Gå til innhold
  • Bli medlem

MRS XGK EX eller Dragonfly?


Småvill

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en ubrukt XGK ii med flunka ny rød pumpe (av en god venn). Nå har jeg i det minste gnidd av det røde på o-ringene så den er klar for bruk hvis jeg skulle få lyst til å bruke den. 

Erfaringa med MSR er noe begrensa, har en gammel whisperlite, og den ville ikke MSR hjelpe meg med ny slange til så da ble det ombygging til slange som passer til både gassbeholder og pumpe med samme tilkobling så nå funker den bra både på gass og bensin men med uoriginal pumpe.  

Det funker bra, men jeg sitter igjen med en så skuffende erfaring fra MSR's servicenivå at jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe MSR. Den erfaringa har jeg delt med mange, og det kommer jeg til å fortsette med helt til MSR tar kontakt og retter opp forholdet. 

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
dsk skrev (26 minutter siden):

Jeg fikk en ubrukt XGK ii med flunka ny rød pumpe (av en god venn). Nå har jeg i det minste gnidd av det røde på o-ringene så den er klar for bruk hvis jeg skulle få lyst til å bruke den. 

Erfaringa med MSR er noe begrensa, har en gammel whisperlite, og den ville ikke MSR hjelpe meg med ny slange til så da ble det ombygging til slange som passer til både gassbeholder og pumpe med samme tilkobling så nå funker den bra både på gass og bensin men med uoriginal pumpe.  

Det funker bra, men jeg sitter igjen med en så skuffende erfaring fra MSR's servicenivå at jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe MSR. Den erfaringa har jeg delt med mange, og det kommer jeg til å fortsette med helt til MSR tar kontakt og retter opp forholdet. 

Det var overraskende lesning og bryter med omdømmet MSR synes å ha bygget opp. Fikk ny bunnduk til Hubba Hubba- teltet mitt vederlagsfritt i sommer. Betalte kun frakt. Var åpen om at original bunnduk revnet som følge av uforsiktig bruk (uten footprint). De satte det likevel på reklamasjon da teltet var 4 mnd gammelt. Resultat: tok 17 dager fra første Mail til ny bunnduk lå på coopen. Betalte 129 kroner i fraktkostnader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også tro på MSR ut i fra alt jeg hadde lest, og hadde ingen ting i mot å betale for deler som rett og slett var naturlig eldet og slitt, men dengang ei, bare oppfordring til å kjåpe ny brenner.  Etter den kundebehandlinga der så løste jeg problemet som beskrevet over.  Da fikk jeg muligens den første som gikk både på gass og på bensin.  Senere har de jo lansert slike selv. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (1 time siden):

Jeg hadde også tro på MSR ut i fra alt jeg hadde lest, og hadde ingen ting i mot å betale for deler som rett og slett var naturlig eldet og slitt, men dengang ei, bare oppfordring til å kjåpe ny brenner.  Etter den kundebehandlinga der så løste jeg problemet som beskrevet over.  Da fikk jeg muligens den første som gikk både på gass og på bensin.  Senere har de jo lansert slike selv. :-)

Du slipper trolig slangeproblemer med XGKII. Jeg synes det er en fin brenner, for slangrebrenner å være. Med trillium base kan du flytte den rundt omkring med å holde i flasken. Den blir litt varm midt under, bare så du er obs på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (21 timer siden):

Husk å fjern det folkens, rengjør og smør den godt, så slipper man lekkasje. 

Bør man fjerne dette på pumpen til Dragonfly også selv om den har en annen pumpe enn XGK? Virker noe rart å begynne å skrape av belegg på en helt ny pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småvill skrev (5 minutter siden):

Bør man fjerne dette på pumpen til Dragonfly også selv om den har en annen pumpe enn XGK? Virker noe rart å begynne å skrape av belegg på en helt ny pumpe.

Du skraper ikke av, du bare gnikker o-ringen mellom fingrene og tørker med tørkepapir, og tar på ny olje.

Hvis det er malte o-ringer i dragonfly, så JA.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småvill skrev (38 minutter siden):

Bør man fjerne dette på pumpen til Dragonfly også selv om den har en annen pumpe enn XGK? Virker noe rart å begynne å skrape av belegg på en helt ny pumpe.

