Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda på tvers, med noe tilrettelegging?


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en stund vurdert å prøve meg på det som for min del vil være en større "ekspedisjon". Folk er jo ulike, har ulike mål og ditto forutsetninger. Dette er mine.

Utfordringene er en knirkete hoft og et skranglete kne, noe som medfører at mine dagsetapper må være kortere, og at det kan bli full stopp for dagen før man eventuelt har kommet frem til en hytte. Så et telt i sekken, i en lettest mulig sekk, og kortere distanser per dag, er tilrettelegginger som jeg må gjøre. Heldigvis skal jeg ha "pakk-kjerringa", som er langt seigere per kilo kroppsvekt, med på turen, og vi deler da byrden av mye av utstyret.

Etter å ha overvært en forelesning fra en spesialist i fjellmedisin om det å kunne klare seg selv, ønsker jeg om å planlegge for å kunne komme meg selv ut av naturen. Uhell kan skje, og det kan man ikke noe for, men jeg vil forsøke lage en rute hvor det å avbryte ikke innebærer luftambulanse og likende, det ville vært flaut..

Jeg har lyst til å krysse Hardangervidda fra øst til vest på sensommeren 2024. Dette virker til å være mye lettgått terreng, i forhold til andre mulige områder, og hvor det er mulig å forsyne underveis. 

Jeg skal ta turen innom DNT og snakke med dem om hytter, ruter og likende. Men jeg tenkte og høre med dere som har kjennskap til vidda og som kanskje har gjort noe likende selv, om det er noen ting jeg bør vite om, tenke på, gjøre, unngå osv. Alt mulig av nyttig informasjon egentlig.

Vi tenker sette av god tid, dvs ferieuker, gå mellom hytter for både forsyninger underveis og overnatte, men også bo i telt underveis. Og helst følge en rute som er innenfor en dagsmarsj fra en hytte med tilgang til vei. Avreisested er ikke så vesentlig, og vi må ikke gå den aller lengste mulige veien, men vi vil gjerne ende opp ved Trolltunga som finale på turen.

Sekkene vil ha typisk utstyr for sommerfjell i Norge, og et par dager med mat.

Hva bør jeg vite og eller tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ofte rundt 20km mellom hyttene på vidda, og du kan være enda lenger fra bilvei. Dagsmarsjer på 10km vil derfor være helt ok om man planlegger annenhver natt på hytte og i telt for eksempel. Fra en eller annen plass i øst og bort til Sandhaug er det stort sett "flatt" (for en vestlending). Om du går fra Mårbu eller Tuva starter du greit inne på vidda og spaserer uthvilt første dag i greit terreng. Etter Sandhaug blir det litt mer spenning, selv om Litlos er et naturlig mål blir terrenget mer kupert og ligger lengst fra bilvei. Det er alltids mulig å gå lenger nord forbi Hadlaskard og Torehytten (bonus er at man da passerer Hårteigen), før du går videre til Tyssevassbu.  

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (1 time siden):

Det er ofte rundt 20km mellom hyttene på vidda, og du kan være enda lenger fra bilvei. Dagsmarsjer på 10km vil derfor være helt ok om man planlegger annenhver natt på hytte og i telt for eksempel.

Det er tanken. Har ikke undersøkt hvor mange netter dette kan bli, men vi har anledning til å sette av den tiden det eventuelt tar. Klarer som oftest en mil helt fint, avhengig av terreng da. Har gått litt i fjell, men ikke over 1 uke og alltid med telt. Dagsetappene til DNT er akkurat litt for langt for meg, opp til 15 km nogenlunde lettgått terreng går greit. Men noen ganger blir det lengre, andre ganger kortere, det er litt utfordrende å planlegge for.

Fiskepadde skrev (1 time siden):

 Etter Sandhaug blir det litt mer spenning, selv om Litlos er et naturlig mål blir terrenget mer kupert og ligger lengst fra bilvei. Det er alltids mulig å gå lenger nord forbi Hadlaskard og Torehytten (bonus er at man da passerer Hårteigen), før du går videre til Tyssevassbu.  

Med "spennede" menes kupert, utfordrende, vanskelig, bratt osv, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Chirsbom said:

Det er tanken. Har ikke undersøkt hvor mange netter dette kan bli, men vi har anledning til å sette av den tiden det eventuelt tar. Klarer som oftest en mil helt fint, avhengig av terreng da. Har gått litt i fjell, men ikke over 1 uke og alltid med telt. Dagsetappene til DNT er akkurat litt for langt for meg, opp til 15 km nogenlunde lettgått terreng går greit. Men noen ganger blir det lengre, andre ganger kortere, det er litt utfordrende å planlegge for.

