Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Tips til telt

Anbefalte innlegg

Har du tenkt på om du ønsker kuppeltelt eller tunneltelt? 

Kuppeltelt så har du hilleberg allak, soulo osv

tunneltelt så har du hilleberg akto, helsport Lofoten, ringstind osv

Fordelen med kuppeltelt er at de er selvstående og tåler ofte vind og snø fra flere kanter. Tunneltelt kan være lettere å slå opp om man er alene. 

I helsport får du fleste telt i 4 utgaver, trek, superlight, pro og extreme. Pro utgaven er 4 sesongers. Extreme har ekspedisjonslvalitet. Superlight teltene har fokus på vekt men flere har også benyttet disse på vinterturer. Ville nok selv gått for type pro i og med at du har pulk og får da noe kraftigere telt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil anbefale et tunneltelt med stort fortelt for bruk om vinteren.

Hilleberg Nammatj 2 GT (eller 3 GT)

Helsport fjellheimen Pro

Helsport lofoten Pro

Disse er et godt kompromiss mellom størrelse og vekt. De har også nok plass til å bevege seg litt rundt og koke med bensinbrenner på en sikker måte.

Du setter fort pris på ha litt god plass om det er dårlig vær ute og det er fint å kunne grave ut en grop i forteltet sånn at du kan stå oppreist.

Alternativet er tunneltelt som Hilleberg Keron og Helport spitsbergen pro/extreme er også gode valg, men disse er kanskje unødvendig store (og tunge) om du går alene.

Jeg har nå et Helsport Spitsbergen Pro som vintertelt og det fungerer kjempebra, men synes det egentlig er for stort og det tar lang tid å få varmen ettersom volumet er så stort.

JonnH skrev (11 minutter siden):

tunneltelt så har du hilleberg akto, helsport Lofoten, ringstind osv

Å krysse Hardangervidda på vinteren i et Akto/ringstind er for spesielt interesserte😅. Disse er veldig små/lave med små fortelt.

JonnH skrev (17 minutter siden):

Kuppeltelt så har du hilleberg allak, soulo osv

Om du først skal ha kuppeltelt, er vel disse av de bedre, eventuelt Hilleberg Staika. Veldig enkle å sette opp siden de har utvendige stenger med klips.

Har brukt Allak på flere kortere vinterturer og det fungerer jo greit nok, men ville ikke brukt det på lengre vinterturen hvor du kan få mye dårlig vær.

Forteltene er relativt små og takhøyde/innvendig plass er heller ikke den beste.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lara Förster skrev (På 11.6.2021 den 13.59):

Hei! Jeg skal gå Hardangervidda på langs på ski neste vår alene. Vet noen om et tomanns vintertelt som funker bra til dette formålet?

Skal du dra pulk? Da kan du like gjerne velge et Keron 3 (GT) eller tilsvarende. Du vil sette pris på den ekstra plassen!

Skal du bære sekk må du velge noe lettere. Og «vår» i fjellet kan jo være så mangt. Venter du til mai og det ikke forventes særlig vind/snøfall så kan jo et av disse Superlight-teltene være aktuelle, f. eks. Fjellheimen 2 SL eller lignende. Skal du opp i fjellet med ryggsekk tidligere enn det bør du se på noen av de litt lettere 4-sesongsteltene som Soulo, Unna, Nallo 2 eller tilsvarende. Helst under 3 kg. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Klang
      Hei, 
      er på jakt etter nytt 3 p telt, og dette er en jungel!, vil ha kuppel, relativt lett. Brukes av meg alene eller 2 pluss hund. Sommer, høstbruk...ikke i storm på vidda, men teltplassene kan ligge litt utsatt til ved et fiskevann.
      Nemo og BA selges rundt/under 6000, mens MSR nå ligger på 7000+.
      Noen av disse jeg burde helle mot? Eller ta det billigste der og da? ...eller er Marmot Limelight 3p (eller Exped Lyra eller...eller..🙄🙄) mer enn godt nok??
      Tenkte meg på tur neste helg, så jeg må trykke på kjøp ganske snart🙄😀
    • Av Stipica Pavicic
      Kan noen gi meg råd om snøtilstand i begynnelsen av juni i Trollheimen-området.
      Jeg planlegger en tur, og er ikke sikker på at det er en god ide å dra dit tidlig i juni. Jeg har ikke tenkt å bruke noe utstyr til is og snø.

Ruten jeg vil ta er en velkjent SignaTUR Trollheimen (
      (Logg inn for å se skjult innhold)
      )
      Det ville være bra hvis noen kan gi meg råd og/eller sende meg noen bildelinker fra Trollheimen i begynnelsen av juni.

Tusen takk
    • Av Fjelljentaaa
      Noen som vil fortelle om sin erfaring med Garmin InReach Explorer+? 
      Skal kjøpe meg ny Gps. 
      Den må ha godt batteri, grei størrelse, helst ikke over 5000 og den skulle helst ha gått an sendt mld med uten dekning for sikkerhet for meg som går mye alene i fjellet. 
      Har sett på en Garmin InReach Explorer+, noen som har erfaring? Evt noen som har tips om en annen en? 
    • Av Marit Normann Aspelund
      Hei kloke menneske!
      Eg er på utkikk etter eit anvendeleg telt med grei plass til to stykker, og har skjønt at eg då bør gå for eit tremannstelt. Kjøper no telt ifm. ein lengre sykkeltur på Vestlandet til sommaren, men vil gjerne kunne nyte det ved seinare fjellturar òg. Då vêret på Vestlandet kan vere så som så tenkjer eg grei plass i fortelt er å føretrekkje, samtidig som det ikkje bør vere for tungt. Pris er òg ein faktor då eg er student, men tenkjer det er verdt ein liten investering då eg kan ha glede av teltet i mange år framover. Sykkelturen går over 10 dagar (nokre overnattingar hjå vener), og kva gjeld fjelltur ser eg ikkje for meg noko særleg lengre turar enn over ein helg.

Etter å ha sett litt rundt på nett har eg fått sansen for Helsport sine Lofoten- og Reinsfjell-modellar, men er litt usikker. Eg har lest fleire samanlikningar og tips i andre trådar, men blir altså ikkje heilt klok på kva eg bør gå for. Det må seiast at eg strengt tatt ikkje er heilt nybegynnar kva gjeld tur og teltovernatting, men dette vert mitt fyrste telt til odel og eige.

Eg er med andre ord veldig open for, og set stor pris på tips fra dykk med meir kunnskap! 
    • Av Sneisen
      Overnattet ute på vinteren for første gang natt til julaften.-11 var det når jeg sto opp, var varm og god over alt bortsett fra at jeg var fryktelig kald på nesa 😅 har dere noen tips? Sover dere med balaclava??
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.