GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er det noen her som har veid enkeltmannspakkene sine? Skal bytte ut litt av innholdet i fĂžrstehjelpssettet og tenkte inkludere en enkeltmannspakke som veier minst mulig samtidig som den fremdeles gjĂžr nytte for seg ved en eventuell ulykke. (Jada, jeg jakter gram.. ikke nĂždvendigvis stolt av det, men noen gram her og der blir fort litt over en 2-3-4-ukers tur)

Annonse
Skrevet

Jeg har med gasbind og en steril kompress. Veier «ingenting» og kan brukes som stÞttebandasje, forbinde sÄr etc. Veier nok omkring 25 gram det ogsÄ.

Den sterile kompressen er plastbelagt, sÄ den skal ikke gro fast i sÄret.

Sager du av en bit av en plastfolierull har du ogsÄ en tilnÊrmet steril plastrull som kan brukes til mye rart.

• Liker 1
Skrevet

Enkeltmannspakker kommer i sÄ pass mange formater, at det ert ikke lett Ä anslÄ eksakt vekt. Men jeg tror at to enkeltmannspakker fra SnÞgg vil veie godt under 50 gram. Og to er rikelig. 

Skrevet (endret)

Enkeltmannspakke er jo bare en steril bandasje pluss litt gass bind. Har du allerede dette med kan du kutte ut hele enkeltmannspakken. Hvis den har en kompress i pakken kan denne erstattes med nÊrmest hva som helst da den ligger utenpÄ den sterile bandasjen og bare skal bygge opp for Ä kunne legge trykk pÄ et sÄr med kraftig blÞdning. Bruk noe du allerede har med deg eller en ting fra naturen (liten stein for eksempel). Det er normalt bare pulsÄreblÞdninger som trenger dette. Ta ogsÄ med 2-3 strips. De er fine til typiske kuttskader og veier ikke mer enn 1 gram pr stk.

😉

Endret av Skogens StĂžnn
Skrevet

Ta ogsÄ med to stk. sÄrservietter. De er pakket enkeltvis, og er greit til Ä rense sÄr med.

De smÄ 5g tubene med basimycin er ogsÄ fin Ä ha. Den reddet meg pÄ hÞgruta, da jeg pÄ dag 2 hadde fÄtt betennelse i ett lite sÄr pÄ foten.

• Liker 1
  • 1 mĂ„ned senere...
Skrevet

Hadde tidligere strips i fĂžrstehjelp settet mitt.

To ting fikk meg til Ä slutte med det. Jeg hadde dagkirurgi i beinet. SÄret etterpÄ ble teipet. Av ca 10 festepunkter ble strips brukt en gang. Resten ble det brukt vanlig plasterteip pÄ. 

Mitt inntrykk er at medisinsk personell bare bruker strips pÄ "vanskelige steder". 

For Ä bruke strips mÄ du fÞrst stanse blÞdningen. 

En annen erfaring var laserkirurgi pÄ foten. Det ga et dypt sÄr som mÄtte behandles i 14 dager. Jeg ble dreven med coban, for Ä si det sÄnn. Dette ga meg innsikt i, hvor mye bandasjemateriell som faktisk er nÞdvendig for Ä behandle en litt dyp sÄrskade.

Enkeltmannspakke er bare for Ä stanse blÞdningen, fÞr man henter hjelp. Standard fÞrstehjelp er beregnet pÄ at man ogsÄ har rask tilgang pÄ andrehjelp osv. 

Skrevet (endret)
6 hours ago, Nils Einar Ljosland said:

Hadde tidligere strips i fĂžrstehjelp settet mitt.

To ting fikk meg til Ä slutte med det. Jeg hadde dagkirurgi i beinet. SÄret etterpÄ ble teipet. Av ca 10 festepunkter ble strips brukt en gang. Resten ble det brukt vanlig plasterteip pÄ. 

Mitt inntrykk er at medisinsk personell bare bruker strips pÄ "vanskelige steder". 

For Ä bruke strips mÄ du fÞrst stanse blÞdningen. 

En annen erfaring var laserkirurgi pÄ foten. Det ga et dypt sÄr som mÄtte behandles i 14 dager. Jeg ble dreven med coban, for Ä si det sÄnn. Dette ga meg innsikt i, hvor mye bandasjemateriell som faktisk er nÞdvendig for Ä behandle en litt dyp sÄrskade.