Med "spennede" menes kupert, utfordrende, vanskelig, bratt osv, eller?

Det finnes en del videoer på YT fra området rundt Litlos. TheEsfro (på YouTube) fisker en del deromkring. Får egentlig best inntrykk av å se selv og sammenligne med hva man er kjent med fra før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De betjente hyttene har begrenset med mat for salg. Tror de hadde noen poser real turmat på Sandhaug, ellers var det mest chips, sjokolade, og brus ettersom jeg husker. Men det er hhv. 14 og 10 år siden jeg har vært der. Kanskje ta en telefon til de du tenker å proviantere hos.

Vidda er ellers forøvrig lettgått. Bortsett fra de bratte fjellsidene i sørvest kan man omtrent traske som man vil. Hvordan kneet ditt er vet jeg ikke noe om. Jeg gikk fra Sandhaug til Haukeli med nesten 50kg i sekken. Siste dagsetappe på 26km mørbanket bena mine så jeg gikk hjulbeint i en uke etterpå. Etter det har jeg aldri pakket tungt igjen 😅

Motbakkene på vidda er korte hvis de er bratte. De fleste er slake og lange. På øst og midtpartiet savnet jeg fjell. Husker jeg siterte ringenes herre til turkompisen. Mountains Gandalf, i want to see mountains again!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Chrisbom. 

Kult å se at du planlegger så åpent og med sånn tidshorisont. Er brennsikker på at du får en flott ekspedisjon. Jeg har gått vidda både langs og på tvers, og med bakgrunn i det du skriver i meldingen din så tenkte jeg å komme med noen generelle betraktninger. 

Sånn helt overordnet sett blir Hardangervidda mer og mer "gaupete" og bratt jo lenger vest du kommer. Så med det i mente og at du beskriver et kne som skrangler litt som du sier så ville mitt første innspill til vurdering være å unngå å gå lange bratte etapper nedover. Jeg har eksempelvis gått fra Kinsarvik til Stavali, og hvis jeg hadde et kne som kranglet, og jeg måtte velge så gikk jeg heller opp enn ned en slik stigning. Mitt beste tips med henblikk på dette er altså å unngå dette i størst mulig grad når du velger rute, bratte lange nedoverbakker altså. 

Jeg leser også at du ønsker å ende opp på Trolltunga på turen din. Dette er absolutt ikke noe forsøk på kullkaste alle planene dine her, men kan det være et alternativ å gå fra nord til sør eksempelvis? Mye av moroa er jo å planlegge disse turene og dersom du skulle finne nord-sør interessant kan et tips være å se på aksen RV 7 som et startpunkt for turen og så ta sikte på enten Rjukan eller Haukeliseter i sør. Da har dere et digert nettverk av stier og hytter å boltre dere med. Det er jo lov å gå litt på kryss og tvers også. Skulle dere eksempelvis velge å ta turen mot Rjukan så er det også muligheter for båttransport mellom slagene også. Et "cruise" fra Mogen og ut er sikkert en kjempeopplevelse uten at jeg har forsøkt det selv og således skal være litt forsiktig med nebbet her. For egen del gikk jeg fra Finse til Rjukan sist sommer og synes det var en flott avslutning med Krossobanen ned til Rjukan. 

Håper uansett at du/dere får en knalltur uansett hva rutevalget blir.

Med vennlig hilsen

Lars

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger siste taler: nord-sør er mer i takt med hva du skisserer. Det er i vest det er verst. På en slik rute med utgangspunkt i Finse, så vil du nok helst unngå Helvetesnutene (stien der er ikke så gal, men et par punkter hvor kranglete understell nok ikke er ideelt), og stien sørover fra Rembesdalsseter går gjennom en steinur som ikke er god uansett hva du kommer med.

Ellers er det stort sett på det jevne. Bakker, men ingenting bratt eller kronglete. Med tanke på mulig avbrytelse, så har du da Mårbu som en god nødventil. Litt over halvveis, full bevertning og båt til Synken og bilvei. Når alt går som smurt, så kan du stå på Mårbu og legge til tre-fire dager via Lågaros, Mogen (ny båtforbindelse) og Kalhovd videre til Rjukan. Krossobanen er fin, men Ryes vei går pent nedover i krappe svinger hvor du får godt tid til å være glad for at det ikke går rett ned eller opp som stien gjør på andre siden.

