Gå til innhold
  • Bli medlem

Kortfeller i mohair


Megalep

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter kortfeller som gir litt bedre glid enn de jeg har. Bruker Åsnes Cecilie-skia, med Åsnes sine nylon-kortfeller som dekker nesten hele bredden av skia (antar de er 45mm). Til tross for at de er skåret ganske korte gir de helt elendig glid, det er snakk om full stabbing også når det heller nedover. Dette skyldes muligens at vekta mi nok er litt i overkant av hva spennet på skia tilsier. 
Snuser derfor på mohair-feller. Vil smalere feller (30mm) fortsatt gi greit feste? Passer de nye kortfellene til Åsnes i den gamle typen kortfell-fester? 
 

https://www.brukas.no/åsnes-x-skin-30-mm-mohair 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare 45mm mohair men synes de fungerer bedre enn 35mm synt på mine når det er normalt vinterføre. På grov og våt snø bruker jeg 35mm synt. Har også 45mm synt men da blir skiene som truger. Jeg har Breidablikk og de har uansett ikke noe særlig smørespenn. Vekta mi er og mer enn normal for høyde som gjør glid enda dårligere som du sier. Kjenner ikke spennet i Cecilie skiene. Skulle jeg kjøpt et par til hadde jeg nok tatt Amundsen, de skal ha noe bedre smørespenn. Er vel Liv som er tilsv dam3modell

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Åsnes Breidablikk med både synt 45mm og mohair 30mm. Så fremt jeg ikke skal trekke pulk så foretrekker jeg 30mm mohair på all slags føre. Føler de gir mer enn bra nok feste og gliden er så vanvittig mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Åsnes Cecilie Skog og er nok i likhet med deg litt for tung ift det spennet skia har. Jeg bruker derfor stort sett mohair kortfeller på tur, og for meg funker det greit. Går ikke de mest ekstreme toppturene, men på topper på rundt 1000 moh fra hytta på ca 700 moh. uten at det er problematisk. 
 

Nå er imidlertid snøen såpass grov og med isete partier at jeg har gått over til 45 mm nylonfeller. Betydelig dårligere gli, så i går tok jeg de rett og slett av før returen tilbake til hytta. Funka helt fint, ikke avskrekkende fart, men da var vi ikke høyere enn rundt 900 moh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (18 timer siden):

Jeg er på jakt etter kortfeller som gir litt bedre glid enn de jeg har. Bruker Åsnes Cecilie-skia, med Åsnes sine nylon-kortfeller som dekker nesten hele bredden av skia (antar de er 45mm). Til tross for at de er skåret ganske korte gir de helt elendig glid, det er snakk om full stabbing også når det heller nedover. Dette skyldes muligens at vekta mi nok er litt i overkant av hva spennet på skia tilsier. 
Snuser derfor på mohair-feller. Vil smalere feller (30mm) fortsatt gi greit feste? Passer de nye kortfellene til Åsnes i den gamle typen kortfell-fester? 
 

https://www.brukas.no/åsnes-x-skin-30-mm-mohair 

Åsnes har kommet en ny kortfell som visstnok er en mix. Kan være interessant.

Regner med du vokser og impregnerer fellene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg nyttar 35 mm nylon, kappa korte. 

Eg har også kjøpt dei nye mix-fellane, då eg har vore særs nøgd med eit par mix langfellar frå Silvretta (god glid og god slitestyrke) men opplever nok at desse ikkje når heilt opp til Silvrettan på glid. Dog betre glid enn nylon. Kunne ønske meg at mix-fellane kom i en smalare variant. 

Mohair har eg ikkje kjøpt, då eg går på smurning når det er mohairføre, men dersom du ikkje smører eller av andre årsaker føretrekk fellar så er nok ein smal mohairfell fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksing og impregnering av feller 😬 der er det nok noe å hente! Ingenting har blitt gjort med fellene.. gir det et forsøk!

Drar til Lifjell i morra, gå fra Grimås i vest til Jønnbu i øst. Det er meldt 4-5 varmegrader på det varmeste. Tolker jeg dere riktig hvis jeg tenker at dere ikke ser på det som typisk felleføre overhodet? Og hvertfall ikke mohair? Må jeg ty til klister? 😬 

Det er visst stedvis mye overvann, vannski er kanskje tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (12 minutter siden):

Voksing og impregnering av feller 😬 der er det nok noe å hente! Ingenting har blitt gjort med fellene.. gir det et forsøk!

Drar til Lifjell i morra, gå fra Grimås i vest til Jønnbu i øst. Det er meldt 4-5 varmegrader på det varmeste. Tolker jeg dere riktig hvis jeg tenker at dere ikke ser på det som typisk felleføre overhodet? Og hvertfall ikke mohair? Må jeg ty til klister? 😬 

Det er visst stedvis mye overvann, vannski er kanskje tingen.

Felleføre hvis du har nylon. Hadde nok uansett tatt med klister ja.

Hvis du impregnerer og vokser fellene så kan det være litt dårlig glid de første meterne før det "setter" seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Åsnes Cecilie ski og bruker hovedsaklig Åsnes 40mm Race mohair kortfeller. De er laget for bedre glid, og det fungerer veldig fint for meg som bruker skiene med pulk, men i ganske lett fjellterreng og ikke er glad i å smøre ski. Jeg har også 45mm syntet kortfeller, de er såpass tråe at det skal bli ganske så varmt og vått før jeg skifter. Kanskje jeg burde hatt dem smalere, men tenkte ha noen med skikkelig feste og forhåpentligvis ikke behøve langfeller. Men er det snakk om endel vassing, så ville jeg nok bitt i det sure eplet og byttet til syntet. Den eldre typen fellefeste på Åsnes ski er jeg ikke noe kjent med..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.