Gå til innhold
  • Bli medlem

MRS XGK EX eller Dragonfly?


Småvill

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere til nye brennere som skal brukes til telttur på vinterstid. Jeg ønsker to stykk da jeg vil ha en i reserve. Alternativene jeg har bestemt meg for er enten en XGK EX og en Dragonfly, eller to stykk Dragonfly. To XGK er ikke aktuelt da fruen forventer pannekaker på tur.

 

Jeg har kun behov for å bruke en brenner samtidig, og sånn sett burde jeg kanskje velge en av hver. Da har jeg XGK først og fremst er svært solid, og Dragonfly som er bra til matlaging. XGK har jeg også forstått er en av de bedre med tanke på kullos. Den eneste grunnen jeg ser til å ikke velge en av hver er at de er forskjellige når det kommer til reparasjoner. Jeg frykter at jeg kommer til å rote hvis jeg skal lære meg reparasjon av begge. Spesielt når jeg er sliten, trøtt og kald på fingrene.

 

Hvis jeg velger Dragonfly, er sjansene mindre for å rote ved reparasjon. Det er i midlertid mer som kan gå galt på denne enn på XGK. Jeg har heller ikke sett noe om hvordan denne kommer ut i forhold til kullos, noe som skremmer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde valgt Drogonfly x2 om jeg var deg. Da kan du bruke deler/pumpe om hverandre hvis noe skulle streike (XGK har annen pumpe). Dragonfly er en drøm til matlaging i forhold til XGK om du skal gjøre mer enn å koke vann/smelte snø sprø du meg. Dragonfly har også god avstand mellom brennerhode og kjelestøtter. Aldri hatt problemer. Jeg brukte XGK flere år, men turer nå med 2 dragonfly på vinteren. Knallbrenner. Sitter også veldig godt på MSR sin Trillium Stove Base.

5498E760-B3FA-42E9-941B-8772B2AB444D.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har med to brennere så skal vel ikke dette være et stort problem i utgangspunktet. At du må reparere en XGK og Dragonfly samtidig er vel høyst usannsynlig.  Om en streiker benytter du deg av reservebrenneren og reparer den andre når du har tid. Repkit'ene kan vel enkelt merkes med en sprittusj.

Jeg er ikke uenig i valget med å ha med to brennere, har reparert en omnifuel i mange kuldegrader som ikke ville brenne skikkelig. Da hadde det vært meget gunstig å bare dratt frem en reservebrenner å fyrt opp den.

Bakdelen med Dragonfly er at den benytter sin egen pumpe, hadde den benytte seg av den standard MSR dura-seal pumpa hadde det vært mye bedre. Skal man helgardere seg med repkit og ekstra pumper blir det en vesentlig sum penger og deler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (14 minutter siden):

har reparert en omnifuel i mange kuldegrader som ikke ville brenne skikkelig.

 

Dette er en gjenganger på forumet. Den brenneren har hatt mye trøbbel med produksjonsrester og dyseproblemer om jeg oppsummerer det jeg har lest på forumet. Liten spredeplate er heller ikke gunstig om det kommer rusk i dysen og strålen blir skjev.

MSR har problem med o-ringer som er malte. Demonterer man pumpen, gnikker vekk maling og smører opp igjen skal dette problemet være borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (27 minutter siden):

Dette er en gjenganger på forumet. Den brenneren har hatt mye trøbbel med produksjonsrester og dyseproblemer om jeg oppsummerer det jeg har lest på forumet. Liten spredeplate er heller ikke gunstig om det kommer rusk i dysen og strålen blir skjev.

MSR har problem med o-ringer som er malte. Demonterer man pumpen, gnikker vekk maling og smører opp igjen skal dette problemet være borte.

Ja, det har vært en del tull med de. Men når problemet er tatt hånd om er den ganske så driftsikker. Ikke hatt noe trøbbel med min etter den ble plukket i deler skylt og pusset. Enig at flammesprederen er litt liten.

Folk har vel opplevd problemer med MSR brennere også, men det har vel for det meste vært lekkasje fra pumpe og de malte o-ringene er ofte en synder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (11 minutter siden):

Ja, det har vært en del tull med de. Men når problemet er tatt hånd om er den ganske så driftsikker. Ikke hatt noe trøbbel med min etter den ble plukket i deler skylt og pusset.

Ja, den er sikkert bra når man ikke får rusk i systemet. MSR har jo en wire i slangen/røret som skal gjøre det lett å dra rusk ut av systemet, en lur løsning egentlig. Var det produksjonsrester/metallspon som laget trøbbel i din onmifuel? (Lurer på om Nova også har hatt trøbbel med rusk).

