Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnifuel brenner urent?


Tomine81

Anbefalte innlegg

Hei! 🙂 Hyggelig å bli med i forumet! Jeg har en litt gammel Primus Omnifuel. (Ikke Omnifuel ll). Den ble kun brukt to-tre ganger da jeg kjøpte den for snart 15 år siden. Så har den dessverre blitt stående til nå.

Jeg syns den har litt vel gule flammer når den brenner, og lurer på hva dere mener..? Jeg tror jeg har gått igjennom og prøvd det som er å prøve. Men det er gjerne slik den skal brenne? Jeg legger ved en video, og håper noen kan hjelpe. 🤞😄🤞

Endret av Tomine81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kristoffer Sandnes skrev (13 minutter siden):

Sot på justeringsspindel? 

Jeg har skrudd den ut og tørket av den. Ikke noe rusk i de tre "glipene." Så du mener det kan se ut som den ikke brenner som den skal? Har også spylt igjennom med bensin. Prøvd annen dyse etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (20 minutter siden):

Jeg har skrudd den ut og tørket av den. Ikke noe rusk i de tre "glipene." Så du mener det kan se ut som den ikke brenner som den skal? Har også spylt igjennom med bensin. Prøvd annen dyse etc.

Jeg har omnifuel II, den kan brenne litt gult rett etter forvarming. Men når den er god og varm er flammen helt blå.

Jeg syns din ser ut til å brenne ganske gult, men har ikke eid eldre omnifuel. Er pumpa bra?

20220925_002257.thumb.jpg.097bc00259c78ebfc9c50c065b4ad67a.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (16 minutter siden):

Jeg har omnifuel II, den kan brenne litt gult rett etter forvarming. Men når den er god og varm er flammen helt blå.

Jeg syns din ser ut til å brenne ganske gult, men har ikke eid eldre omnifuel. Er pumpa bra?

20220925_002257.thumb.jpg.097bc00259c78ebfc9c50c065b4ad67a.jpg

Ja, tror det. I alle fall trykk 🙂 Eneste jeg syns er rart er at der hvor tuppen på justeringspendelen skal komme ut når du skrur den helt inn, der stikker det ut noe. Kan minne om en sånn rose du får på andre siden av veggen om du borrer deg igjennom veggen og presser for hardt på. Vanskelig å forklare. 😄 Jeg ser heller ikke pendelen komme helt ut. Skal prøve å ta et par bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (15 minutter siden):

Forsøk på å lage ei pil 😄

90777CF1-F6B0-4C67-822E-D9E82288F07A.jpeg

Ser messingen er litt rufsete etter maskinering/borring. Men litt rart om dette skulle lage så gule flammer. Brennerhuset er jo helt rent og fint.

Det brenner ikke ved siden av dysa? Slik at den ikke er helt tett? 

På filmen hadde omnifuel brunnet lenge eller er det rett etter forvarming? Hvis du lar den brenne noen minutter, endrer den seg da?

På omnifuel kom noen med et filter som sitter mellom slange og justeringsspindel, har du dette filteret? Isåfall kan du bare fjerne det.  For å fjerne det funker et liten skrue som skrues inni filteret å trekkes ut med tang. De har en tendens til å være vanskelig få ut.

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (På 29.1.2023 den 19.34):

Ser messingen er litt rufsete etter maskinering/borring. Men litt rart om dette skulle lage så gule flammer. Brennerhuset er jo helt rent og fint.

Det brenner ikke ved siden av dysa? Slik at den ikke er helt tett? 

På filmen hadde omnifuel brunnet lenge eller er det rett etter forvarming? Hvis du lar den brenne noen minutter, endrer den seg da?

På omnifuel kom noen med et filter som sitter mellom slange og justeringsspindel, har du dette filteret? Isåfall kan du bare fjerne det.  For å fjerne det funker et liten skrue som skrues inni filteret å trekkes ut med tang. De har en tendens til å være vanskelig få ut.

Hei igjen! Takk for svar! Beklager, fikk ikke svart deg mer i går. Visste ikke at det kun er lov til å poste svar fire ganger ila en dag. Måtte vente 24 timer. Jeg får skrive litt mer hver gang jeg poster da. 😄

Ja, jeg fjernet den pakningen forleden dag, etter å ha lest om det her inne. Men det ble ingen bedring etter det.

Nei, det er ingen lekkasje v. dysa som jeg kan se.

I videoen så hadde brenneren brent en stund. Jeg lot den også brenne en GOD stund, men ingen endring.

