Gå til innhold
  • Bli medlem

Lagring av drivstoff til brenner og brannfare?


ost

Anbefalte innlegg

Hvordan oppbevarer folk ting som rødsprit, parafin og bensin til diverse brennere mellom tur?

Selv har jeg en bod i kjelleren der dette står, gjemt mellom andre malingsrester og andre løsemidler. Kona er, naturlig nok, lite begeistret for dette. Samtidig så er boden konstant kjølig året rundt, og det er ikke andre ting i rommet som kan forårsake brann. (Dvs, jeg har også verktøy der, men jeg vet ikke om at f.eks drillen skulle finne på noe tull av seg selv så lenge den ikke er koblet til strøm.) Funderer på å flytte brennerdrivstoffet ut i garasjen (carport), men der har jeg ikke noe lukket rom og funderer på om jeg skulle hatt en safe eller lignende det kunne stått i. Samtidig er jeg redd for at det da blir stående i mer eller mindre direkte sollys (innbiller meg at dette ikke er bra, men slik kan jeg lite om). 

Hva gjør folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gass skal vel aldri lagres i kjeller? Jeg har det meste stående i garasjen, men det hender primusflaska med bensin eller tennvæske blir med inn i boden. Gass står alltid ute i Garasjen. 

Jeg hadde kanskje skaffet meg et lite låsbart stålskap så det ikke står tilgjengelig for unger osv i en carport. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassbokser bør iallfall ikke ligge i kjellere eller underetasjer. Butangass er tyngre enn luft, så evt lekkasjer kan akkumulere uten å bli luftet ut og kan være ekstremt farlig. Stikker du ikke nesa ned i gulvet kan det være vanskelig å oppdage. Så god lufting er et must. Det har vært tilfeller med hus som har flyttet seg av grunnmuren pga butanbokser til turbruk som har lekket og eksplodert.

Endret av Hc.b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådene i tråden er gode! Hva folk gjør i virkeligheten er en annen sak, jeg fant mye rart i kjellerboden til min far når han ble borte.
Hvis vi tenker på oppbevaring av håndsprit så ..  nei ikke tenk på det , du blir bare redd.  Håndsprit er helt OK i trangia'n .

Jeg har en bod utendørs, så det løste seg lett for meg, men hadde jeg bodd i blokkleilighet så hadde det vel blitt ei kasse på verandaen med gass, og annet i boden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.