Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketur (trolling) i båt på Mjøsa 24. Desember


Eirikte

Anbefalte innlegg

Jeg, onkel-Jon og Tom tenkte det ville være vel så hyggelig å tilbringe juledagen ute på Mjøsa på jakt etter storørreten i stedet for å sitte hjemme og se donald og knaske nøtter. Dessuten er det stressende når damene flyr frem og tilbake forbi tv-apparatet når de vasker og lager mat. :D Vi slapp ut båten på Eidsvoll. Så lot vi trollingen stå til med 8 stenger uti. Før turen var min ørretrekord snaue 500 gram. Derfor var det deilig å håve inn to gærninger på 1-1.5 kilo. Vi fisket 4-5 timer og fikk 4 kilosfisker samt 3 som vi glapp nær båten. Jeg trodde jeg hadde kledd meg godt med min standard vinterbekledning, men det ble rimelig surt på vannet etterhvert. :)

post-2095-133474445769_thumb.jpg

post-2095-133474445777_thumb.jpg

post-2095-133474445782_thumb.jpg

post-2095-133474446086_thumb.jpg

post-2095-133474446091_thumb.jpg

post-2095-133474446093_thumb.jpg

post-2095-133474446101_thumb.jpg

post-2095-133474446105_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flotte fisker - ser ut som de har levd godt så langt i vinter, for de ser ut til å ha bra kondisjonsfaktor. Men er det vanlig å få så fin ørret i Mjøsa vinterstid, eller er det litt spesielt i år hvor det har vært så mildt? Og hvordan er det med fredningstid, gjelder det bare elvene rundt og ikke selve innsjøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gæli dette gitt! :cry:

Det hele blir jo litt stølere utover vinteren, men høsten er god fisketid på Mjøsa.

Også på isen er det effektivt å prøve balansepilken etter ørreten, hvis man finner rette plassen... :D

Vedlegger bare for å piffe opp stemningen ytterligere, et bilde av en såkalte "punding",

som fiskekameraten tok i fjor. Begrepet "punding" brukes på ørret over 6 kg

(dvs. over det gamle bismerpundet).

Årets største på Mjøsa er 10,155 kg/89cm.

Kan også nevne at Hunderørreten er verdens raskest voksende ørretstamme.

Hunderørret er betegnelsen på Mjøsørreten som gyter i Gudbrandsdalslågen.

Verifisert gjenfangst av merket fisk, viser at når den går ut i fjorden fra elva og begynner å spise fisk (krøkle),

så vokser den godt over 4 kg i året!

Flotte fisker - ser ut som de har levd godt så langt i vinter, for de ser ut til å ha bra kondisjonsfaktor. Men er det vanlig å få så fin ørret i Mjøsa vinterstid, eller er det litt spesielt i år hvor det har vært så mildt? Og hvordan er det med fredningstid, gjelder det bare elvene rundt og ikke selve innsjøen?

Bettet dabber når det begynner å bli riktig frostig, men på milde senhøster og under isfrie vintre,

kan flotte fangster fra båt forekomme.

Hele Mjøsa er fredet for båtfiske etter ørret fra 1/1-30/4 (men lov på isen).

Videre inntrer fredning hele september mnd.

Ellers er det fritt og kortløst fiske fra 1/5 - 31/8 og 1/10-31/12.

Unntaket er Furnesfjorden (mellom Hamar og Brumunddal), som forblir fredet ut året fra 31/8.

Max stenger 4 stk.

Minstegrense 50 cm.

Både djuprigg og planerboard tillatt.

post-51-133474446113_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant info. Jeg skjønner at det fortsatt kan være bra fiske i Mjøsa, og det er jo gledelig etter at det har vært en del rapporter om uheldige utslipp og annen form for forurensing, både i innsjøen og i Lågen og andre tilløpselver. Selv står jeg ofte litt lenger opp i dalen (Kvam-nordSel) med fluestanga, (når jeg ikke er til fjells), men fluestang er nok i utgangspunktet ikke det mest effektive i innsjøen etter storfisk som står dypt.

Antar at Furnesfjorden er der du bor, uten at fredningen akkurat der har noe med det å gjøre? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
ikke særlig lurt å bruke 8 stenger i Mjøsa kanskje?

Plikter å sette seg inn i fiskeregler selv, er bare tillatt med 4 stenger!

Vi er de eneste som har fisket på Mjøsa på julaften og vi har dermed utviklet en vag og kortvarig sedvane for at man denne dagen kan doble antall stenger med mindre man ser oppsynsmenn eller hva det kalles.

Men fra spøk til alvor så visste jeg ikke om denne regelen, jeg bare var med onkel på fisketur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den er grei, men da veit du det til en annen gang :-) ikke noe bra att vi som holder på med trolling gjør slik når vi prøver å forandre på reglene i Mjøsa, lett att alle blir tatt under ett desverre.......uansett dumt å reklamere for det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å legge en demper på stemningen, men er ikke fisken i Mjøsa full av flammehemmere? Er ikke så lenge siden jeg så på nyhetene at fisken der hadde så høye verdier av flammehemmende stoffer at de anbefalte å ikke spise fisken. Det er kanskje bedre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.