Kan for mye eller for lite trykk være en årsak mon tro?
Har som sagt ikke brukt brenneren noe særlig, så usikker ift hva som er nok trykk i flaska. Men trykk blir det i alle fall.
Men for mye trykk kan kanskje være en grunn også?

Jeg la merke til at den ene bensindysa fikk det som Memento Mori i en tidligere poste kalte "sektorsot"  hver gang jeg brukte den. (Se vedlagt bilde). Hva nå det betyr. 🙂 Så skiftet til ny dyse. Fikk ikke det på den, men ingen bedring med brenningen heller. Har også prøvd å skifte til ny bensin (Coleman). Aldri brukt annet enn Coleman på den. 

Tror jeg har prøvd det meste. Eneste jeg ikke har gjort enda er å demontere hele og rengjøre den. Så får evt. prøve det. Men syns det er litt rart mtp at den er brukt såpass lite. Husker at jeg syntes den brant litt merkelig da jeg kjøpte den for mange år siden også. Så leverte den inn til XXL, som testet den og ment den var ok.

Har jo skrudd ut justeringspendelen noen ganger.
Kanskje det er lurt å spyle igjennom med bensin hver gang den skrus ut? At det kan komme "spon" fra jengene som legger seg i veien? 

Frustrerende asså! Virker som det er mye trøbbel med disse Omnifuelene. Men det er gjerne likt med de fleste brennere.

Vurderte å kjøpe Omnifuel ll, men er blitt skeptisk til den. Hører en del negativt. Skulle ønske det var en multifuelbrenner for oss som ikke nødvendigvis er så interessert i brennere, men bare ønsker en stabil brenner som er lett å rengjøre. Og gjør friluftslivet litt mindre komplisert. 😄

Jeg spør gjerne litt dumt, men betyr ikke det at flammen er såpass gul at den ikke brenner rent, og er ikke da faren for kullos høyere? Eller går det heller mer på at effekten er dårligere? Jeg blir jo litt redd for å dra på telttur med denne brenneren når jeg er utrygg på den.

Forresten.  Når man pumpet, skal man da kjenne at det blir tungt å pumpe etterhvert? For det blir det aldri med pumpa mi. Det blir aldri tyngre jo flere ganger jeg pumpet, men det blir jo trykk. Men kanskje ikke nok..?

Har smurt inn lærbiten. Syns den ser ok ut i alle fall. Så bruker jeg 0,6 flaske, så burde være lett å få trykk i.

19096DB2-F2AC-4BB5-BAC2-D6EBE822BD63.jpeg

Endret av Tomine81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (2 timer siden):

Skulle ønske det var en multifuelbrenner for oss som ikke nødvendigvis er så interessert i brennere, men bare ønsker en stabil brenner som er lett å rengjøre. Og gjør friluftslivet litt mindre komplisert. 😄

 

19096DB2-F2AC-4BB5-BAC2-D6EBE822BD63.jpeg

Det finnes: MSR Whisperlite, MSR XGK, MSR Dragonfly...    Jeg har Omnifuel II også og har ikke tull med den heller etter skikkelig utskylling av produksjonsrester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (46 minutter siden):

Det finnes: MSR Whisperlite, MSR XGK, MSR Dragonfly...    Jeg har Omnifuel II også og har ikke tull med den heller etter skikkelig utskylling av produksjonsrester. 

Ja, jeg har vurdert Whisperlight International til tross for at det har vært mye snakk om kullos med den. Virker som en enkel brenner. Er det sånn at man bør ta en skikkelig utskilling på alle nye brennere? Eller er det Omnifuelen spesielt det gjelder? Og kunne du forklart litt hvordan den utskyllingen foregikk? Jeg har skylt igjennom en gang med bensin. Men kanskje jeg burde skulle litt mer.

Endret av Tomine81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (4 timer siden):

Hei igjen! Takk for svar! Beklager, fikk ikke svart deg mer i går. Visste ikke at det kun er lov til å poste svar fire ganger ila en dag. Måtte vente 24 timer. Jeg får skrive litt mer hver gang jeg poster da. 😄

Ja, jeg fjernet den pakningen forleden dag, etter å ha lest om det her inne. Men det ble ingen bedring etter det.

Nei, det er ingen lekkasje v. dysa som jeg kan se.

I videoen så hadde brenneren brent en stund. Jeg lot den også brenne en GOD stund, men ingen endring.

Kan for mye eller for lite trykk være en årsak mon tro?
Har som sagt ikke brukt brenneren noe særlig, så usikker ift hva som er nok trykk i flaska. Men trykk blir det i alle fall.
Men for mye trykk kan kanskje være en grunn også?

