Jump to content

Så denne da jeg gikk en tur, er dette en hjort eller et tådyr?

Recommended Posts

Posted

Er dette et rådyr eller en hjort? Jeg tror det er rådyr men er usikker da jeg synes størrelsen var større enn de andre jeg har sett før 

03ED212D-92AF-4FC2-B586-3BF50A607F60.png

Annonse
  • 4 weeks later...
Posted

Som andre har nevnt, så er det en vanlig rådyrbukk. Størrelsen er det vanskelig å ha noe formening om, da det ikke er noe å sammenligne med. Men de veier ikke mer, enn dagens lette settere de fleste av dem, Vanlig vekt på voksne bukker, ligger vel mellom 18 og 22 kg og få over 25 kg her i landet. Men, i Sverige er de større.  Er nok bare lange bein og lang hals som får dem til å virke store og større en de egentlig er. Det er helt annen kroppsfasong på en voksen hjort. 

image.png.f13785a454c9eef2410f5bb037a3820a.png

Posted

Selv om det er vanskelig å se hvor stor bukken er , er det ikke vanskelig å se at den har usedvanlige store horn. 3 ganger så lange som ørene. Man ser ikke slike ofte. I alle fall ikke der jeg jakter.

• Like 1
Posted

Akkurat her var det liten tvil, men enig med @Robinson i at denne så ut til å være en stor og fin bukk.

Jeg kjenner en og annen erfaren jeger (langt mer erfaren enn meg) som har skutt "spissbukk" (ung hjortebukk) og funnet en rådyrbukk på skuddplassen. Så med litt dårlig lys og litt sub-optimal avstands bedømming kan selv den beste glippe litt på artsbestemmelse.