Det ER rart, men tydeligvis en nødvendighet. Syntes selv at det var pussig og åpne en feilfri og lite brukt pumpe for deretter å gnikke, men heller føre-var enn etter-snar når man snakker om vinter og kulde. Man kan ikke annet enn å trekke litt på smilebåndet når man tenker over hvor mange det er som sitter å gnikker på disse o-ringene verden over. Helt tussete opplegg fra MSR. De er, etter min høyst subjektive oppfatning, verdensledende produsent av utstyr. Jeg ville valgt MSR på Sydpolen om jeg ble tvunget dit ned. Dette med disse o-tingene er hinsides tøysete fra en så flott produsent. Ufattelig rart!

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (2 timer siden):

Jeg hadde også tro på MSR ut i fra alt jeg hadde lest, og hadde ingen ting i mot å betale for deler som rett og slett var naturlig eldet og slitt, men dengang ei, bare oppfordring til å kjåpe ny brenner.  Etter den kundebehandlinga der så løste jeg problemet som beskrevet over.  Da fikk jeg muligens den første som gikk både på gass og på bensin.  Senere har de jo lansert slike selv. :-)

Da er du jo pioneer :) Hvordan liker du dette omnifuel-konseptet? Så at MSR også selger Whisperlite som universial, og vet også om flere brennere hvor man kan alternere mellom gass/ canister og flytende drivstoff, men for mitt bruk var de uinteressante. Har allerede altfor mange gasskompatible brennere til at jeg ser behovet. For de som ønsker seg èn brenner eller to til bruk hele året kan jeg dog forstå behovet. 
 

Hvordan opplever du «selvmekken» på gass vs flytende fuel? 

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være mer enn bare identifikasjon av ringene. Hvis man leser litt om PTFE coating av o-ringer er det forskjellige fordeler og ulemper, men disse er nok helst myntet på industri med høye krav til temperaturer etc.

Med en coating vil også levetiden på ringen bli betraktelig bedre under lagring, de skal være enklere å montere etc etc. MSR produserer nok ikke disse ringene selv, de kjøper de nok fra en annarkjent produsent som produserer oringer av høy kvalitet.

Screenshot_20221211_190344.thumb.jpg.3556e3b4166403ff1f0382cc4e6ad7a4.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (11 minutter siden):

Det kan nok være mer enn bare identifikasjon av ringene. Hvis man leser litt om PTFE coating av o-ringer er det forskjellige fordeler og ulemper, men disse er nok helst myntet på industri med høye krav til temperaturer etc.

Med en coating vil også levetiden på ringen bli betraktelig bedre under lagring, de skal være enklere å montere etc etc. MSR produserer nok ikke disse ringene selv, de kjøper de nok fra en annarkjent produsent som produserer oringer av høy kvalitet.

Screenshot_20221211_190344.thumb.jpg.3556e3b4166403ff1f0382cc4e6ad7a4.jpg

 

 

802ABCCE-60A9-43B7-BAAF-10FDE83B247E.jpeg.c60592e454ef3f39680766ce359b60ed.jpeg
Dette kan ikke være det samme som rødfargen på de nevnte o-ringene. Den rødfargen løsner jo delvis under montering, og restene ligger igjen rundt o-ringen og gjør samme skade som rusk (lekkasje).

På bildene ser det ut som skikkelig fargete o-ringer (kan ligne på den som stod i den gamle grå pumpen min. Det fungerer nok veldig bra.

Disse nye o-ringene er jo svarte med ett lag helt løs maling utpå, sånn som i videoen fra MSR.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

 

802ABCCE-60A9-43B7-BAAF-10FDE83B247E.jpeg.c60592e454ef3f39680766ce359b60ed.jpeg
Dette kan inne være det samme som rødfargen på de nevnte o-ringene. Den rødfargen løsner jo delvis under montering, og restene ligger igjen rundt o-ringen og gjør samme skade som rusk (lekkasje).

Jeg er enig at denne coatingen ikke er spesielt gunstig mtp lekkasjer på msr pumpene. Jeg var klar over problemet før jeg kjøpe min første msr brenner da jeg hadde lest om det her inne.

