Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped downmat 9 LW, for tykk og lang?


Kvakk

Anbefalte innlegg

Her kommer noen funderinger om oppblåsbare vinterunderlag. Håper noen kan tenke sammen med meg.

Etter å ha frosset på vintertur på Bamse underlag (kombinert med et annet tynnet et), skaffet jeg meg for noen år siden et nytt varmere underlag. Siden jeg er veldig frossen av meg, gikk jeg for det varmeste som var, nemlig Exped downmat 9 LW med en R-verdi på 8. Men allerede på første vintertur syntes jeg ikke det var så varmt som forventet. Ganske kaldt var det egentlig. Jeg så etter om dunet er jevnt fordelt i underlaget, noe det tilsynelatende var. Selv om det ikke var så varmt som forventet, har det vært med på mange turer både vinter og sommer.

Men jeg har tenkt hvorfor jeg opplever det som så kaldt. Jeg er en som har vanskelig med å få varmen i soveposen, samme hvor varm den skal være. Dette fordi jeg er veldig kald på huden når jeg legger meg, og da virker jo soveposen mer som en kjøleboks. Når (om) jeg først har fått varmen går det greit

Et dununderlag som downmaten baserer seg vel på at luften i underlaget blir varmet opp av kroppsvarmen? Vil det ikke da bli vanskelig får en liten person med hud temperatur på frysepunktet å få varmet opp all denne luften? Særlig når man har en 9 cm LW versjon? Jeg er bare 160 cm lang, så lengden er litt overkill, men jeg elsker bredden på det. Hvorfor finnes det nesten ingen korte brede underlag forresten?

Nå lurer jeg på om exped downmaten og jeg ikke er kompatible. Burde jeg hatt et tynnere kortere underlag med mindre luft å varme opp? Annen teknologi?

En annen ting jeg har lurt på er om jeg egentlig trenger et oppblåsbart vinterunderlag. Jeg drar jo i tillegg alltid på Bamseunderlaget, siden jeg er redd for å være strandet med punktert underlag. Burde man ikke like godt klare seg med et oppblåsbart 3-sesongs underlag om det likevel alltid blir kombinert med Bamse på vinteren?  Da ville man også hatt et lettere alternativ til sommersesongen.

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du overtenker litt. Energi går alltid fra ett varmt legeme, til ett kaldere legeme. Mao. fra kroppen til bakken. Så da gjelder det å bruke isolasjon med høy r-verdi mellom.

Ett godt triks som «alle» bruker er å varme opp vann på kvelden som man fyller i en flaske og legger i soveposen på kvelden. Dette hjelper enormt på å få opp varmen i kroppen og posen, og når det først er starter er alt mye bedre :)

Alle soveposer er testet med testdukke med tykt ullundertøy på kroppen, bare sånn at du vet det også.

Exped Synmat 7 fås i kort og bred utgave (MW). Så kan man kombinere med ett eller to skumunderlag om vinteren. Jeg tenker som så at skumunderlaget ikke trenger å være lengre enn fra lårene og til skuldrene for å hjelpe godt på :) 

En thermarest z-lite klippet i to passer sikkert fint under ett slikt underlag til din kroppslengde, og er det skikkelig kaldt kan du bruke begge halvdelene oppå hverandre under det oppblåsbare. F. eks.

Personlig liker jeg MYE bedre vanlig synmat enn synmat UL. Stoffet er bedre, stillere og tåler mye mer, samt høyere r-verdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ikke brukt noe annet enn tynt skumunderllag + Exped 7 (LW) selv til neetter med kaldere enn -25 INNE i teltet. MEN har de siste årene nesten overkill vinterpose, men har brukt det samme selv med 3sesongspose med liner om vinteren.

Jeg tror du fint kan bruke samme triks som jeg bruker på ungene i soveposen på kvelden på vinterturer: Etter at de har krøpet i posen får jeg de til å rotere 5 ganger rundt sin egen akse inne i posen mens posen skal ligge i ro. Dette pleier umiddelbart skape nok varm i posen. Kombiner gjerne trikset med en varmeflaske så tror jeg du der der. 

Mengden luft/størrelse på underlaget skal ikke spille SÅ stor rolle med mindre du slipper ut alt for mye luft så det blir for flatt. Poenget med dun/primaloft/isolasjon inne i underlaget er at det er der for at lufta ikke skal kunne flytte seg fritt rundt. Frittflytende luft er et fint kjøleprinsipp brukt på en rekke kjøleremedier. Derfor er isolasjonen der i praksi for å holde lufta mest mulig i ro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmer du opp kroppen før du kryper i posen da? Ta 30-40 jumping jacks og noen pushups før du kler av og legger deg så får du opp tempen raskt i posen også.

Klart man våkner litt av det også, men bedre det enn å bruke lang lang tid på å få varme i posen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd alt mulig før jeg kryper i posen, og har etter hvert funnet et system som gjør at jeg er relativt komfortabel om natta.  Men jeg hadde fortsatt forventet at et underlag med R-verdi på 8 skulle føltes litt varmere enn det gjør for meg. Derfor denne litt overtenkte lange utredningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (27 minutter siden):

Har selv ikke brukt noe annet enn tynt skumunderllag + Exped 7 (LW) selv til neetter med kaldere enn -25 INNE i teltet. 

