Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp! Fjellheimen pro 3 camp eller Breheimen for to nybegynnere?


Alexius

Anbefalte innlegg

Hei :)

Vi kjøpte i dag fjellheimen pro 3 camp etter å ha vært på flere telttur på utstyr fra andre. Etter mye om og men endte vi opp med å investere i et selv.

Nå sitter vi her litt i ettertanke på om vi kanskje skulle ha gått for Breheimen 3 fra XXL istedet.

Vi se for oss relativt lette turer på vår/sommer/høst i all hovedsak, men trolig en god del telting i Finnmark, da en av oss bor for tiden der.

Hva slags erfaringer kan dere litt drevne komme med? Klarer vi oss fint med et litt mer økonomisk telt slik som Breheimen, eller er fjellheimen pro en god investering vi ikke trenger å angre på?

Vi greier ikke helt å konkludere på dette selv. 😅

Vi setter stor pris på alle innspill og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg har fjellheimen Pro Camp 3 og er veldig fornøyd. Angrer ikke et sekund på denne investeringen da det er et veldig godt telt å ha når det er litt vær. Romslig fortelt med god plass til utstyr, eller sitte å lage mat når været står på som verst. Det er også et godt 2 mannstelt (min mening) Eneste som kan være en utfordring er kondens, men dette ble betraktelig bedre med footprint duk under. Når jeg tenker meg om, så har jeg ikke opplevd kondens igjen i teltet etter jeg fikk footprint. 

En av de tingene jeg syntes er bra med pro serien til Helsport er ytterduken. Du slipper å annet vedlikehold enn å vaske det rent for fugledrit osv. Nå vet jeg ikke hva dere betalte for Fjellheimen teltet, men det er MYE bra telt for pengene. Å dere kommer til å ha glede av det i mange år 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Føl deg trygg på at fjellheimen pro totalt sett er det beste teltet :) Da har du et telt som vil holde i laaang tid med godt vedlikhold. Skulle du med tiden finne ut at du vil teste ut friluftslivet vinterstid, kan du også være sikker på at teltet vil gi deg god beskyttelse selv i svært krevende forhold på høyfjellet. 

Endret av KS10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Terje Hav said:

Du har sikkert rett i det. Jeg så etter et robust og godt telt for _2_ personer. Fjellheimen Pro er _3_ personers. Breheimen 2P er 0,5 kg lettere .

Jeg har ikke til hensikt å teste yttergrensene til hverken teltet eller meg selv. 😃

3-personers telt er strengt tatt et romslig 2-manns telt. 2-manns er et trangt 2-manns, men aller best et romslig enmanns :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men aller best et romslig enmanns

enmanns - Det er det som blir bruksområdet. Jeg har lange armer og bein, og liker IKKE sild-i-tønne følelsen i et trangt telt.

Jeg tror alle som har prøvd det, unngår det senere. Brent barn osv. Jeg burde vel kanskje ha sagt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har breheimen 2, ett flott telt til en imponerende pris. Skal normalt ikke være i klasse med helsport telt i pro segmentet. Koster jo ganske mye mindre nå på høsttilbud hos xxl. Har ikke testet i skikkelig dårlig vær men var imponert over høyden inne i teltet. 

Tore

IMG_20210912_235215.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexius skrev (På 15.7.2021 den 20.09):

Vi greier ikke helt å konkludere på dette selv.

Jeg vil si at hvis dere har brukt teltet og liker det, så har dere et bra telt. Man vil alltid kunne spekulere i om det finnes et annet telt man ville likt bedre. Det er heller ikke slik at et telt alltid er bedre enn et annet telt. I en situasjon vil den ene føles best, i en annen situasjon det andre. Ta for eksempel størrelsen. Er det drittvær er det greit å ha stor plass inni teltet så man slipper å sitte ute og lage mat. Skal du imidlertid telte i Østmarka (Oslo) er et stort telt noe herk fordi utvalget av teltplasser fort blir veldig lite med økende størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breheimen gir utrolig mye telt for pengene med den prisen xxl har nå. Kjenner ikke detaljene på ytterduken godt nok sammenlignet med Pro serien og om det er noen reell forskjell, men silikonbelagt nylon tilsier at det skal holde til de fleste forhold. Breheimen har noe rimeligere stenger, ikke DAC som Pro teltene har. Det er få telt som kan skilte med samme kvalitet mot pris, som Breheimen (iallfall min vurdering). Både Pro og Breheimen er laget i Kina, så kommer muligens fra samme fabrikk - uten at jeg vet om det stemmer.

Endret av Hc.b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.