Jump to content
IGNORED

Hundeski

Ole Petrol
 Share

Recommended Posts

For et par år siden kjøpte jeg meg Åsnes Breidablikk med BC bindinger, det er ski uten stålkanter for bruk med hund (så potene ikke skades så lett). 

Jeg bruker disse med kortfell i ulendt skogs og fjell terren. Funker stort sett bra oppover/ bortover men ikke så bra nedover. Jeg er god på ski (randonee) og sto telemark "back in the days". 

Telemark teknikken er nok litt rusten, men uansett, jeg synes dette ikke er spesielt enkelt nedover. 

Jeg ser derfor etter et nytt oppsett. Jeg skal ikke gå med tung sekk eller pulk, det er for å lufte bikkja, gjerne i løssnø. 

Har sett litt på Åsnes Kongsvold og Fischer Jakt Crow. Har funnet en gammel test på Utemagasinet, men mistenker at skiene er oppdatert etter dette..(?). 

Vurderer BC binding opp mot Rottefella 75mm kabel. 

Noen synspunkter eller tips om tester? 

unnamed.jpg

Edited by Ole Petrol

Stive sko er viktig for å kunne kjøre telemark på fjellski, men det er også like viktig med god teknikk. Det vil være svært hjelpsomt å trene på telemarkskjøring i slalåmbakken først også ute i terrenget senere. Jeg tviler på at du bare kan oppgradere utstyret ditt også går alt som en lek nedover.

Har samme ski med BC støvler. De blir som regel ikke stive nok til typisk kjøring nedover. Mulig 75 er noe bedre men det blir neppe som slalåm, telemark eller rando støvler.
En kompis har Fishcer skiene. De er jo bredere og litt kortere. Men er det litt hardt underlag så vil skiene ofte bli ustabil med et de vobler. 

torese skrev (3 timer siden):

Åsnes har kommet med noen nye bindinger som har vært omtalt tidligere her på forumet.

Hidden Content

Skal være i pose og sekk. Spennende om dette fungerer.

Tore

Dette så veldig spennende ut. 
Ellers så tenkte jeg på alternativet med å sette på en Rottefella telemark binding 75mm i kombinasjon med en Scarpa T4 støvel. Det vil gi bedre støtte. 

Ole Petrol skrev (7 minutter siden):

Dette så veldig spennende ut. 
Ellers så tenkte jeg på alternativet med å sette på en Rottefella telemark binding 75mm i kombinasjon med en Scarpa T4 støvel. Det vil gi bedre støtte. 

Kan bekrefte at 75 pluss T4 er stabilt. Kan også bekrefte at den stive sålen spiser opp pinnene i bindingen etterhvert, så ikke gjør det.

Marius Engelsen skrev (13 minutter siden):

Kan bekrefte at 75 pluss T4 er stabilt. Kan også bekrefte at den stive sålen spiser opp pinnene i bindingen etterhvert, så ikke gjør det.

Rottefella med kabel, eller uten? Begge? 

Før i tiden var det vel motsatt, at pinnene ødela hullene i sålen..

Edited by Ole Petrol

Ole Petrol skrev (1 time siden):

Rottefella med kabel, eller uten? Begge? 

Før i tiden var det vel motsatt, at pinnene ødela hullene i sålen..

Voile 3 pin med avtagbar kabel.

Fikk ny av Voile, men de sa det kom til å skje igjen. Skoen er så stiv at den gir bevegelse i tåsålen, og da gnages det i stykker.

Voile Switchback fungerer bra.

Ole Petrol skrev (På 24.10.2021 den 13.45):

For et par år siden kjøpte jeg meg Åsnes Breidablikk med BC bindinger, det er ski uten stålkanter for bruk med hund (så potene ikke skades så lett). 

Jeg bruker disse med kortfell i ulendt skogs og fjell terren. Funker stort sett bra oppover/ bortover men ikke så bra nedover. Jeg er god på ski (randonee) og sto telemark "back in the days". 

Telemark teknikken er nok litt rusten, men uansett, jeg synes dette ikke er spesielt enkelt nedover. 

Jeg ser derfor etter et nytt oppsett. Jeg skal ikke gå med tung sekk eller pulk, det er for å lufte bikkja, gjerne i løssnø. 

Har sett litt på Åsnes Kongsvold og Fischer Jakt Crow. Har funnet en gammel test på Utemagasinet, men mistenker at skiene er oppdatert etter dette..(?). 

Vurderer BC binding opp mot Rottefella 75mm kabel. 

Noen synspunkter eller tips om tester? 

Hidden Content

Min erfaring er at kortfeller ødelegger alt som er av kjøreegenskaper skiene måtte ha, selv i løs «sukkersnø».

Har du forsøkt å kjøre nedover uten kortfellene montert på skiene?

Personlig har jeg ingen erfaring med Åsnes Breidablikk, men dimensjonene tilsier at de bør være morsomme å kjøre med utenfor preparerte løyper. Så sant du ikke har valgt ski som er alt for lange til leken kjøring da(?).

Begrensningen til BC-systemet er brede ski på hard skare og isete underlag, da sliter du med å kante skiene, og skulle du klare å kante dem så er det uansett dårlig feste uten stålkant.

Det går helt fint å leke seg maksimalt, hoppe og sette strøkne telemarksvinger med BC-systemet, på løsere underlag, selv på så brede ski som Fischer Jakt Crown. Jeg har selv snart slitt ut 2 par av disse til lek og turbruk.

• 2 weeks later...