Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen damer her med erfaringer med Helsport Spitsbergen sovepose


elisabethh

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer investere i en Helsport Spitsbergen sovepose da jeg har noen planer om litt tøffere vinterturer fremover de neste årene.  Men jeg er litt redd for at den er for lang, at det blir for stort varmetap i enden av den.  Noen damer som har erfaring med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har ikkje erfaringar med nett denne soveposen, men har erfart at for stor pose til meg når det er skikkeleg kalt gir varmetap. 

Men det kjem no an på kor lang ein er og kor brei ein er. Eg er 166 cm og middels bygd, og ville personleg ikkje gått for ein sovepose av denne storleik. 

Men kanskje har dei han inne i ein butikk slik at du kan prøveligge? Då kjenner du det aller best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den posen er på knallgodt tilbud nå, på Helsport sin Outlet. 

Jeg valgte damemodellen av Helsport Rago Extreme fordi jeg syntes herremodellen var for lang for meg (jeg er 164cm). Og tenker å bruke en tynn syntet-pose utenpå om det blir kaldere enn den posen alene klarer. Jeg synes to-poseløsninga er så god (fukt samles i den ytterste, lettere å tørke) at jeg heller velger dét enn én veldig varm dunpose. Det er kanskje en ting å ta med i vurderinga. Edit: Spitsbergen har jo toposeløsning, ser jeg ja. Men poenget mitt er altså at du kan lage et selv også, med en annen pose (som passer lengden din).

Men om du går for Spitsbergen-posen; kanskje det funker å legge (tørre) ekstraklær nederst i bunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det tilbudet jeg har sett ja 😉

Rago Extreme er også et alternativ, men jeg er litt skeptisk til dun mtp kondens/ fukt. Jeg har også tenkt på muligheten for en "billig" syntet-pose til å ha utenpå ja, både for fukt og for å få et par ekstra grader. 

Har nå en vinterpose fra Helsport som er dame-størrelse på, som jeg er veldig fornøyd med mtp størrelsen. Har vanlig lengde i 3-sesongsdunposen min, og når den er på grenseland mtp temperatur så merker jeg at det er kuldedap i fotenden av den. Derfor jeg er litt skeptisk til vanlig lengde. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elisabethh skrev (17 minutter siden):

Akkurat det tilbudet jeg har sett ja 😉

Rago Extreme er også et alternativ, men jeg er litt skeptisk til dun mtp kondens/ fukt. Jeg har også tenkt på muligheten for en "billig" syntet-pose til å ha utenpå ja, både for fukt og for å få et par ekstra grader. 

Har nå en vinterpose fra Helsport som er dame-størrelse på, som jeg er veldig fornøyd med mtp størrelsen. Har vanlig lengde i 3-sesongsdunposen min, og når den er på grenseland mtp temperatur så merker jeg at det er kuldedap i fotenden av den. Derfor jeg er litt skeptisk til vanlig lengde. 

 

Har både hatt Rago extreme, og nå fått meg Spitsbergen som vinterpose, men fikk dessverre ikke testet denne i vinter. 
Rago Extreme har fungert fint ute under klar åpen himmel i fjellet i ca 12-15 minus. Jeg opplevde dette som grensen der jeg føler meg trygg og komfortabel, men da har jeg ingen ekstra buffer om det skulle bli fukt. 
Spitsbergen oppleves som betydelig mer velfylt og har absolutt mer å gå på. Skulle egentlig bare mangle, men opplever denne som tryggere mtp at det skulle oppstå cold spots og svikt i dunspenst. 
Begge er romslige poser, så fint plass til litt ekstra klær om man skulle trenge det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.