Gå til innhold
  • Bli medlem

Usikker på om tauet ble ødelagt trenger tips!


Neo88

Anbefalte innlegg

Hei. På søndagen var jeg og en venn å klatra i en liten lokal klatrevegg. Hun prøvde en vanskelig rute og tok et fall på led før hun fortsatte til toppen. Når hun kommer ned ser vi at knuten har strammet seg så mye at tauet så litt flat ut noen steder. Etter 15 min med strev klarte hun endelig å få opp knuten. Har tatt mye lengre fall før uten at knuten ble så stram.

 

Det jeg lurer på er om tauet ble ødelagt av fallet siden det opplevdes flatt ut i knuta. Husker ikke om det fottsatt var det etter vi tok knuten opp fordi jeg tenkte ikke over det der og da og sjekket ikke. 

Har vurdert å sende melding til en i klubben som kan sjekke tauet, men er usikker på om jeg overrragerer. Har ikke vært mye i klubben før og skal ikke tilbake så ønsker ikke være irriterende. Men er vikitgere for meg at ingen skades så hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert greit å få dem til å ta en sjekk, men som klatrer er det faktisk du som best vet hva tauet har vært utsatt for og som bør kunne foreta en sjekk før og etter klatring. Det er jo også sånn at tau har ulike specs ut fra type tau og produsent, og det er ikke dermed gitt at du får riktig svar fra de som sjekker ut og ikke minst så er alle tau specet ut fra et maks antall fall med høy fallfaktor før det er å betrakte som uaktuelt for led bruk. Dette går på elastisitet og evne til å ta opp fallkrefter. Dette er svært vanskelig å vurdere og er i realiteten noe som eier av tauet må loggføre for egen oversikt. Det er heller ikke mulig å si noe om hvordan du selv har brukt tauet, har det ligget i jord og sand kan det ha kommet mange små slipepartikler inn forbi strømpa, men ingen kan ved kun visuell inspeksjon si noe om det. Du finner mye om dette på produsent sidene og på youtube, men vedlagt en start på en enkel inspeksjon.. gitt at du har kontroll på andre elementer rundt sikker håndtering av tau.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.