så mye, legger du de i S-form under skia går det greit om ikke det er styggbratt :D Selv på "bamseski", kram/våt snø gir jo mer motstand/feste enn tørr snø.

Klart skifter du for tidlig så suger fellene fuktighet. Hvis ikke blir det som å ellers starte i tørrsnø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fellevoksen virker veldig bra, det er nå bevist.

To av oss hadde smurt med voks før turen dagen før, ingen problemer med klabbing.

Alle andre var plaget med klabbing fra rundt 1200 hm og oppover helt til topps.

Fellevoksen har merke Montana, er rød, koster lite, er enkel i bruk, og, virker tydeligvis utmerket.

Med andre ord, problemet er løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ jeg er fan av er kortfell og langfell. Der du vil ha gli bruker du kortfell, og der det er veldig bratt går du over på langfell. Kortfell har naturlig nok mindre areal å la det klabbe på, også har man i hvert fall noe å bytte på. En annen ting jeg liker er å snu skia opp-ned ved lunsj, gni av vannet og la de tørke litt på skia. Hjelper faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte 3 par feller med på tur. Et par smale (35mm) på innmarsj, gir mye mindre motstand. På våt snø funker de bra i moderat stigning.

Skia mine er 10-11 cm i endene, og snaue 7 på midten. I tillegg har jeg et par gamle og et par relativt nye 60 mm. De gamle bruker jeg på våt og skitten snø, de nyeste på tørrsnø, eller visst limet gamlefellene streiker....

Vet ikke prisen på denne fellevoksen, men det går jo an å gni inn vanlig glivoks også....det funker.

......og -RM, lunsjen den tar vi på toppen :lol:8);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......og -RM, lunsjen den tar vi på toppen :lol:8);)

Men du vet, på *mine* turer går det så ekstremt fort ned igjen at hvis vi skulle spist lunsj på toppen hadde vi ikke orket middag når vi kom ned vettu 8) Det har sikkert sine fordeler å spise på toppen, verste delen av turen jeg vet om er å gå på ny motbakke rett etter lunsj :o (det svir i lårene!) Går ikke 7 timer+ uten å spise heller, og har man først satt seg kan en godt snu skien og tørke av den litt. Og grave ut benk, koke vann, ta på mer solkrem osv osv.. Alltid fint på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.