Jeg hadde forsåvidt også masse metallspon i min Svea 123R, som laget litt ujevn brenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

Ja, den er sikkert bra når man ikke får rusk i systemet. MSR har jo en wire i slangen/røret som skal gjøre det lett å dra rusk ut av systemet, en lur løsning egentlig. Var det produksjonsrester/metallspon som laget trøbbel i din onmifuel? (Lurer på om Nova også har hatt trøbbel med rusk).

Jeg hadde forsåvidt også masse metallspon i min Svea 123R, som laget litt ujevn brenning.

Er vel bare XGK og Whisperlite som har denne wiren, Dragonfly mener jeg er uten denne pga justeringsspindel.

Det var noe som tettet, men tror ikke det var metallspon. Det løsnet sporadisk og tettet dysen fra undersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (5 minutter siden):

Er vel bare XGK og Whisperlite som har denne wiren, Dragonfly mener jeg er uten denne pga justeringsspindel.

Ok, har ikke prøvd Dragonfly. Min MSR Simmerlite har denne wiren også, men den er jo gått ut av produksjon for lengst. Veldig rart egentlig, for det er en kanonbra brenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siggy Stardust skrev (2 timer siden):

Hadde valgt Drogonfly x2 om jeg var deg. Da kan du bruke deler/pumpe om hverandre hvis noe skulle streike (XGK har annen pumpe). 

5498E760-B3FA-42E9-941B-8772B2AB444D.jpeg

Dette er også noe jeg har tenkt på som en stor fordel. Det er kanskje enklest å ha to like. Etter å ha sett litt på youtube hvordan man tar service på Dragonfly virker det ganske greit, selv om man bør ha tunga rett i munnen. Og så lenge jeg ikke skal til Nordpolen er tror jeg det er sikkert nok med Dragonfly. Har også lest en del om den og den virker relativt driftssikker. En grunn til at jeg ønsker to stykk er også at det er triveligere å skru på en brenner i varmen av enn annen enn uten varme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (2 timer siden):

Testene Randulf Valle gjorde i boken " Hvorfor er det så kaldt å være våt?" av Dragonfly og XGK på full effekt kommer de ut så å si likt ut.

 

Har ikke lest boka til Randuf Valle, men har tidligere lest på forumet her at XGK kommer bra ut i hans kullos-test, så det var veldig nyttig å høre at Dragonfly er nokså lik sånn sett. Kanskje jeg burde kjøpe boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småvill skrev (6 minutter siden):

Har ikke lest boka til Randuf Valle, men har tidligere lest på forumet her at XGK kommer bra ut i hans kullos-test, så det var veldig nyttig å høre at Dragonfly er nokså lik sånn sett. Kanskje jeg burde kjøpe boken.

Det er en god bok som egentlig gir svar på mange av de spørsmålene vi vanligvis stiller på forum og facebook. Men husk at testen er gjort på full effekt, sånn jeg har forstått det produserer en brenner mer kullos når den justeres ned i effekt.

Perfekt bok å ha liggende på do 😂

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (1 minutt siden):

Men husk at testen er gjort på full effekt, sånn jeg har forstått det produserer en brenner mer kullos når den justeres ned i effekt.

Gjelder dette selv om det ikke står kjele på brenneren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småvill skrev (15 minutter siden):

Gjelder dette selv om det ikke står kjele på brenneren?

Jeg skal ikke svare for bastant på dette, da det er min oppfatting av det jeg har lest ut ifra diverse tester.

Jeg mener det har en innvirkning på kullosproduksjonen om en brenner går på lav effekt enn full effekt. Skal se om jeg klarer å finne igjen hvor jeg leste det.

jeg tar nok feil her, når jeg leser i rapporten til FFI om kullosproduksjon av kokeapararer, de ser ut til å være snillere på lav effekt typ 1-2kw og produserer vesentlig mer ved 3kw/max effekt. Jeg hadde bitt meg fast i en av testene der et colman apparat produserte mer eller likt på lav effekt som høy.

https://www.ffi.no/publikasjoner/arkiv/avgivelse-av-gassen-kullos-co-fra-kokeapparat-til-turbruk

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (18 minutter siden):

Jeg skal ikke svare for bastant på dette, da det er min oppfatting av det jeg har lest ut ifra diverse tester.

Jeg mener det har en innvirkning på kullosproduksjonen om en brenner går på lav effekt enn full effekt. Skal se om jeg klarer å finne igjen hvor jeg leste det.

jeg tar nok feil her, når jeg leser i rapporten til FFI om kullosproduksjon av kokeapararer, de ser ut til å være snillere på lav effekt typ 1-2kw og produserer vesentlig mer ved 3kw/max effekt. Jeg hadde bitt meg fast i en av testene der et colman apparat produserte mer eller likt på lav effekt som høy.

https://www.ffi.no/publikasjoner/arkiv/avgivelse-av-gassen-kullos-co-fra-kokeapparat-til-turbruk