Jeg la merke til at den ene bensindysa fikk det som Memento Mori i en tidligere poste kalte "sektorsot"  hver gang jeg brukte den. (Se vedlagt bilde). Hva nå det betyr. 🙂 Så skiftet til ny dyse. Fikk ikke det på den, men ingen bedring med brenningen heller. Har også prøvd å skifte til ny bensin (Coleman). Aldri brukt annet enn Coleman på den. 

Tror jeg har prøvd det meste. Eneste jeg ikke har gjort enda er å demontere hele og rengjøre den. Så får evt. prøve det. Men syns det er litt rart mtp at den er brukt såpass lite. Husker at jeg syntes den brant litt merkelig da jeg kjøpte den for mange år siden også. Så leverte den inn til XXL, som testet den og ment den var ok.

Har jo skrudd ut justeringspendelen noen ganger.
Kanskje det er lurt å spyle igjennom med bensin hver gang den skrus ut? At det kan komme "spon" fra jengene som legger seg i veien? 

Frustrerende asså! Virker som det er mye trøbbel med disse Omnifuelene. Men det er gjerne likt med de fleste brennere.

Vurderte å kjøpe Omnifuel ll, men er blitt skeptisk til den. Hører en del negativt. Skulle ønske det var en multifuelbrenner for oss som ikke nødvendigvis er så interessert i brennere, men bare ønsker en stabil brenner som er lett å rengjøre. Og gjør friluftslivet litt mindre komplisert. 😄

Jeg spør gjerne litt dumt, men betyr ikke det at flammen er såpass gul at den ikke brenner rent, og er ikke da faren for kullos høyere? Eller går det heller mer på at effekten er dårligere? Jeg blir jo litt redd for å dra på telttur med denne brenneren når jeg er utrygg på den.

Forresten.  Når man pumpet, skal man da kjenne at det blir tungt å pumpe etterhvert? For det blir det aldri med pumpa mi. Det blir aldri tyngre jo flere ganger jeg pumpet, men det blir jo trykk. Men kanskje ikke nok..?

Har smurt inn lærbiten. Syns den ser ok ut i alle fall. Så bruker jeg 0,6 flaske, så burde være lett å få trykk i.

19096DB2-F2AC-4BB5-BAC2-D6EBE822BD63.jpeg

Det må være et eller annet som gjør at den brenner slik som den gjør. 

- min ergopump blir ikke knallhard etter pumping heller, men man kan merke en liten forskjell når man har mye trykk på flaska.

- ta ut pumpelæret og dynk det i silkonfett, masser det og evt la det ligge i silikonfett/symaskinollje over natten. Når du pumper skal du høre at en-veisventilen slipper igjennom trykket. 

- fyrer aspen 4t fra 5L dunk

- det var produksjonsrester I min omnifuel II når den var ny, det skapte trøbbel. Demonterte hele brenneren, la den i et bad av sitronsyre og zalo(ikke legg noen o-ringer I badet). Skrubbet med stålull, staket igjennom brennerhuset med piperenser og børstet med en tannkost.

- flasken ble skylt igjennom med ny bensin, tømt i en beholder som ikke skal brukes igjen.

- fylte ny bensin, monterte pumpe og slsnge som ble skylt.

- slange og pumpe monteres uten at justeringsspindel eller dyse er montert i brenner. Skylles igjennom.

- montere spindel og dyse å skyller igjennom.

- all bensin fra skylling blir fylt på beholder som ikke skal benyttes igjen.

- benytter dyse 0.37 og aspen 4T.

- Etter dette har det vært null trøbbel med min omnifuel II å den har fyrt opp mange liter med bensin, jeg syns det er en god brenner med fine justeringsmuligheter av flammen.

 

Ja, det finnes MSR brennere. Men Whisperlite og XGK er brennere uten god justering av flammen, det er mer eller mindre av og på. Dragonfly er MSR brenneren som er mest lik en Omnifuel, Nova eller Polaris altså mer allround brennere som dekker et større behov/bruksmuligheter. Xgk/WL er igrunn snøsmeltere/koking av vann-brennere.

Nå eier jeg også msr xgk i to forskjellige utgaver, men det har mer med de primitive løsningene en xgk har å by på. Lite deler, lav kullos og relativt driftsikker, men ville ikke vært foruten en brenner slik som omnifuel. Effektmessig er en omnifuel et råskinn med sin relativt brede flamme.

