Gå til innhold
  • Bli medlem

Isolere kjelene


JonnH

Anbefalte innlegg

Ser mange hjemmebryggere isolere kjelene sine for at ikke mye varme skal gå til spille. Begynte å tenke på hva effekt dette ville gi på kokekjelene til fjellet?

tenker da å skjære ut noe liggeunderlag som man taper langs siden på kjelen, gjerne med aluminiumsfolie i mellom kjele og liggeunderlag. 
 

noen som benytter dette? Hva effekt tenker dere noe slikt kan gi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hørtes farlig ut, den isolasjonen kan fort ta fyr når varmen fra primus sprer seg lenger opp enn til bare bunnen av kjelen. På den annen side er tanken veldig god fordi vi jo faktisk mister en del energi fra kjelevegg og lokk. Jeg vil tro at lokket vil ha godt av et slikt lag isolasjon. 

Det er gjort en del forsøk på å redusere det tapet med f. eks. Trangias skjerming opp langs kjelen. Det første gode forsøket på slikt var kanskje Nansenkjelen som er beskrevett i kun få  utgaver av nansens bøker:

Nansens bok "Farthest North"   Westminster : Constable, 1897  som ikke har målsatt skisse. 

Mye om det i denne tråden:


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du tenker på isolering som kjelene ikles etter at du har hatt de på brenneren, ikke mens du faktisk driver med kokinga?

I så fall er det mange videoer på YouTube hvis man søker etter f.eks. "pot cozy/cosy" (ser det skrives på begge måtene). Ellers tror jeg nok jeg ville sett i retning av en slags isolert alufolie à la det @Walle har brukt her fremfor liggeunderlag + alufolie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo plenty av ferdigløsninger på dette, men det er stort sett kjeler som er beregnet på bruke med spesielle brennere og brennersystemer. Primus har flere slike kjeler og det meste fra Jetboil kommer jo "ferdigisolert".

 

https://www.primusequipment.com/se/sv-se/koksutrustning/kokkarl-stekpannor/lite-xl-pot-10-l-34-z?v=P741500%3a%3a7330033910612

https://jetboil.johnsonoutdoors.com/stoves-systems/flash-cooking-system

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bruker Primus Primetech stove der oppbevaringsposen er isolert, så funker det gull med f.eks pasta. Koker opp pastaen, setter kjelen i "cozy'en", og kokkelerer det andre mens pastaen trekker. Er ikke mye varme som skal til for å gi pastaen et nytt oppkok før servering. Cozyen lukker helt på toppen, så med lokket på kjelen er det ikke så stort varmetap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si jeg forstår tanken bak at det skal virke isolerende å kle en aluminiumskjele (eller annet metall for den saks skyld) med aluminiumsfolie. Hvis det er noe i mellom kjelen og folien vil man kunne skape et isolerende luftlag der foilen holder lufta på plass, men aluminium på aluminium?

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (41 minutter siden):

Hvis det er noe i mellom kjelen og folien vil man kunne skape et isolerende luftlag der foilen holder lufta på plass, men aluminium på aluminium?

Hvis det er min link du refererer til, så er dette to lag aluminium med bobleplast i mellom, og det isolerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (21 minutter siden):

Hvis det er min link du refererer til, så er dette to lag aluminium med bobleplast i mellom, og det isolerer bra.

Nei, det var den opprinnelige posten der det var et forslag å legge aluminiumsfolie mellom kjele og isolasjon.

Jeg vet det finnes bobleplast med aluminiumsfolie utenpå, og det vil jo virke isolerende (bobleplasten altså). Aluminiumsfolien inn mot kjelen kan virke som en forsterkning så ikke plasten går i stykker, men noen isolerende egenskap har den neppe. Den ytterste aluminiumsfolien vil jeg også tippe har liten effekt på varmetap med mindre plasten i bobleplasten er "gjennomsiktig" for varmestråling, noe jeg tviler sterkt på. (kan testes ved å stå foran en stråleovn, eventuelt en peis/et bål med god varmestråling, i to omganger. en med og en uten å holde bobleplast (uten aluminiumsfolie) mellom deg og varmekilden, jeg vil tippe at du neppe vil føle noen varmestråling gjennom bobleplasten, men jeg har ikke prøvd, så det er jo bare en gjetning da)

Hvis boblaplasten (lufta inni) blir varmet opp vesentlig kan det tenkes at aluminiumsfolien på utsiden (som også blir varmet opp) vil gi mindre termisk stråling enn bare plasten da.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå av noen tabeller at eloksert aluminium har mye høyere emisivitet enn aluminiumsfolie (som har en veldig lav emisivitet). Emisiviteten til et stoff beskriver hvor mye termisk stråling det sender ut når det varmes opp. Det kan i så fall bety at man får en mye lavere termisk stråling fra en eloksert aluminiumskjele ved å kle den i aluminiumsfolie, noe som vil redusere varmetapet som skyldes termisk stråling.  Hvor stor del av varmetapet som skyldes termisk stråling og hvor mye som skyldes varmeleding aner jeg ikke, men jeg tipper varmeledningen gir størst varmetap (men det er altså bare en gjetning).

Her er det tydeligvis rom for litt eksperimentering. 😁

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WP_20200912_19_24_24_Pro.thumb.jpg.de45d850637bce9463b40d9a72eb6138.jpg.979dc27ca7b866d1212c53479c7ed0be.jpg

Så länge man ej har lågor som går utanför kokkärlet är risken liten men skulle ej haft neopren på om man är inne i Abside i tält eller i en stuga.

 

Här är en säkrare lösning samt vinskydd för brännaren.

Jag har ej mätt skillnad på tiden för kokning ,största fördel är nog om man tex har kokt gröt och äter ur kastrullen att man då ej bränner sig lika lätt och att maten håller sig lite längre för oss som kräver mycket mat och kan äta det på morgonen.

WP_20200912_19_14_09_Pro.thumb.jpg.4750d2e88533339c561286762e6b8831.jpg.2452befcc3422eb9a574337f32379590.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.