Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketur på Saltfjellet (4-7 dager)


djing0

Anbefalte innlegg

Hei forumfolk! 

Jeg og fruen skal på en vandre/fisketur til saltfjellet fra midten av neste uke. Lengde på turen er fleksibel, litt avhengig av vær osv, men maks 7 dager tenker jeg. 

Jeg sliter veldig med å bestemme meg for rute, spesielt med tanke på logistikk. Generelt sett er jeg veldig fan av A-B ruter heller enn å gå tilbake til der man kom fra, så her ligger jo litt av utfordringen. Vi har egen bil tilgjengelig. Har også muligheten til å parkere vår bil ved endested før turstart da vi har venner vi kan låne en ekstra bil av i noen timer. 

Jeg har ikke gått fra Lønsdal selv, men leser at mange fraråder å gå derfra pga veldig steinete terreng inn mot Bjøllådalen. Er det noe fruen ikke kan fordra så er det steinur, så jeg prøver å planlegge en tur utenom Steindalen. Å gå fra Semska er jo et alternativ, men da har jeg googlet meg frem til at man må satse på haik fra lønsdal? Eventuelt gå de 14km mellom, men det frister lite. 

Når det kommer til endestasjon er det aktuelt å parkere bilen enten nært Tverrbrennstua, Valnesvatnet (gå ned via Falkflogdalen), eller Glomfjord. 

Det er også et alternativ å parkere bilen med Semska og gå en rundtur, om det viser seg å være det enkleste. 

Har et ønske om å fiske en del på turen, og tar gjerne imot råd om områder man kan sjekke ut. Det trenger ikke å være de største og mest kjente vannene for min del, det er spennende å utforske mindre og mer ukjente vann. 

Noen som har gode forslag til rute(r)? 😃
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@tronn og jeg gikk en lignende rute for noen år siden, det ligger turrapport ute her hvis du vil titte. Vi planla også å starte fra Lønsdal og overnattet på Lønsstua, men der fikk vi haik til Semska av noen som anbefalte oss å gå Namnlausdalen i stedet for Steindalen. Ellers fulgte vi bare DNTløypa nordover, med en avstikker på Lurfjelltinden. Planen til slutt var egentlig å gå mellom Børvasstindan ned Åselidalen for å ta bussen til Bodø, men på Lurfjellhytta traff vi noen som vi avtalte å sitte på med ned fra Misvær. De gikk seg for øvrig vill på tur til Lurfjelltinden, så vi måtte mase oss inn i en annen bil, men det er en annen historie.

Fisket kan jeg lite om i området, men vi ble no anbefalt å prøve røyen i Bjøllåvatnene og ørreten i Skorrigorri

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ er å gå telegrafruta da. Veldig fint, spesielt fra Søndre Bjellåvatn og Bjøllåga. Hvis turen blir for kort, går det an å gå via Tollådalen. 
 

Men for all del, veldig fint øst-vest også. Falkflogdalen er spektakulær. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fisking er utgangspunktet ditt, ville jeg sett nærmere på Beiarfjell-området eller Tollådalen med Rebbivagge-området. Både Steindalen og Namnlausdalen er en hel dagsmarsj, før man kommer til fiskevann , som i mine øyne er finest med båt. Bjøllåvatnene kan by på riktig fin røye, men kan være tungfisket. 

Beiarfjell - Storvollen i Rana. Da kan du nærmest fiske fra start til slutt 👍 Du har tatt høydemeter med bil/buss, og du kan bruke første dag på fisking. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

djing0 skrev (8 timer siden):

Takker for flere bra tips, ser ut som jeg må revurdere litt. Hvordan ville du lagt opp ankomst/avgang med tanke på bil/kollektiv om man går Beiarfjellet- storvollen?

Jeg skal ikke påstå at jeg har full oversikt, men tror kanskje det beste er å parkere bilen i Bodø og ta bussen til Beiarn (spør pent om den kan stoppe på fjellet). Så er det bare å ta bena fatt :)

Fra Storvollen må dere komme dere til Dunderland. Enten gå via Bredek (veldig fint der) og på dårlig merket sti videre (der er det veldig mye elg). Eller gå/haike/få skyss langs E6 til Dunderland. Ta toget tilbake til Bodø. Eventuelt så kan du parkere på Dunderland og gjøre det motsatt, men da må du gå til et av busstoppene enten nede i Beiarn eller Vesterli nærmere Misvær.

Telegrafruta er mye enklere transportmessig. Som det står på ut.no:

Adkomst med kollektivtransport

Fra Mo i Rana må en benytte egen bil fram til Bjellånes, mens det er mulig å ta toget til Røkland stasjon og bestille drosje derfra til Russånes.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ned på Storvollen uansett, og må finne en løsning for å komme deg til Dunderland.

Det er faktisk  veldig fint å gå fra Røkland stasjon. Blir ikke 100% Telegrafruta, men man kommer inn på den etterhvert. Bodø & Omegn turistforening jobber med å få merket opp fjellveien fra stasjonen opp til Jarbrudalen. Jeg synes også dette er en finere tur for fisking enn å gå inn Namnlausdalen. Du kommer forbi Bjøllåvatnene på begge forslagene, men en mye finere innmarsj. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takker. Da tror jeg vi satser på å parkere bilen ved Røkland/Russånes, og så ta toget tilbake fra Dunderland. Eventuelt parkere ved Bjellånes, gå til dunderland og ta toget til Røkland om det passer med togtidene. 

For min del er ikke Bjøllåvatnene noe must. Jeg foretrekker mindre og mer "ukjente" vann, men kommer nok til å ta med packraft, så det gjør kanskje fisket litt lettere på Bjøllåvatnene. Rebbivagge-området ser spennende ut! 
 

Endret av djing0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riebbivagge-området var omtalt i annet hvert Villmarksliv på 80-tallet.  Veldig spennende, men tror fisket ikke er helt på det nivået som det var på den tiden(?).

Du har også et spennende område der man går over fra Bjøllådalen til Tespdalen. Tespvatna m.fl. :) Hører også om fine fangster i Bjøllåga :)

Endret av ingen87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.