 Her er en rapport hvor det er testet kjele med varmevekseler, flatbunnet kjele og uten kjele. Ut fra dette er min egen subjektive konklusjon at kjele med varmevekseler i telt er totalt uaktuelt, snøsmelting og matlaging må skje i yttertelt med god lufting, i tillegg til at jeg ønsker en brenner som avgir så lite kullos som mulig, og kosefyring kan kan gjøre relativt trygt uten kjele.

https://publications.ffi.no/nb/item/asset/dspace:2690/2012-00404.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småvill skrev (3 minutter siden):

 Her er en rapport hvor det er testet kjele med varmevekseler, flatbunnet kjele og uten kjele. Ut fra dette er min egen subjektive konklusjon at kjele med varmevekseler i telt er totalt uaktuelt, snøsmelting og matlaging må skje i yttertelt med god lufting, i tillegg til at jeg ønsker en brenner som avgir så lite kullos som mulig, og kosefyring kan kan gjøre relativt trygt uten kjele.

https://publications.ffi.no/nb/item/asset/dspace:2690/2012-00404.pdf

Det greieste er å bruke en flatbunnet kjele, det er det tryggeste.

Vegard Ullvang testet denne kjelen sammen med msr whisperlite. Tror også han benyttet seg av et jotun-spann som vindskjerm.

https://www.vg.no/rampelys/i/Kdpby/trodde-ulvang-var-doed-paa-sydpolenekspedisjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 6.12.2022 den 17.45):

MSR har problem med o-ringer som er malte. Demonterer man pumpen, gnikker vekk maling og smører opp igjen skal dette problemet være borte.

Noe så trivielt og merkelig. Synes det er underlig at et så velrenommert merke som MSR ikke tar dette til etterretning og går bort fra malte o-ringer. For det første må mange bli irriterte og forlate msr pga lekkasjene som oppstår. For det andre må arbeidsmengden til kundeservice være langt høyere enn den trenger å være pga disse o-ringene. Msr har forøvrig klassens beste kundeservice har jeg både hørt og erfart (hadde problemer med et Hubba-telt derfra i sommer…). For det tredje er det jo totalt meningsløst at ALLE skal måtte demontere nye pumper og gnikke bort maling. Formålsløst og pussig fra markedets kanskje aller fremste produsent av brennere og telt.

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (7 timer siden):

Noe så trivielt og merkelig. Synes det er underlig at et så velrenommert merke som MSR ikke tar dette til etterretning og går bort fra malte o-ringer.

Ja, det er utrolig merkelig.

den eldre grå pumpen jeg har, har en rød o-ring av rød gummi - altså ikke malt som det har vert på mine pumper av dagens standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anund Wigen skrev (1 time siden):

Teflonbelegg? 

 

Det belegget som har vert på de nyere MSR pumpene og i repkitene har vert lett å gnikke av. Gjør man ikke det vil det klumpe seg på o-ringen etterhvert og gi lekkasje.

Jeg har en mistanke om at dette kom når de sluttet med den gjennomfargete røde o-ringen (for dyr? Fikk ikke tak i? Dårlig materiale?).For at bruksanvisninger fortsatt skal være riktig, og for at det skal være enkelt å skille de fra hverandre i repkitet slik at de kommer på rett plass valgte man å male dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (1 minutt siden):

Eneste MSR skriver om teflon belegget. De kunne lik så godt oppfordret til å fjerne det, eller slutte med teflon belegget.

image.png.2a7713c9d361657e22b41e76e7f6e0bf.png

Takk.

Da var det for identifisering ja :)

Husk å fjern det folkens, rengjør og smør den godt, så slipper man lekkasje. Det er veldig gode pumper etter min erfaring, kun dette som har laget lekkasje hos meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Takk.

Da var det for identifisering ja :)

Husk å fjern det folkens, rengjør og smør den godt, så slipper man lekkasje. Det er veldig gode pumper etter min erfaring, kun dette som har laget lekkasje hos meg.

Har ligget på latsiden her, men gjorde som du anbefalte på begge mine MSR-pumper nå nettopp. Kjøkkenpapiret ble ganske rødt! Smått utrolig at dette forekommer som standard. Den pumpa som er brukt mest var klart svartest av de to… 

Haha, vred og vred på pumpa i sikkert 15 minutter før jeg fikk løs toppstykket. Er jo så enkelt på videoen, men annerledes i virkeligheten, lol. Er skikkelig nimrod når det gjelder praktiske gjøremål… Fikk gnikket av 95 % på o-tingene på begge pumpene og smurt de opp igjen. Håper jeg har dogda en kjip lekkasje på mine neste eventyr :)

Takk igjen for presiseringen av dette fenomenet. Ville aldri falt meg inn å sjekke for dette før problemet på et tidspunkt ville oppstått. Fikk også sjekket hele pumpa og blitt kjent med mekanikken. Det kan jo være kjekt til senere anledninger.

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.