Hvilke skumunderlag bruker du? Burde holde for de fleste det der da.

Jeg brukte thermarest xtherm sist tur. Varmt var det, men jeg synes Exped passer min rygg bedre.

Men du bruker vel fiberpose, og fiberpose tilfører også litt r-verdi mot bakken, i motsetning til dunpose. Husker ikke hvor mye, det står noen tall på det i boken til Randulf Walle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvakk skrev (3 minutter siden):

Jeg har prøvd alt mulig før jeg kryper i posen, og har etter hvert funnet et system som gjør at jeg er relativt komfortabel om natta.  Men jeg hadde fortsatt forventet at et underlag med R-verdi på 8 skulle føltes litt varmere enn det gjør for meg. Derfor denne litt overtenkte lange utredningen. 

Hvis du søker på forumet, er det flere som hevder at det er varmere med skumunderlaget oppå det oppblåsbare. Prøv det.

Ellers, hvis du bruker en stor Nalgene flaske, og heller i kokende vann, og trer ert par ullsokker over flasken, gir det veldig mye varme. Skulle være nesten umulig å fryse da.

Jeg sover med ullundertøy, anna-bukse, og en tykk dunjakke som jeg bare bruker i camp. Det hjelper og enormt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinteroppsettet mitt er for tiden

Bamse underlag + exped downmat 9 LW

Dunpose fra RAB (husker ikke hvilken) med comfortemp på -4

Som innerpose bruker jeg en STS Flame FMII comfortemp +2

Og innerinnerpose en sts thermolite reactor

Dette oppsette holder meg varm i telt 😄 

 

På sommeren dropper jeg bamse og den ytterste dunposen.

 

Mener å huske at jeg hadde Bamse oppå exped sist tur, og at det var varmere. Har ikke vært ute denne vinteren enda. 

Men hvorfor føles expedunderlaget mitt så kald når man ligger rett på det? Burde det ikke føles varmt og godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (28 minutter siden):

Hvilke skumunderlag bruker du? Burde holde for de fleste det der da.

Jeg brukte thermarest xtherm sist tur. Varmt var det, men jeg synes Exped passer min rygg bedre.

Men du bruker vel fiberpose, og fiberpose tilfører også litt r-verdi mot bakken, i motsetning til dunpose. Husker ikke hvor mye, det står noen tall på det i boken til Randulf Walle.

Billigste varianten som finnes antakelig. Byggeplassmateriale: 
 

Icefishing with a view



Og ja, bruker syntetisk sovepose. Synes deet er viktigere med varm pose enn at jeg spparer 8 kalorier på veien ;-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ligge komfortabelt og varmt om vinteren er kunst.

Enig med de som sier at varmeflaske er et must, gjerne Nalgene 1 liters . Stor åpning, tåler litt trykk og varme. 

Soveposen må ikke være for stor, hvis soveposen er 1/2 meter for stor blir dette ei kuldegrop. Bruk et bånd rund og knyt av det "ekstrae." Bruker du ikke ekstrem vintersovepose, får du nok god varme i å ligge i 2 vintersoveposer. 

Du må ha noe på hodet ute, hjelper ikke med ekstrem sovepose til -100 hvis du ikke har noe på hodet. Balaclava tar en ikke av seg ved uhell om natten. Husk hva kroppen prioritere da du fryser , hodet/hjerte. Er du varm der, blir resten av legemet varmt. 

Nederst har jeg Ajugilak Eva liggeunderlag , Exped vinter og Jervenduken over der. . 

Min 8-årige datter som har ligget ute i telt i -15 grader, foreslår en liten bamse i soveposen ;-) ..

 

Lykke til.. 

 

 

 

Endret av trondaage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 14.1.2021 den 20.18):

Etter at de har krøpet i posen får jeg de til å rotere 5 ganger rundt sin egen akse inne i posen mens posen skal ligge i ro

Hehe. Det enkle er ofte det beste! For utrolig godt tips! 👍🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvakk skrev (På 14.1.2021 den 21.06):

Vinteroppsettet mitt er for tiden

Bamse underlag + exped downmat 9 LW

Dunpose fra RAB (husker ikke hvilken) med comfortemp på -4

Som innerpose bruker jeg en STS Flame FMII comfortemp +2

Og innerinnerpose en sts thermolite reactor

Dette oppsette holder meg varm i telt 😄 

 

På sommeren dropper jeg bamse og den ytterste dunposen.

 

Mener å huske at jeg hadde Bamse oppå exped sist tur, og at det var varmere. Har ikke vært ute denne vinteren enda. 

Men hvorfor føles expedunderlaget mitt så kald når man ligger rett på det? Burde det ikke føles varmt og godt?

Dunpose med comf -4? Er jo ikke rart du fryser når du ligger i en sommer pose

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fraVaranger skrev (20 timer siden):

Dunpose med comf -4? Er jo ikke rart du fryser når du ligger i en sommer pose

 

To dunposer inni hverandre...

