Gå til innhold
  • Bli medlem

Mumie vs klassisk liggeunderlag


banan

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter flere år hvor det har begrenset seg til dagsturer tenker jeg nå å ta opp igjen friluftsliv som hobby igjen, med overnatting.

Ettersom jeg har fått trøbbel med både dårlige knær og rygg må jeg tenke vekt på ustyret.

Akkurat nå driver jeg og ser på liggeunderlag, og ser det finnes «mumie» versjoner og sparer litt vekt på dette.

Men oppleves dette som smalt eller hva er deres erfaringer/anbefalinger.

 

Jeg ser etter underlag, typisk 3 sessongers underlag, rundt halvkiloen….

Tar gjerne i mot konkrete tips:-)

Er mann på 183 cm høy, ca 75 kg….

 

🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er nok veldig individuelt , hvordan man sover, men jeg som en bredskuldret mann på 180 har ingen problemer med å bruke mummyformet liggeunderlag, og jeg er typen som ligger på siden. 
 

Det er noen få gram å spare på mummy vs rektangulært men tror det handler mer om plass i telt å gjøre. Eksempelvis har noen telt skrående fotende i bunnduken, slik at to breie rektangulære liggeunderlag ikke fått plass, mens to mummyformede underlag får plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker oftest thermarest neoair xlite i Large. Er selv 180 og underlaget er 196*64*6,4cm og har mumiefassong. Jeg har div underlag både rektangulære og mumie og merker ingen forskjell på søvnkvalitet. Det viktigste for min bruk er at det er bredt nok og med 64 cm blir ikke armer, rompe eller knær liggende utenfor underlaget. Neoair xlite veier lite, pakker lite uten at det går utover søvnkvaliteten.

Leveres i str. Regular (som jeg syns er for smalt), regular Wide, Large og women

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her brukes både mumie (Thermarest NeoLite XTherm) og rektangulære (Exped DownMat 9). Fordelen til mumie er noe mindre vekt og pakkevolum, samt at man kan få in x antall liggeunderlag i et telt som skråner innover i innerteltet hvor man ikke får plass til like mange rektangulære uten at de må overlappe innerst. 

Hva som blir med på hver enkelt tur av Xterm/Downmat, L/LW og R størrelser påvirkes ut fra kroppstørrelse(r), plass i telt, temperatur, og kriterier for transport vekt/volum, osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellsport har meget god pris på Exped Ultra 3R Mummy LW nå, om du ikke allerede har sett det, hvis dette passer årstiden og bruken din.
Handlet dette selv tidligere i uken for å teste i et mindre 1P-telt kommende sesong. Er vant med Exped SynMat 7 UL LW, så blir spennende å teste ut det nye.
Bruker det og som 3-sesongs, er 186 høy og 85kg. Sover mest på siden.

https://www.fjellsport.no/merker/exped/exped-ultra-3r-mummy-lichen-lw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.