Enkeltmannspakke er bare for Ä stanse blÞdningen, fÞr man henter hjelp. Standard fÞrstehjelp er beregnet pÄ at man ogsÄ har rask tilgang pÄ andrehjelp osv. 

Som sykepleier med de siste 7 Ärene pÄ postoperativ (4 Är) og intensiv (3 Är and counting) ville jeg utvilsomt hatt med strips. Det er nÊrmest uslÄelig pÄ pakkvolum og vekt ifht hvor bra det funker. Strips er ganske bra greier som fint kan lukke et relativt dypt kutt sÄ lenge den normale hemostasen er god. Selv har jeg alltid med Coban, strips, Surgicel og gangsÄrplaster. Har ogsÄ med sutursett pÄ lengre turer da det knapt veier noe. I tillegg par meter med Gorillateip pÄ flaska. Da kommer du ganske langt. FÄr du en skade som er stor nok har du neppe med deg det du trenger for Ä fikse det uansett, men da er selvsagt kompresjon og bandasjering helt essensielt. 

Jeg personlig ville nok ikke brukt dagkirurgi som argument for hvorvidt jeg burde ha med meg strips eller ikke da den settingen er veldig annerledes enn i skauen. Du mÄ ikke nÞdvendigvis stoppe blÞdningen helt fÞr du bruker strips hvis du har normale koagulasjonsforhold. Om det er et vanlig og litt dypt kutt er det bare Ä holde den aktuelle ekstremiteten hÞyt, stripse og bandasjere. FÄr du lukket sÄret sÄ vil du bli overrasket over hvor fort det koagulerer. Er du pÄ medikamenter som hemmer koagulasjonen sÄ er det ikke om du har stripset eller teipet som har noe Ä si. Jeg slÄr et slag for strips. 

Endret av Roaas
  • Liker 4
Skrevet
Just now, Skogens StĂžnn said:

Jeg har ingen erfaring med surgicel. Hvordan brukes den og pÄ hvilke skader/problemer kan det brukes? Hva gjÞr den?

Surgicel er en liten bit med "tÞy" som har svÊrt gode koagulerende egenskaper og stopper mindre lokale blÞdninger raskere enn om du skal komprimere selv. Eksempelvis hadde jeg en kompis som kuttet seg greit nÄr vi var i skogen, pÄ fingeren. Et litt kjipt sted Ä bandasjere og det blÞdde en del. La pÄ en bit med Surgicel og bandasjerte med coban. Det stoppet relativt raskt. Det lager et lite "nettverk" hvor blodplatene kan feste seg og gir hurtigere hemostase. Eneste minuset med det er at det er dyrere enn safran. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutes ago, Skogens StĂžnn said:

Jizzes! Nesten 200 kr for ei stripe som er 5 cm lang og 1,25 cm bred! đŸ˜”

Som sagt, driiiiiiiiit dyrt. Allikevel, jeg har en pakke og den brukes kun nÄr det trengs, ikke et sekund fÞr.  

• Hehe 1
Skrevet (endret)
Roaas skrev (16 minutter siden):

Som sagt, driiiiiiiiit dyrt. Allikevel, jeg har en pakke og den brukes kun nÄr det trengs, ikke et sekund fÞr.  

Ja, selv en mĂ„teholden begravelse koster jo minst 10 sĂ„nne pakker, sĂ„ det er jo tross alt en del Ă„ gĂ„ pĂ„ fĂžr det lĂžnner seg Ă„ dĂž i stedet for Ă„ reparere...😁

Endret av Skogens StĂžnn
  • Hehe 5
Skrevet (endret)

Är det kirurgtejp ni menar sĂ„ Ă€r de vĂ€rda sitt pris istf för att ha ett stort Ă€rr kvar resten av livet tex pĂ„ hand eller i ansiktet.

Vid köp pÄ nÀtapotek och oftast lite prisavdrag sÄ fÄr man lÀgre pris.

Om det sedan kan anv rÀtt av en amatör Àr en annan frÄga,jag har med instr.bok för att lÀsa före anv dÄ man kan vara lite ŽuppjagadŽefter en sÄ stor skada dÄ denna produkt ska anv.

Tidigare nÀr jag var för ung och gÄ sjÀlv i fjÀllen var ofta en sjuksköterka med i gruppen och dÄ ökades sÀkerheten,maten blev godare och trivseln ökade.