 

Dunpose fra RAB (husker ikke hvilken) med comfortemp på -4

Som innerpose bruker jeg en STS Flame FMII comfortemp +2

Og innerinnerpose; en sts thermolite reactor

 

Spørsmålet mitt var orginalt at jeg opplevde underlaget som kjøligere enn jeg forventet, og lurte på om det kune ha noe med volumet luft som skulle varmes opp.

Har mye tid til å overtenke i disse tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvakk skrev (24 minutter siden):

 

Spørsmålet mitt var orginalt at jeg opplevde underlaget som kjøligere enn jeg forventet, og lurte på om det kune ha noe med volumet luft som skulle varmes opp.

Har mye tid til å overtenke i disse tider.

Jeg har opplevd lignende en gang faktisk.

Jeg sov da på en frossen betongkai i -4C. Kjente kulden gjennom Synmat 7 (ikke UL).

På snø har jeg ikke opplevd det samme.

Akkurat denne biten av fysikken har jeg ikke fått med meg, men kan det ha noe med varmekapasiteten eller massen til materialet man setter teltet på? Massiv kald betong kan kanskje suge til seg mye varme?

Om sommeren setter jeg teltet rett på glatte svaberg i standsonen uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Kvakk skrev (På 14.1.2021 den 19.33):

Men jeg har tenkt hvorfor jeg opplever det som så kaldt. Jeg er en som har vanskelig med å få varmen i soveposen, samme hvor varm den skal være. Dette fordi jeg er veldig kald på huden når jeg legger meg, og da virker jo sove

Et dununderlag som downmaten baserer seg vel på at luften i underlaget blir varmet opp av kroppsvarmen? Vil det ikke da bli vanskelig får en liten person med hud temperatur på frysepunktet å få varmet opp all denne luften? Særlig når man har en 9 cm LW versjon? Jeg er bare 160 cm lang, så lengden er litt overkill, men jeg elsker bredden på det. Hvorfor finnes det nesten ingen korte brede underlag forresten?

Nå lurer jeg på om exped downmaten og jeg ikke er kompatible. Burde jeg hatt et tynnere kortere underlag med mindre luft å varme opp? Annen teknologi?

Jeg har prøvd mange uike underlag og ble også veldig skuffet over downmat og at det ikke var varmere. Merket ikke noe forskjell fra det og andre luftunderlag med nesten halve r-verdien som jeg hadde fra før. Men er et tips med skumunderlaget oppå luft, det skal jeg prøve til vinteren! Jeg har tenkt det samme som deg, luften må jo sirkulere og da blir det jo kaldere. dunen vil bremse sirkuleringen, men ikke hindre den. Ergo vil det jo aldri bli supervarmt hvis man er en frossen type. Og det er jeg også. Jeg endte med å ha saueskinn oppå downmaten og det synes jeg hjalp. Har nå kjøpt et thermolite neo gult liggeunderlag og det virker faktisk varmere enn downmaten synes jeg. Har kun testet det i temperaturer ned mot minus 5 grader og der har det imponert, men vet ikke om det vil være like bra når det blir kaldere (må vente til vinteren for å teste det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuva turglad skrev (8 timer siden):

Har nå kjøpt et thermolite neo gult liggeunderlag og det virker faktisk varmere enn downmaten synes jeg.

thermolite neo? Mener du Thermarest Neoair XLite med R-verdi: 4,2 vs Exped Downmat 9 med R-verdi: 8,0 ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det skrives og diskuteres om hvor "varmt" et liggeunderlag er. Forventes det at liggeunderlaget skal føles varmt, eller sogar produsere eller magasinere varme? Da bommer man på forventningene her. Vi snakker jo om isolasjonsgrad og evne til å redusere kulde fra bakken. Ser også folk deler erfaringer om underlag som er "for varme" sommerstid. Det blir jo også feil. Men man kan jo velge et underlag med lav R-verdi for å få en avkjølende effekt fra bakken.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (6 timer siden):

thermolite neo? Mener du Thermarest Neoair XLite med R-verdi: 4,2 vs Exped Downmat 9 med R-verdi: 8,0 ? 

Jepp. Dameversjonen har r-verdi på 5,4 og det virker til å reflektere varmen minst like bra som exped downmat, men det er som sagt ikke blitt testet under kaldere forhold enn minus 5 enda så helt bombastisk skal jeg ikke være.. Ved minus 5 var det helt tipp topp og jeg kjente ingen kulde fra det, slik som jeg synes jeg gjør fra Exped sitt. 

Jeg er klar over at det ikke er liggeunderlaget som er varmt, det er graden av refleksjon/tap av varme mot bakken. Men jeg har nå prøvd sea to summit, exped og thermarest lite neo og jeg synes ikke exped skiller seg ut som spesielt bra i forhold til de to andre, som begge har lavere r-verdi.. Som sagt ikke noe vitenskapelig test eller belegg for dette, har bare prøvd dem på tur og ikke merket den fantastiske effekten mange synes downmat har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.