Nå finnes det mange som eier og bruker omnifuel(ikke versjon 2) som har null problemer med den, prøv det jeg har beskrevet før du kjøper en ny brenner. Ser ikke noen grunn til at din omnifuel ikke skal kunne fungere.

 

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (6 timer siden):

MSR trenger ikke utskylling av produktrester. De bare virker.


 

Enig med at MSR er bra saker, min erfaring er fra Simmerlite og XGKII.

Eneste man bør gjøre med MSR er å demontere o-ringen rundt justeringsspindelen på punpen og gnikke vekk all maling fra denne og smøre opp igjen.

Den o-ringen er malt i mange tilfeller, og malingen klumper seg når den faller av og gir lekkasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (11 timer siden):

Det må være et eller annet som gjør at den brenner slik som den gjør. 

- min ergopump blir ikke knallhard etter pumping heller, men man kan merke en liten forskjell når man har mye trykk på flaska.

- ta ut pumpelæret og dynk det i silkonfett, masser det og evt la det ligge i silikonfett/symaskinollje over natten. Når du pumper skal du høre at en-veisventilen slipper igjennom trykket. 

- fyrer aspen 4t fra 5L dunk

- det var produksjonsrester I min omnifuel II når den var ny, det skapte trøbbel. Demonterte hele brenneren, la den i et bad av sitronsyre og zalo(ikke legg noen o-ringer I badet). Skrubbet med stålull, staket igjennom brennerhuset med piperenser og børstet med en tannkost.

- flasken ble skylt igjennom med ny bensin, tømt i en beholder som ikke skal brukes igjen.

- fylte ny bensin, monterte pumpe og slsnge som ble skylt.

- slange og pumpe monteres uten at justeringsspindel eller dyse er montert i brenner. Skylles igjennom.

- montere spindel og dyse å skyller igjennom.

- all bensin fra skylling blir fylt på beholder som ikke skal benyttes igjen.

- benytter dyse 0.37 og aspen 4T.

- Etter dette har det vært null trøbbel med min omnifuel II å den har fyrt opp mange liter med bensin, jeg syns det er en god brenner med fine justeringsmuligheter av flammen.

 

Ja, det finnes MSR brennere. Men Whisperlite og XGK er brennere uten god justering av flammen, det er mer eller mindre av og på. Dragonfly er MSR brenneren som er mest lik en Omnifuel, Nova eller Polaris altså mer allround brennere som dekker et større behov/bruksmuligheter. Xgk/WL er igrunn snøsmeltere/koking av vann-brennere.

Nå eier jeg også msr xgk i to forskjellige utgaver, men det har mer med de primitive løsningene en xgk har å by på. Lite deler, lav kullos og relativt driftsikker, men ville ikke vært foruten en brenner slik som omnifuel. Effektmessig er en omnifuel et råskinn med sin relativt brede flamme.

Nå finnes det mange som eier og bruker omnifuel(ikke versjon 2) som har null problemer med den, prøv det jeg har beskrevet før du kjøper en ny brenner. Ser ikke noen grunn til at din omnifuel ikke skal kunne fungere.

 

Takk for informativt svar og gode tips. Da skal jeg forsøke å gni inn pumpelæret mer, og foreta ny skylling etter å legge dem i bad. Bare noen siste sp.mål helt til slutt:

- Skal det KUN være halvparten sitronsyre og halvparten Zalo? Ikke vann? Evt. hvor mye menge av hver? ..Vil ikke blande for sterkt heller.  Og la det ligge et par timer før jeg skrubber og staker? Sitronsyre som den typen/pulver man får kjøpt på matvareforretninger, eks. Meny? Jeg leser en del steder at man aldri skal bruke sitronsyre på messing. Men det gjerne mer at det vil ta glansen..? Noe som ikke betyr noe på en brenner.

- Hvilken piperenser brukte du? Og hvor får man kjøpt en sånn? Fant disse på Obs, men er redd de kanskje blir for tykke..? https://www.obs.no/leker/hobby-og-kreativitet/kunstartikler/2136700?v=Obs-5707167910634&gclid=EAIaIQobChMIs_2DxrDx_AIVCvlRCh2z6Q6PEAQYASABEgKb2_D_BwE&gclsrc=aw.ds

- Er det greit å bruke Biltema 4t alkylatbensin til gjennomspyling? 

- Er det greit å smøre den lille o-ringen som sitter øverst på justeringspendelen før jeg setter den på igjen? Eller vil det kunne lage problemer for bensinen som skal igjennom? Ser ut som den har vært smurt v. produksjon, for det er litt griseri nedover på pendelen også.