Endret av HÄkan S
Skrevet (endret)
HÄkan S skrev (4 timer siden):

Är det kirurgtejp ni menar sĂ„ Ă€r de vĂ€rda sitt pris istf för att ha ett stort Ă€rr kvar resten av livet tex pĂ„ hand eller i ansiktet.

Vid köp pÄ nÀtapotek och oftast lite prisavdrag sÄ fÄr man lÀgre pris.

Om det sedan kan anv rÀtt av en amatör Àr en annan frÄga,jag har med instr.bok för att lÀsa före anv dÄ man kan vara lite ŽuppjagadŽefter en sÄ stor skada dÄ denna produkt ska anv.

Tidigare nÀr jag var för ung och gÄ sjÀlv i fjÀllen var ofta en sjuksköterka med i gruppen och dÄ ökades sÀkerheten,maten blev godare och trivseln ökade.

Slik jeg har forstÄtt det er Surgicel noe helt annet enn kirurgisk tape og har en helt annen funksjon:

Surgicel (kr 3658,00 pr meter): https://www.apotek1.no/produkter/surgicel-original-125x5cm-937233p

Kirurgisk tape (kr 2,85 pr meter): https://www.apotek1.no/produkter/transpore-kir-tape-25cmx91m-913597p

Surgicel anvendes ogsÄ endoskopisk (innvendig kirurgi?) i fÞlge denne siden: https://www.ortomedic.no/produkter/surgicel-original/

Endret av Skogens StĂžnn
  • Liker 1
Skrevet

Det som jag skrivit om heter 3M Steri-Stripp smÄ vacumförpackade remsor pÄ ca 8 cm x 1cm sterila tejp bitar att försluta större sÄr med efter rengöring för att underlÀtta lÀkning och fÄ en fin lÀkning med minnimalt Àrr nÀr sÄrskorpan ramlat av.

Kirurg tejp kanske det ej heter Àr nog det du sÀnt bild pÄ och det har jag pÄ sÄr ist för plÄster för att pÄskynda  lÀkning dÄ ev fukt frÄn sÄr dvs troligen blodplasma avdunstar snabbare.

Jag anv tryckförband och höjdlÀge av skadad arm el ben tex för att minska blödning.

Och som tid pÄpekat att en sjuksköterka Àr bra att ha med pÄ lÀngre utflykter i vÀglöst land och utan mobiltÀckning och ev ej vÀder för helikopterrÀddning.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

Skrevet
HÄkan S skrev (15 minutter siden):

Det som jag skrivit om heter 3M Steri-Stripp

Ja, det er det jeg kalte for strips lenger opp. Det er heller ikke det samme som Surgicel. Jeg synes strips fungerer veldig bra til kuttskader som man fikser selv.

HÄkan S skrev (17 minutter siden):

Och som tid pÄpekat att en sjuksköterka Àr bra att ha med pÄ lÀngre utflykter

Tviler ikke pĂ„ det 😃

Skrevet
4 hours ago, Skogens StĂžnn said:

Slik jeg har forstÄtt det er Surgicel noe helt annet enn kirurgisk tape og har en helt annen funksjon:

Surgicel (kr 3658,00 pr meter): https://www.apotek1.no/produkter/surgicel-original-125x5cm-937233p

Kirurgisk tape (kr 2,85 pr meter): https://www.apotek1.no/produkter/transpore-kir-tape-25cmx91m-913597p

Surgicel anvendes ogsÄ endoskopisk (innvendig kirurgi?) i fÞlge denne siden: https://www.ortomedic.no/produkter/surgicel-original/

Korrekt. To vidt forskjellige ting, med bruksomrÄder som er meget langt fra hverandre. Hvis du @HÄkan S tenker at du skal ta med deg Surgicel og velger Ä ta med deg kirurgisk tape istedenfor kan du forberede deg pÄ en overraskelse hva angÄr Þnsket effekt. Begge deler er dog veldig gode pÄ sine respektive omrÄder, samme med 3M strips. 

Du kan bruke det ved kirurgi som gjÞres endoskopisk, altsÄ med instrumenter som fÞres inn via smÄ snitt i eksempelvis buk, sÄ du slipper stÞrre inngrep som laparatomi (snitt som for eksempel deler magemusklene, enkelt forklart). Dette fordi at det absorberes av kroppen sÄ du trenger ikke hente det ut igjen. NÄ skal ikke denne trÄden dra ut om kirurgiske metoder og greier, men rett skal jo vÊre rett... 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.