Uansett, se godt og grundig på hva dere skal pakke i sekkene: pakk nå og se hvordan det blir. "Typisk utstyr" er tungt og selv om din bedre halvdel er med, så er det grenser selv for henne. Dere trenger ikke å løpe avsted og investere i topersonerstelt på 1 kg, men gå over utstyrslista (som dere selvsagt har laget), og spør om dere virkelig trenger den og det og hva det nå er...

I dine sko ville jeg nok gått med mat for tre-fire dager. Med det, så skal du kunne evakuere deg selv, også med korte dagsetapper.

En gåstav eller to er ikke dumt: avlaster litt og hjelper med balansen.

Tror du har et utmerket utgangspunkt i hvordan du ser på ekspedisjonen, så turen blir nok minneverdig :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Grimner said:

Følger siste taler: nord-sør er mer i takt med hva du skisserer. Det er i vest det er verst. På en slik rute med utgangspunkt i Finse, så vil du nok helst unngå Helvetesnutene (stien der er ikke så gal, men et par punkter hvor kranglete understell nok ikke er ideelt), og stien sørover fra Rembesdalsseter går gjennom en steinur som ikke er god uansett hva du kommer med.

Ellers er det stort sett på det jevne. Bakker, men ingenting bratt eller kronglete. Med tanke på mulig avbrytelse, så har du da Mårbu som en god nødventil. Litt over halvveis, full bevertning og båt til Synken og bilvei. Når alt går som smurt, så kan du stå på Mårbu og legge til tre-fire dager via Lågaros, Mogen (ny båtforbindelse) og Kalhovd videre til Rjukan. Krossobanen er fin, men Ryes vei går pent nedover i krappe svinger hvor du får godt tid til å være glad for at det ikke går rett ned eller opp som stien gjør på andre siden.

Uansett, se godt og grundig på hva dere skal pakke i sekkene: pakk nå og se hvordan det blir. "Typisk utstyr" er tungt og selv om din bedre halvdel er med, så er det grenser selv for henne. Dere trenger ikke å løpe avsted og investere i topersonerstelt på 1 kg, men gå over utstyrslista (som dere selvsagt har laget), og spør om dere virkelig trenger den og det og hva det nå er...

I dine sko ville jeg nok gått med mat for tre-fire dager. Med det, så skal du kunne evakuere deg selv, også med korte dagsetapper.

En gåstav eller to er ikke dumt: avlaster litt og hjelper med balansen.

Tror du har et utmerket utgangspunkt i hvordan du ser på ekspedisjonen, så turen blir nok minneverdig :)

 

Ville personlig ikke gått fra Finse om understellet var i dårlig forfatning, bedre å begynne på Haugastøl (eller Tuva) for en nord til sør tur. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (16 minutter siden):

Ville personlig ikke gått fra Finse om understellet var i dårlig forfatning, bedre å begynne på Haugastøl (eller Tuva) for en nord til sør tur. 

Henger meg på både Fiskepadde og Grimner her, gode tips og råd. Ser jeg var lite presis med tanke på turen sørover fra Finse og anbefaler heller ikke denne med nøyaktig samme argument som Fiskepadde. 

Jeg tror jeg hadde brukt god tid på UT.no/kart og lekt med forskjellige varianter av ruter. Hvis vi later som Rauhelleren er midt på Hardangervidda, så er det så lettgått som man får det fra RV7 og ned hvis du tar utgangspunkt fra steder som eksempelvis Haugastøl som nevnt, Halne, Fagerheim eller Ustaoset for å nevne noen flere alternativer. Her inne kryr det av flotte turer og opplevelser. Det å planlegge med å komme seg selvstendig ut av naturen er jo kjempebra. På den annen side, og siden så langt jeg forstår,  dette er en av de første langturene, så kan det være verdt å tenke på gode exit-strategier også. Derfor ville jeg synes at det er fint å starte "midt på vidda". Da er det aldri superlangt til verken Halnefjorden der man kan få båtskyss opp til Halne Fjellstove ved RV7, Mårbu der man kommer seg med båt helt til Stryken ved Kalvhovd som også Grimner skriver om. Eller ned til Mogen som jeg skrev litt om innledningsvis. 

Kanskje å bruke tur #1 som en prøvetur med litt ekstra godt sikkerhetsnett, så har du det i erfaringsbanken og kan justere neste tur med bakgrunn i erfaringene du gjør deg.

Med vennlig hilsen 

Lars

 

P.s: Forslaget til Grimner om gåstaver er et knalltips spesielt i lys av et kranglevorent kne. 

Ds

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.