Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelige t-skjorter


Jens_M

Anbefalte innlegg

Hei. Skal på en noen fjellturer i sommer og ser etter noen rimelige t-skjorter, som egner seg til formålet (transporterer fukt, temperaturregulerende og god holdbarhet). Har tenkt på ull, men her er det stor variasjon i pris. Noen som har erfaring med denne?: https://www.sparkjop.no/kayden-ull-silke-t-skjorte_413196?level_1=61712

Ser at bambus, som Tufte bruker, er en god del billigere enn ull, men vet ikke hvordan bambus fungerer sammenliknet med ull. Tenker feks på denne, som rikitgnok også består av 30% bomull: 
https://www.sparkjop.no/bambus-t-skjorte_415358?level_1=61712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ull og silke i kombinasjon er min favoritt og da spesifikt Northern Playground. Av rimeligere alternativer ville jeg sett på Janus eller Dovrefjell fra Magasinet.

Bambus er etter mitt skjønn svindel. Realiteten er at produktet har lite med bambus å gjøre i det hele tatt, hvis du vil lese deg opp så kan du putte "rayon" inn i Google.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at klær av "bambus" stort sett er en bløff. Se for eksempel her: https://www.klikk.no/foreldre/barn/tester-og-barneutstyr/bambusklaer-til-barn-2546223

Eller her: https://www.aftenposten.no/viten/i/0l26/miljoetull-om-bambus-klaer

Men siden du er på Sparkjøp sine sider vil jeg anbefale deres klær av ull/silkeblanding. I likhet med innlegget over er jeg også begeistret for egenskapene disse plaggene har. Og Sparkjøp sine plagg har jeg god erfaring med, og prisene er til å leve med.
https://www.sparkjop.no/catalogsearch/result/?q=ull+silke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også blitt glad i kombinasjonen ull og silke. T-skjortene fra Northern Playground koster litt, men nå er det de jeg bruker både hjemme og ute hele året. Veldig behangelige og virker slitesterke også.

Viskose av bambus er greit nok, det, men å kalle det bambus er å tøye sannheten lenger enn langt. Det er og blir viskose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (2 timer siden):

Er også blitt glad i kombinasjonen ull og silke. T-skjortene fra Northern Playground koster litt, men nå er det de jeg bruker både hjemme og ute hele året. Veldig behangelige og virker slitesterke også.

Takk for tips, selv om det ikke er min tråd

Har ikke prøvd t-skjortene dere enda, men er veldig fornøyd med alt jeg har kjøpt av NP hittil. Stort sett zip-longser i ulike lengder. Det koster litt, men det har vært god kvalitet og de har en tilsynelatende transparent miljøprofil, produserer lokalt eller lokalt-ish og har en livsløpsfilosofi der de forplikter seg til reparasjon og resirkulering.

Sparkjøp virker ikke overivrige etter å oppgi produksjonsland på sine egne merker... så jeg frykter det er Kina. Kanskje noen som har klær fra de kan bekrefte / avkrefte dette? 

Min motvilje mot å handle kinesisk er ett personlig valg, og er ikke ment som kritikk av de som kjøper klær og utstyr produsert i Kina. Stort sett vet vi lite om ringvirkningene av våre valg uansett.
Og selv om man ikke har noen politiske overbevisninger ifht. utstyrskjøp, så kan det uansett være greit å tenke over at selv om inngangsbilletten kan være høyere på norske merker, så er det ikke alltid forskjellen blir like merkbar over tid. Generelt gode garantier og fornuftige priser på reparasjon. Kanskje ikke mest relevant for t-skjorter, men uansett greit å huske på ;) 

Endret av aico
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, aico said:

Har ikke prøvd t-skjortene dere enda, men er veldig fornøyd med alt jeg har kjøpt av NP hittil. Stort sett zip-longser i ulike lengder. Det koster litt, men det har vært god kvalitet og de har en tilsynelatende transparent miljøprofil, produserer lokalt eller lokalt-ish og har en livsløpsfilosofi der de forplikter seg til reparasjon og resirkulering.

Tviler ikke på at NP lager klær av god kvalitet, men som de aller fleste "norske" produsenter er mesteparten av plaggene de selger produsert i lavkostland (Litauen), og ulla kommer fra Argentina - som er omtrent like langt borte som Kina.  Samtidig destrueres det aller meste av ull fra norske sauer....
Silken NP bruker kommer høyst sannsynlig fra Kina (eller i alle fall Asia), det er der de driver oppdrett av silkeormen. NP skriver ikke noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NP prøver hvertfall å kjøre transparent og å ha en god politikk for reparasjon. Det er faktisk litt uvanlig.

Jeg hørte også en i Landbruksdepartementet påstå at vi ligger blant de med høyest utnyttelsesgrad av ull. Har ikke funnet kilder som bekrefter det, men har vel ikke sett noen som viser at vi er verre enn andre, heller.

Beklager at vi havna utpå viddene - blandinga av ull og silke er fortsatt en favoritt hos meg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Blindgjenger said:

blandinga av ull og silke er fortsatt en favoritt hos meg

Hos meg også. Men hvorofor er det så få som lager plagg i den blandingen? Jeg vet bare om NP  og Sparkjøp sine. Noen som vet om flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (14 minutter siden):

Hos meg også. Men hvorofor er det så få som lager plagg i den blandingen? Jeg vet bare om NP  og Sparkjøp sine. Noen som vet om flere?

Det er bedre utvalg for barn, og også noe for damer, men for menn er det ikke så mye å finne. Det eneste jeg har funnet er hos Nansensport (har ikke kjøpt noe derfra).

https://www.nansensport.no/products/ulltroye-i-ullsilke-herre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.