Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsvarets M85 sovepose til vinterbruk?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei Dromedilla

jeg har en slik pose, kjøpt på samme plass. Som tidligere nevnt så er den stor og tung. Jeg føler det blir mye kondens/ fuktighet i posen, så jeg var frøys når jeg våknet, og har etter første turen lagt posen på hylla. Men posen er laget dønn solid, og tåler nok litt juling sammenliknet med mange andre poser.

 

latitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pr dags dato aldri opplevd  en sovepose som ikke blir fuktig etter ei natt. Om det er dun, fiber, om den koster 1000kr eller 8000kr. Denne posen er helt sikkert bra nok for de nettene du skal bruke den. Kjøp en såkalt innerpose, kalt liner, det øker komforten og frysepunktet med 3-5 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DROMEDILLA skrev (20 minutter siden):

Alternativet er noe slikt, men får kjøpt nesten 3 av forsvaret sine for samme prisen. Tåler forsvaret sin like mye?

https://www.magasinet.no/mammut-ajungilak-tyin-mti-5-season-200l-25-c-sovepose?gclid=CjwKCAjw2vOLBhBPEiwAjEeK9mlwNvcNBqUX01peJ31jlmPw042bdsDx3_hR55J8s_-RvL7Mg9hgeBoCAKkQAvD_BwE

 

 

Screenshot_20211030-091210_Chrome.jpg

Jeg har denne samt en forsvarspose fra HV. Mammuten pakker nesten halvparten og er mye bedre å ligge i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DROMEDILLA skrev (På 29.10.2021 den 21.45):

Noen som har erfaring med denne soveposen til streng kulde? Ikke til ekspedisjons bruk.

Screenshot_2021-10-29-21-38-26-248.jpeg

Hekkan pekkan! For den prisen uten tvil ja 😉 jeg har planer om å kjøpe større pulk til vinteren, så 3kg ekstra i pulken er ikke noe stress, en skikkelig vinterpose vil uansett være mellom 1,5 og 2 kg. Inner liner vil gjøre susen + dønn solid til utendørs og bålbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://braasport.no/produkter/denali-mti-5-season-sovepose/9919/

Jeg tåler ikke dun og er allergisk mot poser som koster en månedslønn så jeg har brukt den jeg linker til over i Finnmark de siste årene.I første rekke med pulk, men enkelte ganger, som sist helg i sekk.  Den er utgående, men du finner den med litt flaks i enkelte butikker. Eller nær ubrukt på Finn. 


Tung? -> Ja
Stor? -> Å ja!
Varm? -> Noe så inn i granskauen. 

Sist benyttet i hengekøye i -15: 

https://www.instagram.com/p/CVcVXwAomns/



Jeg hadde kanonflaks og fant den på kampanje til ca 2600,- for noen år siden. Har sett tilsvarende enkelte ganger. Normal fulpris har vel vært 4600,- eller noe i den stilen. Det er den litt varmere broren til soveposen det er linket til tidligere i tråden. Den er -25-utgaven, min er -32-utgaven

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (21 timer siden):

Hekkan pekkan! For den prisen uten tvil ja 😉 jeg har planer om å kjøpe større pulk til vinteren, så 3kg ekstra i pulken er ikke noe stress, en skikkelig vinterpose vil uansett være mellom 1,5 og 2 kg. Inner liner vil gjøre susen + dønn solid til utendørs og bålbrenning.

Depotsjefen.no har mye militært utstyr. Har handlet en del utstyr fra han. Veldig kjapp på å svare/sende. Men av og til oppgir han pris med eller uten moms. Tar skikkelig godt betalt for ubrukt, men er mulig å velge brukt og veldig godt brukt til en skikkelig redusert pris :-). Ligger ute en sovepose M87 som er en oppgradert versjon av M85? https://www.depotsjefen.no/products/harens-sovepose-m87 Sitter å vurdere en slik sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sånn med både indre og ytre trekk. Testet posen en eneste gang før jeg ga den bort helt gratis. Stor, tung og absolutt ikke komfortabel. Tror jeg betalte 100 nok for posen splitter ny på et militærutsalg. Mammut tyin elite er flere skuddår foran i komfort. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk kanskje blander litt sammen ulike poser her? Den m85 posen jeg har lagt ut bilde av ser ut som en helt vanlig sovepose. Er bare litt mer solid bygget. Vekten er heller ikke noe å si på. Den veier 3 kilo. Det er like mye som en vanlig vinter fiberpose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at isolasjonsevnen taper seg 10% hvert år(de første åra), ved normal bruk i felten(forsvarets egen produktbeskrivelse). Jeg trives godt med den sammen med hærens ullfrote lang under/over når ute i minus. Ellers liker jeg den såpass godt, at jeg dropper dyna på hytta til fordel for denne.(Midtstilt glidelås gjør den brukervennlig ved høyere temp, hvor man bare legger den over seg) . Noe av vekta får man igjen med brannhemmende bomull i yttertrekk, som og er behagelig. At liggeunderlaget kan plasseres mellom pose og yttertrekk, gjør den ganske praktisk...dog lubben. En ubrukt er nok gull.

Har en godt brukt Nato-pose og, produsert av Ajungilak/ Mammut (a la Tyin) med midtstilt glidelås(som ikke tåler det samme ved lengre tids bruk). Lettere og nettere, men ikke like romslig og komfortabel.

 

Endret av Myriameter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.