Tror nok at det er så enkelt at den produsenten msr har valgt for å levere ringer i god nok kvalitet bruker coating på sine ringer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (5 minutter siden):

Tror nok at det er så enkelt at den produsenten msr har valgt for å levere ringer i god nok kvalitet bruker coating på sine ringer. 

 

Det er kun den ene ringen, og det står i beskrivelsen som er vist til lengre oppe at det er for identifikasjon. De o-ringene som de bruker kommer i sort, hvis de ville hatt den i sort.

Må også huske på at dette er amerikansk. Hvis to o-ringer i repkitet er tilnærmet like og lett å bytte om, noe som kan gi alvorlige følger, så kan saksomkostningene sikkert bli store.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

Det er kun den ene ringen, og det står i beskrivelsen som er vist til lengre oppe at det er for identifikasjon. De o-ringene som de bruker kommer i sort, hvis de ville hatt den i sort.

Må også huske på at dette er amerikansk. Hvis to o-ringer i repkitet er tilnærmet like og lett å bytte om, noe som kan gi alvorlige følger, så kan saksomkostningene sikkert bli store.

Sant, de må helgardere seg mot alt ellers blir de saksøkt 🤦

Ja, stemmer det du sier, det er den minste som har maling på seg. Nå må jeg faktisk sjekke om artic pump har noe av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

 

802ABCCE-60A9-43B7-BAAF-10FDE83B247E.jpeg.c60592e454ef3f39680766ce359b60ed.jpeg
Dette kan ikke være det samme som rødfargen på de nevnte o-ringene. Den rødfargen løsner jo delvis under montering, og restene ligger igjen rundt o-ringen og gjør samme skade som rusk (lekkasje).

På bildene ser det ut som skikkelig fargete o-ringer (kan ligne på den som stod i den gamle grå pumpen min. Det fungerer nok veldig bra.

Disse nye o-ringene er jo svarte med ett lag helt løs maling utpå, sånn som i videoen fra MSR.

Absolutt. Dersom man oljer o-ringen mens man har den i håndflaten så kan man enkelt gnikke av over 90 % av fargen. Vet ikke om denne behandlingen forringer o-ringens levetid, men det får uansett så være. Heller årlig/ annethvert år bytte av o-ring enn den rødsjaterte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (1 time siden):

Absolutt. Dersom man oljer o-ringen mens man har den i håndflaten så kan man enkelt gnikke av over 90 % av fargen. Vet ikke om denne behandlingen forringer o-ringens levetid, men det får uansett så være. Heller årlig/ annethvert år bytte av o-ring enn den rødsjaterte. 

Jeg har ikke skiftet mine o-ringer på 10 år, og pumpene er strøken enda. Eneste lekkasjen jeg hadde må ha vert for 9-10 år siden, da ved den malte o-ringen.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (På 11.12.2022 den 18.20):

Da er du jo pioneer :) Hvordan liker du dette omnifuel-konseptet? Så at MSR også selger Whisperlite som universial, og vet også om flere brennere hvor man kan alternere mellom gass/ canister og flytende drivstoff, men for mitt bruk var de uinteressante. Har allerede altfor mange gasskompatible brennere til at jeg ser behovet. For de som ønsker seg èn brenner eller to til bruk hele året kan jeg dog forstå behovet. 
 

Hvordan opplever du «selvmekken» på gass vs flytende fuel? 

Jeg har nesten lyst til å si at alle brennere som går på bensin vil virke med gass, Det passet bra med hva jeg hadde av deler.    Hadde kjøpt en slik kinabrenner som var lite brukbar :-)
Veldig fornøyd med sluttresultatet.
 

Outdoor-.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Marius Engelsen skrev (På 11.12.2022 den 21.38):

Jeg har ikke skiftet mine o-ringer på 10 år, og pumpene er strøken enda. Eneste lekkasjen jeg hadde må ha vert for 9-10 år siden, da ved den malte o-ringen.

Vår WhisperLite fra 2005 begynte å lekke i vinter, men etter å ha gnukket av det røde belegget på o-ringen og smurt opp var alt i orden. Jeg sjekket nå den gamle WhisperLite-en og den hadde ikke belegg på O-ringen og var helt intakt etter over 20 år. Pakningen mot flasken var morken og reservepakningen var også morken. 

IMG_4218.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.