Og til slutt, kan/skal jeg også smøre o-ringer på flaskekorkene og den lille som sitter på den delen av pumpa som er nedi flaska med silikonfett? For bedre holdbarhet, eller vil det kunne lage krøll?

 Beklager så mange sp.mål, men er litt redd for å gjøre vondt værre. 😄 Tusen takk for hjelpen alle sammen. Det settes stor pris på! 😊👍

Endret av Tomine81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnifuel er en jeg ikke har, men jeg har mange andre. Av og til har de fleste produsenter noen avvik, men denne virket vel OK når den var ny.
Vi har helt klart mange ulike erfaringer og dermed ulike løsninger.  Jeg har benyttet blandingen 1 del Zalo og 2 deler salmiakk uten å kunne si om det er bedre eller dårligere enn den som er nevnt over.  De siste årene har jeg stort sett benyttet biltemas 4-takt alkylatbensin, og er godt fornøyd med den på alle mine bensinbrennere.
Pumpelær som har stått virkelig lenge har jeg latt stå i parafin/eller whitespirit en dag eller to til den blir myk. Dette tørker fort inn igjen så man må tilsette noe annet. Jeg har brukt litt ulikt, matolje. (Det kan mugne) eller motorolje, begge tynnet litt ut og latt læret trekke igjen over natta. Det har funka bra for meg. O-ringene har godt av litt smøring, gjerne med silikonfett, men de trenger bare litt, og da er det ikke merkbart på fyringa. (I hvertfall ikke etter den første halvtimen.)  Det er ofte lett å pumpe på for høyt trykk, jeg glemmer meg ofte å gjør det istedet for å heller pumpe litt mer når jeg har behov for "full guffe" men det skulle ikke ha noe med problemet med gule flammer å gjøre. Virker som om det du har gjort er ganske grundig og bra så jeg vel bare foreslå at du kjører en halv time på full guffe og se om problemet er borte.  Det eneste som evt kan være noe kikke på er flammespreder-plata på toppen, hvis den har litt feil avstand til dysa så kan det påvirke forbrenningen, me jeg regner med at den ikke har "fått seg en trøkk" siden fu gir intrykk av å både være grundig, og behandle sakene forsiktig.


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (4 timer siden):

 

- Skal det KUN være halvparten sitronsyre og halvparten Zalo? Ikke vann? Evt. hvor mye menge av hver? ..Vil ikke blande for sterkt heller.  Og la det ligge et par timer før jeg skrubber og staker? Sitronsyre som den typen/pulver man får kjøpt på matvareforretninger, eks. Meny? 👍

Du tar en passende skål med vann og ett par dråper zalo, og en teskje eller tre med sitronsyrepulver fra meny

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel versjon av Omni. Aldri vært noe tull med den, trengte heller ikke noe rens eller noe da den var ny. KJørt på renset bensin stort.
Har sett sektorsot en gang på gassdya på Omni til en jeg kjenner. Da brant den ikke riktig. Sikkert noe feil med borring på dyse. Når han testet med min gassdyse virket den fint. Så han skaffet ny dyse.
Men ser jo ut som du har testet 2 dyser allerede. Fikk ikke spilt av video så jeg ser ikke hvordan din brenner.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (28 minutter siden):

Jeg har en gammel versjon av Omni. Aldri vært noe tull med den, trengte heller ikke noe rens eller noe da den var ny. KJørt på renset bensin stort.
Har sett sektorsot en gang på gassdya på Omni til en jeg kjenner. Da brant den ikke riktig. Sikkert noe feil med borring på dyse. Når han testet med min gassdyse virket den fint. Så han skaffet ny dyse.
Men ser jo ut som du har testet 2 dyser allerede. Fikk ikke spilt av video så jeg ser ikke hvordan din brenner.

 

Hei, og takk for svar! :-) Ja, denne er vel rundt 15 år gammel tipper jeg. Men føler egentlig at den aldri har virket optimalt. Leverte den inn igjen til XXL som sjekket den og mente at alt var ok. Men nå har jo ikke nødvendigvis alle som jobber der så mye peiling. Vet ikke om det er sektorsot jeg fikk på ene dysa, for når jeg lot den brenne, så forsvant denne soten. Men det blir en sånn sort stripe hver gang jeg forvarmer tror jeg. Men så brenner den jo bort etterhvert som brenneren går. (Men så vet jeg heller ikke hva sektorsot er for noe. :-D Ja, jeg prøvde jo med en annen dyse også, men ingen bedring. Kunne jo vært interessant hva du tenker om flammen. Siden du ikke fikk spillt av video, så tok jeg et skjermbilde av den som i alle fall viser litt hvordan flammen er. Hvem vet, kanskje de gamle omniene brant mindre rent enn de nye/Omni II..? 

