Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøsag, en nødvendig i vinterutstyret eller mest for de som skal gå langt bortover eller oppover på ski?


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Hei,

Så en video om bygging av diverse "boliger" i snø hvor snøsag ble hyppig brukt. Videre lest om det å ha mulighet til å sage blokker til levegger i hard snø.

Har ikke kommet så langt i mine utflukter at jeg har savnet en sag, klart oss med spade. Men tenker nå lengre og ser på diverse sikkerhetsutstyr som søkestang, gps osv, og lurer på om en slik sag også bør være med?

Endret av Chirsbom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hatt med snøsag på tur.
Har derimot hatt med liten tursag til å sage bålved, som jeg har brukt til å sage snø en sjelden gang. Da som oftest ifbm. lek med ungene. Lage snøborg e.l. 

Søkestang er topp, GPS er en viktig sikkerhet sommer som vinter. Fjellduk eller vindsekk ligger alltid i pulken og spade som du sier. Men utover det så tror jeg ikke jeg har så med så mye spesifikt vinter sikkerhetsutstyr. Slalombriller i tilfeller snøføyk, og solbriller kategori 4 så man slipper å bli snøblind om våren. Sunblock og når man første snakker vår skiturer.
Driver man mye med topptur etc. så er skredsøker et must i tillegg til søkestang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøsag er kanon til snøhule, og helt nødvendig om man lager kantgrop. Det er også det beste hjelpemiddelet om man vil lage snøprofiler for å sjekke skredfare. Ei vanlig sag gjør jobben like godt, om man allikevel går med stor pulk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at med en vindsekk, liggeunderlag, spade og pulk, kan man lage seg ett godt skjul mot vinden.

Man kan legge seg under/bak pulken i vindsekk med alle klærne på (sovepose) og på skumunderlaget om man ikke får til å grave seg ned. Teoretisk, dette er jo desto vanskeligere jo mer det blåser.


Samtidig er det en befrielse for hver ting man slipper å ha med seg på tur mindre å pakke, mindre å rydde, mindre å miste, mindre å ha kontroll på, mindre å oppbevare og mindre å dra/bære.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg anv för de som vill göra Iglo och vindskärmar av block ist för skotta.

https://www.tradeinn.com/snowinn/sv/bca-snosag/136943719/p

Ev fungerar en gammal grovtandad fogsvans?eller en Isoler kniv.

I nödfall fungerar en skiva du har till köket om inget annat finns med.

Viktigast att man är mkt försiktig när man tar ut blocket som sedan sätts att frysa till uppe på snön.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krävs ju stor spade och vana att skotta,man får mindre träningsverk även om det ej går fortare men roligare om man gör snöblock.

Alla är väl ej så vältrände som E.Ö utan skottar mkt mindre högar som kanske blir för små och snön hamnar på tältet.

Endret av Håkan S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

Mtp våre planer som hverken inkluderer oppovergåing eller lek med unger (han er som oftest å finne på nedoverski i preppa bakker) så sparer jeg disse kronene.

Har det andre som nevnes, og kanskje heller jeg kan få bruk for den saga som har ligget i boden siden opppussing for ørten år siden igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.