Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen erfaringer med "Dog Edition" packraft?


Thomas E

Anbefalte innlegg

Jeg slo til på et lagersalg av den gamle modellen Ropelv Dog Edition fra Kipara veldig spontant. Har en vanlig Char fra før av, så jeg er kjent med packraft. Før jeg bestemmer om jeg vil beholde den så lurer jeg på om noen har noen erfaringer? Jeg har en 25 +/- kg hund som oppfører seg veldig fint i Char-en. Er det verdt det med Dog Edition? Skal sies at vi er to stk i husholdningen, så å ha 2 packrafter på tur ville vi hatt uansett etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse
Thomas E skrev (På 10.1.2022 den 14.31):

Jeg slo til på et lagersalg av den gamle modellen Ropelv Dog Edition fra Kipara veldig spontant. Har en vanlig Char fra før av, så jeg er kjent med packraft. Før jeg bestemmer om jeg vil beholde den så lurer jeg på om noen har noen erfaringer? Jeg har en 25 +/- kg hund som oppfører seg veldig fint i Char-en. Er det verdt det med Dog Edition? Skal sies at vi er to stk i husholdningen, så å ha 2 packrafter på tur ville vi hatt uansett etterhvert.

Jeg lurer på det samme. Du har kanskje gjort deg opp noen erfaringer siden ifjor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at tråden er fra i fjor, så trådstarter har nok allerede gjort sitt valg, antar jeg.

Nå har jeg bare "vanlig" packraft, men har fått med meg at noen av de som har XL/Dog-utgaver har kommet borti en utfordring med disse; frakt på sekk. En normalt lang packraft kan ofte festes på sekken i oppblåst tilstand, slik blant annet Monsen & co har gjort på sine programmer. Dette ha vist seg vanskeligere med de ekstra lange packraftene, har jeg skjønt.

Så om planen er den type bruk, altså en del vandring med packraften på ryggen mellom ulike vann/vassdrag, så er det i alle fall en ting å tenke på.

En fordel med Dog Edition må vel være at det er mulig å padle med spruttrekket på selv om hunden er med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (På 7.6.2023 den 6.49):

Ser at tråden er fra i fjor, så trådstarter har nok allerede gjort sitt valg, antar jeg.

Nå har jeg bare "vanlig" packraft, men har fått med meg at noen av de som har XL/Dog-utgaver har kommet borti en utfordring med disse; frakt på sekk. En normalt lang packraft kan ofte festes på sekken i oppblåst tilstand, slik blant annet Monsen & co har gjort på sine programmer. Dette ha vist seg vanskeligere med de ekstra lange packraftene, har jeg skjønt.

Så om planen er den type bruk, altså en del vandring med packraften på ryggen mellom ulike vann/vassdrag, så er det i alle fall en ting å tenke på.

En fordel med Dog Edition må vel være at det er mulig å padle med spruttrekket på selv om hunden er med?

Ja det spruttrekket er det som frister mest med bikkjevarianten. Litt ork å sitte inntil en våt bikkje.

Blir packraft nr 2, egentlig mest til kortere turer med kjerringa så tviler på at det blir så mye bæring. Bare litt skeptisk til om jeg får den ned i en bergans alpinist 130 l, som jeg gjør med javri 260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte med å kjøpe Ropelv dog edition på tilbud nå. Har brukt den 3 turer med ene bikkja (tør ikke å drasse med valpen med valpetenner enda 😂). Jeg er hittil veldig fornøyd, den helt ok størrelse på nedpakka også. Og min på 20kg har ganske god plass foran der også + at jeg setter stor pris på å kunne bruke spruttrekket 😊

IMG_4644.jpeg

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 6/7/2023 at 2:50 AM, Ewgraffiti said:

Jeg lurer på det samme. Du har kanskje gjort deg opp noen erfaringer siden ifjor? 

Er ikke så aktiv på forumet lenger, så du får ha meg unnskyldt et seint svar. Jeg er fornøyd, men jeg har ikke hatt noe ordentlig tur med hunden i ordinær packradt. Det sagt, så kunne jeg aldri tenkt meg å padle noe særlig langt uten spruttrekk. Da er hundeutgaven veldig grei sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (På 7.6.2023 den 6.49):

Nå har jeg bare "vanlig" packraft, men har fått med meg at noen av de som har XL/Dog-utgaver har kommet borti en utfordring med disse; frakt på sekk. En normalt lang packraft kan ofte festes på sekken i oppblåst tilstand, slik blant annet Monsen & co har gjort på sine programmer. Dette ha vist seg vanskeligere med de ekstra lange packraftene, har jeg skjønt.

 

Jeg har xl variant. Jeg har med en liten elektrisk luftpumpe, og bruker den til både å tømme og blåse opp packraft. Har aldri savnet å bære den oppblåst på sekken. Dersom det er veldig kort mellom vannene tar jeg den bare under armen, eller eventuelt går to turer. Skjønner at man sparer litt tid på å ha den oppblåst dersom det er mange korte bæringer, men jeg har det aldri så travelt på tur. 
 

Liker xl variant pga at den er retningsstabil og jeg får plass til å stroppefast sykkel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.