245F9D14-E667-4D9B-B517-B447F6FC04C2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (5 timer siden):

Omnifuel er en jeg ikke har, men jeg har mange andre. Av og til har de fleste produsenter noen avvik, men denne virket vel OK når den var ny.
Vi har helt klart mange ulike erfaringer og dermed ulike løsninger.  Jeg har benyttet blandingen 1 del Zalo og 2 deler salmiakk uten å kunne si om det er bedre eller dårligere enn den som er nevnt over.  De siste årene har jeg stort sett benyttet biltemas 4-takt alkylatbensin, og er godt fornøyd med den på alle mine bensinbrennere.
Pumpelær som har stått virkelig lenge har jeg latt stå i parafin/eller whitespirit en dag eller to til den blir myk. Dette tørker fort inn igjen så man må tilsette noe annet. Jeg har brukt litt ulikt, matolje. (Det kan mugne) eller motorolje, begge tynnet litt ut og latt læret trekke igjen over natta. Det har funka bra for meg. O-ringene har godt av litt smøring, gjerne med silikonfett, men de trenger bare litt, og da er det ikke merkbart på fyringa. (I hvertfall ikke etter den første halvtimen.)  Det er ofte lett å pumpe på for høyt trykk, jeg glemmer meg ofte å gjør det istedet for å heller pumpe litt mer når jeg har behov for "full guffe" men det skulle ikke ha noe med problemet med gule flammer å gjøre. Virker som om det du har gjort er ganske grundig og bra så jeg vel bare foreslå at du kjører en halv time på full guffe og se om problemet er borte.  Det eneste som evt kan være noe kikke på er flammespreder-plata på toppen, hvis den har litt feil avstand til dysa så kan det påvirke forbrenningen, me jeg regner med at den ikke har "fått seg en trøkk" siden fu gir intrykk av å både være grundig, og behandle sakene forsiktig.


 

Hei! Takk for informativt svar og masse gode tips! Det skal jeg ta med meg videre. :-) Ja, føler jeg har prøvd det meste, bortsett fra å rense alle deler. Så jeg får prøve det også. Flammesprederen får jeg liksom aldri til å sitte helt fast. Dvs. den sitter på, og hopper ikke rundt, men den kan nok løfte seg en millimeter. Skal den sitte bom fast, så må jeg bøye litt på de tre festene på dem. Men har ikke lyst til å fikle for mye med dem i frykt for at plata blir ujevn. Prøvde å trykke den ned med et skrujern, og det utgjorde ingen endring. Så tror den sitter godt nok. Jeg får vel bare prøve å stake og gnikke og se om noe endrer seg. Ja, jeg skal også la den stå å gå en stund på full guff. Så kanskje noe løsner. Selv om jeg for så vidt har kjørt den ganske lenge de siste dagene. Så har jeg bestilt ny pumpe, for tenkte det var greit å ha en i backup. Så da kan jeg jo sjekke med den nye pumpa og se om det er noe endring. Men ganske sikker på at pumpa er i orden da. Dvs. det blir trykk i flaska når jeg pumper før jeg starter brenneren. Men når den ligge nede og brenneren går, og jeg prøver å pumple, så blir det ingen endring på flammen. Men det betyr vel sikkert bare at den allerede har nok trykk...? Det er ikke noen krise om jeg må vente et par minutter ekstra på at vannet skal koke. Så ikke noen krise om den ikke har like god effekt som den skulle hatt. Men det som gjør at jeg kvier meg for å ta den med på vintertur og fyre for varmen, er det at den har så gul flamme, og tydeligvis brenner ganske urent. For da er vel sjansen mye større for kullos går jeg ut ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har hatt problemer med en omnifuel 2 som jeg ikke fikk til å brenne skikkelig.

For å gjøre en lang historie kort så byttet jeg brenstoff fra colman / primus drivstoff (som antagelig hadde blitt gammelt) 

til biltema akrylatbensin. og problemet var løst.

Dersom ingenting annet hjelper, så kan dette være værd å prøve

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

karfil skrev (3 timer siden):

Hei

Jeg har hatt problemer med en omnifuel 2 som jeg ikke fikk til å brenne skikkelig.

