Gå til innhold
  • Bli medlem

Hacks for bruk av 3-sesongerssoveposer om vinteren


Anbefalte innlegg

Jeg tenker å dra med ungene mine (3 og 4 år) på telttur en av de nærmeste dagene, men det er blitt betraktelig kaldere (frysepunkt i Nordmarka) nå enn da vi var på tur i september ... så da lurte jeg på om det fantes hacks for "oppgradere" utstyret uten å blakke meg. For underlag er jo matematikken enkel: to underlag med R-verdier på hhv. 1 og 3 tilsvarer et underlag med R-verdi på 4. Det tar ekstra plass, men vi sykler med en egen vogn til utstyr, så ekstra vekt/volum er ikke noe stort problem. Finnes det tilsvarende "hacks" for å kunne gjenbruke soveposer?

Har tidligere i høst brukt Voksi Urban vognposer med forlengerdeler på ungene. De er vinterposer og har fungert greit, men fireåringen begynner å bli for lang, så tenkte å kjøpe en brukt Helsport Alta junior Flex sovepose til ham. Den har T-comf på 0 grader, og det blir litt snaut, tenker jeg, så vil gjerne finne ut hvordan jeg skal ha litt trygghet i at det blir behagelig.

Det er ikke snakk om ekstremverdier i teltet om vinteren: kanskje ned til fem minus. Ullpledd tenker jeg at blir veldig glatt mot nylon og lett sklir av, men jeg har jo en ekstra soveposer til voksne. Det må da gå an å gjenbruke? Typ sovepose i sovepose? Har både sommerpose til meg og en vinterpose. Det blir jo kanskje litt fomlete, men det blir ikke så mange av disse turene ... 

Gode tips for gjenbruk og kombinering av utstyr mottas med takk 😃

Endret av Carl-Erik Kopseng
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sovepose i sovepose, Jerven duk / Fjellduken som pledd over alle som sover i teltet (med barna i midten). 

På påsketur i Rørostraktene når barna var 5 og 6 år har jeg f.eks, benyttet heldekkende skumunderlag i inntertelt, under liggeunderlag. og Helsport Extreme fjellduk som dyne over alle fire soveposene. Barna i midten i sine (da) Alta jr poser og påkledd med ull og flece (greit å være litt påkledd når de måtte ut på do på natta) og en voksen på hver ytterkant. Funka bra for oss.  Nå bruker jeg stort sett pose i pose løsning når barna er med på vintertur, og evtentuelt Fjellduken som underlag i innerteltet. 

Tabell for vurdering av "pose-i-pose" system, lånt fra annen tråd her på forumet:

image.thumb.png.2950c3c5b7e0a38e3714155281cb561e.png

Endret av Terka
  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Helsport mini/dunvognpose+ Urberg G5 for barn. 

Så til sammen tåler de mange minus.

Kjøpte den posen på tilbud, grei pose å bruke utenpå. Ikke noe å si på kvaliteten mtp pris.

Alta flex og urbergen skal  tåle rundt-20 hvis vi tar utgangspunkt at begge er rundt 0 grader comf

Endret av Faun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått gode tips her. Har testet det meste av dem og alle fungere rpå sitt vis, samlet eller hver for seg. 

Et tilleggstips er likevel: Test gjerne en natt med kulde på terrassen eller i hagen før tur ofr å se hvordan utstyret fungerer i tenkte temperaturer. Alternativet er å overdrive ekstratiltakene slik at man samlet har for mye og varmt utstyr. Det er lite som er så ødeleggende for en tur og fremtidig glede som at ungene fryser om natta....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ullpledd er stort nok (eventuelt bruke to mindre) kan du brette og feste sammen til en ullpose, akkurat som tippoldefar brukte på tur 😄 Har og brukt 0 pose sammen med 10 pose på junior og det fungerte greit med et par minus. Pleier ofte pakke med en del fotvarmere og klistre på ungene, gir litt ekstra varme i posen. De har og noen større kroppsvarmere men alltid utsolgt de gangen jeg skal på shopping. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffikjerring skrev (På 21.10.2022 den 20.55):

Jeg synes Nalgene-flaske (eller annen flaske som tåler kokende vann) i en ullsokk nede i soveposen er et skikkelig bra triks.

Ja, det har jeg fått med meg. Greide ikke finne varmeflaska ved avreise, så da ble det et par ullsokker og noen tomme brusflasker i stedet. En i hver sovepose funket fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl-Erik Kopseng skrev (26 minutter siden):

Ja, det har jeg fått med meg. Greide ikke finne varmeflaska ved avreise, så da ble det et par ullsokker og noen tomme brusflasker i stedet. En i hver sovepose funket fint :)

Litt avsporing, men jeg fant nylig ut at de nye tynnere cola-flaskene IKKE egner seg som varmeflaske med kokende vann 😅 Hele flasken skrumpet inn umiddelbart i kontakt med vannet. De gamle litt mer robuste flaskene fikset dette uten problem.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (41 minutter siden):

Litt avsporing, men jeg fant nylig ut at de nye tynnere cola-flaskene IKKE egner seg som varmeflaske med kokende vann 😅 Hele flasken skrumpet inn umiddelbart i kontakt med vannet. De gamle litt mer robuste flaskene fikset dette uten problem.

Det er en grunn til at Nalgene går igjen i anbefalingene angående "provisoriske" varmeflasker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 10/21/2022 at 8:55 PM, Kaffikjerring said:

Jeg synes Nalgene-flaske (eller annen flaske som tåler kokende vann) i en ullsokk nede i soveposen er et skikkelig bra triks. Sånn holder jeg varmen på vinterovernattinger. 

Det brukte jeg også i -28 for 10-15 år siden. Hadde ikke råd til skikkelig vinterpose. Og sovepose inn i sovepose (hadde bare dårlige Marmot 3 sesongs poser da). Hadde med pulk da, plass var null problem. Og godt med varm undertøy. Brukte dunjakke og dunbukse når det ble skikkelig kaldt om morgenen før sola sto opp og varmet. Varmedress kan gjøre samme nytte. Kjemiske varmere sånn man bruker på slalom kan også være nyttige for å varme opp hender og føtter...tar lite plass og varer lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Förr fanns möjlighet att koppla ihop sovsäckar som  tex Caravan av Nordiska fjäder i Malmö i SV

Alt anv en stor tarp och elda och bygga upp en ´strålskärm´värmereflektor av sten eller tunna färskt trä, anv stora stockar 2 el 3 (stockeld eller nying samt en samisk eld ´norso´el likn stavning )st med färska trä bitar mellan för att få in luft till bra stabil förbränning under lång tid.

Ev även ha en stor brandfilt över nedre del av sovsäckarna för att stå emot gnister från elden.

Idag skulle nog några hinkar vatten eller en brandsläckare vara ett krav.

Det funngerade bra som scout ´spejder´med tunn syntet ca + 10 limit säck ev med en filt och endast granris under samt som tak över tunna stockar ´slanor´kräver dock brandvakter om man ej har stor vana att bygga en brasa dvs skapa en stor glödbädd under dessa långa och grova träd stammar.(jag fick en liten gnista men blev bara ett litet hål)

Scouterna var ca 10-12 år inkl jag ca 5-7 st med en ledare på ca 15-17år då den tänkta äldre ledaren skulla lästa för en tenta på teknisk högskola i GBG.(idag skulle nog inga föräldrar ge ansvar till en så ung person)

Det var snö på marken under granriset och några minusgrader men endast lite vind.

Finns en bra bok som heter Elda utg i SV som går igenom det mesta om eldning samt att bygga olika värme källor.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.