For å gjøre en lang historie kort så byttet jeg brenstoff fra colman / primus drivstoff (som antagelig hadde blitt gammelt) 

til biltema akrylatbensin. og problemet var løst.

Dersom ingenting annet hjelper, så kan dette være værd å prøve

 

Hei, og takk forvsvar. 🙂 Jeg trodde først det var Coleman-bensinen jeg hadde, som sikkert var 10 år gammel. Noen mener at det ikke har noe å si. Primus sier at gammel bensin kan være grunn til at Omnifuelen brenner dårlig. Uansett, så kjøpte jeg ny Coleman renset bensin, og forsøkte med det. Men dessverre ingen bedring. Men godt å høre at du fikk sving på din i alle fall! 🙂 Forøvrig kommer nok jeg også til å begynne å bruke Biltemas alkylatbensin fremover. At jeg ikke har gjort det før. Under halve prisen til Coleman. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,

full servise og jeg ville forsøke å fjerne de maskinerings rester, som du forsøker å vise med pilen! Dette kan kanskje gjøre med noe tynt og skarpt, men alltså med forsiktighet, så det ikke blir verre og uten å skade gjengerne.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har to omnifuel II, 1.5 og 2.5 år gamle. Slet i begynnelsen før jeg fant ut av det med hjelp herifra. Se tråden dårlig effekt på omnifuel her på forumet. 

Det løsnet først når tipset med å etterstramme dysa når den var varm kom 🙂.

Imidlertid har du en løs spreder, det kan gi dårligere effekt. Primus har byttet den messing "klokka" da den fortige versjonen kan bli deformert og sprederen bli løs. Det har nå begynt å skje på den nyeste også, etter 1 overnatting + innkjøring i forkant. På den var det også mye silikon el. i justeringsnålen. Dette samlet seg under dysa og tilførte en ny dose skitt til dysa etter hver rensing... Skapte mye bra mekking i teltet sist helg.

Sitter å venter på svar fra Primus nå da jeg trenger begge brennerene i top shape snart.

Foresten så gikk kulos alarmen etter 20min i teltet,  så viktig å ha optimal effekt når en skal ut.

Lykke til 👍

20221127_002703.jpg

20230130_194902.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thøger Amundsen skrev (53 minutter siden):

Hei. Jeg har to omnifuel II, 1.5 og 2.5 år gamle. Slet i begynnelsen før jeg fant ut av det med hjelp herifra. Se tråden dårlig effekt på omnifuel her på forumet. 

Det løsnet først når tipset med å etterstramme dysa når den var varm kom 🙂.

Imidlertid har du en løs spreder, det kan gi dårligere effekt. Primus har byttet den messing "klokka" da den fortige versjonen kan bli deformert og sprederen bli løs. Det har nå begynt å skje på den nyeste også, etter 1 overnatting + innkjøring i forkant. På den var det også mye silikon el. i justeringsnålen. Dette samlet seg under dysa og tilførte en ny dose skitt til dysa etter hver rensing... Skapte mye bra mekking i teltet sist helg.

Sitter å venter på svar fra Primus nå da jeg trenger begge brennerene i top shape snart.

Foresten så gikk kulos alarmen etter 20min i teltet,  så viktig å ha optimal effekt når en skal ut.

Lykke til 👍

20221127_002703.jpg

20230130_194902.jpg

Hei, og takk for nyttig info. 👍 Jeg skal forsøke det du sa om å etterstramme dysa etter den er blitt varm. Den løsnet nemlig en gang. Ser jo ingen tegn til lekkasje v. dysa, men skal nå prøve d. 
ja, den klokka er rimelig deformert på min også. Og ser den er det på mange av de jeg ser på nett også. Derfor må jeg vri stjerne/flammesprederen rund på klokka, til den "får tak." Alikevel sitter den aldri stramt nedpå, men den hoppet ikke av heller. Men vet ikke om det har noe å si. Redd for å bøye på "beina" på stjerna også, i tilfelle det gjør vondt værre. Jeg trodde det var vanlig at klokka skulle være sånn buet og skjeiv jeg 🙂 Legger v. et bilde av + og - symbolene. Vet du hva det er ment til?? Ingen dom har kunnet svart meg på dette. Eneste jeg bruker det til er å snu en av veiene. Da fester av og til flammesprederen seg litt bedre. Men om man strammer maks på undersiden som de fleste gjør, så går det ikke ann å rikke den. Så forstår ikke hva det skal være til. 🙂
jeg har foreløpig ikke fått renset og rengjort den skikkelig som de nevner her. Så det får jeg prøve. 
så ser jeg heller ikke tuppen på justeringspendelen når jeg skrur ut dysa. Akkurat som om den ikke rekker langt nok ut. Men det kan være at den blir skjult av de stygge kantene som er rundt hullet der. (Bilde jeg postet tidligere). Om tuppen på pendelen ikke kommer langt nok ut så kan kanskje d lage et problem..? 
Hvor mye ser du av tuppen på justeringspendelen når den er helt inne? 
Og om du ser på videoen min over, er du enig i at den brenner unormalt? Dette er min eneste Primus, så har ikke erfaring med hvordan de faktisk SKAL brenne. 😄 Vurderte å kjøpe en brukt Omnifuel for å ha litt deler å bytte mellom. Da burde jeg nå kunne klare å i alle fall få en sv dem til å brenne skikkelig. 😄 Men det virker som det er så utrolig mye trøbbel med dem at jeg dropper det. Takk for det, lykke til med dine også! Håper du i alle fall kan få en av dem til å virke. 🙂 Ser dårlig ut med vintertur her før jeg får orden på dette. Som du sier, skummelt med kullosen. Lurt å ha alarm! 👍

3D192973-AAE0-4DB4-8948-1A96EC076885.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Tomine81 said:

Hei, og takk for nyttig info. 👍 Jeg skal forsøke det du sa om å etterstramme dysa etter den er blitt varm. Den løsnet nemlig en gang. Ser jo ingen tegn til lekkasje v. dysa, men skal nå prøve d. 
ja, den klokka er rimelig deformert på min også. Og ser den er det på mange av de jeg ser på nett også. Derfor må jeg vri stjerne/flammesprederen rund på klokka, til den "får tak." Alikevel sitter den aldri stramt nedpå, men den hoppet ikke av heller. Men vet ikke om det har noe å si. Redd for å bøye på "beina" på stjerna også, i tilfelle det gjør vondt værre. Jeg trodde det var vanlig at klokka skulle være sånn buet og skjeiv jeg 🙂 Legger v. et bilde av + og - symbolene. Vet du hva det er ment til?? Ingen dom har kunnet svart meg på dette. Eneste jeg bruker det til er å snu en av veiene. Da fester av og til flammesprederen seg litt bedre. Men om man strammer maks på undersiden som de fleste gjør, så går det ikke ann å rikke den. Så forstår ikke hva det skal være til. 🙂
jeg har foreløpig ikke fått renset og rengjort den skikkelig som de nevner her. Så det får jeg prøve. 
så ser jeg heller ikke tuppen på justeringspendelen når jeg skrur ut dysa. Akkurat som om den ikke rekker langt nok ut. Men det kan være at den blir skjult av de stygge kantene som er rundt hullet der. (Bilde jeg postet tidligere). Om tuppen på pendelen ikke kommer langt nok ut så kan kanskje d lage et problem..? 
Hvor mye ser du av tuppen på justeringspendelen når den er helt inne? 
Og om du ser på videoen min over, er du enig i at den brenner unormalt? Dette er min eneste Primus, så har ikke erfaring med hvordan de faktisk SKAL brenne. 😄 Vurderte å kjøpe en brukt Omnifuel for å ha litt deler å bytte mellom. Da burde jeg nå kunne klare å i alle fall få en sv dem til å brenne skikkelig. 😄 Men det virker som det er så utrolig mye trøbbel med dem at jeg dropper det. Takk for det, lykke til med dine også! Håper du i alle fall kan få en av dem til å virke. 🙂 Ser dårlig ut med vintertur her før jeg får orden på dette. Som du sier, skummelt med kullosen. Lurt å ha alarm! 👍

3D192973-AAE0-4DB4-8948-1A96EC076885.jpeg

Hei. +/- er for dyse nåla mener jeg, stenge/åpne.

Tror ikke jeg ser tuppen, den skal gå mot en fals for å stenge og det gjør den vell?

Legger ved den første brenneren som brenner fint med ny "klokke" og spreder som sitter som støpt. 

Ville ikke kjøpt brukt da mange som har kjøpt fra samme sted som meg nok ikke finner ut at de har den som blir deformert og gir opp. De som oftest har lavest pris.

Du går kjøpt ny fra Primus men sjekk at du får en som ikke blir så deformert 🙂

Primusen er knall god når du får det på stell, men liten vits å gjøre noe før du gidder å rense den, det gjør jeg titt og ofte for å unngå kvelder i teltet som sist helg 🙈.

 

 

Endret av Thøger Amundsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.